MIELIPIDE
Valtiovarainministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö julkaisivat tammikuussa uuden selvityksen liittyen suurten raideliikennehankkeiden rahoitusmahdollisuuksiin ja ilmastovaikutuksiin.
Kyseisessä selvityksessä todettiin, että tunnin junan rakentaminen maksaisi toteutuessaan jopa 3,4–4 miljardia euroa, josta julkista rahoitusta olisi noin 2,55 miljardia euroa. Tämän lisäksi tunnin juna tuottaisi yli 50 miljoonaa euroa tappiota veronmaksajille vuosittain.
Käytännössä kyseessä ei kuitenkaan olisi tunnin juna, vaan matka-aika miljardijunalla Turusta Helsinkiin olisi noin puolitoista tuntia. Kustannuksiin nähden hankkeen hyödyt olisivat siis varsin pieniä.
Tämän lisäksi hankkeen vähäiset hyödyt keskittyisivät Turun seudulla asuville. 64 prosenttia varsinaissuomalaisista on sitä mieltä, että Tunnin junaa ei pidä pistää rakenteille tilanteessa, jossa valtiolla on runsaasti säästöpaineita (TS 18.3.).
Myös valtiovarainministeriö on esittänyt maaliskuun alkupuolella Tunnin juna -hankkeen suunnittelun keskeyttämistä osana talouden tasapainottamista. Erittäin kalliin hankkeen vähäisten hyötyjen takia Turun tunnin juna -hanke tulisikin mielestäni laittaa jäihin viimeistään nyt! Sen sijaan valtion varoja tulee käyttää nykyisen liikenneverkoston kunnostamiseen ja kehittämiseen.
Tieverkostoa pitää nykyaikaistaa ja vaarallisia tieosuuksia kehittää turvallisimmiksi. Elinvoiman ja työnteon kannalta on myös tärkeää, että tietoliikenneyhteydet toimivat koko maakunnassa moitteettomasti!
Näen etenkin lähijunaliikenteen erittäin suurena elinvoimatekona koko Varsinais-Suomelle. Lähijunaliikennettä tulee kehittää Uusikaupunki-Turku, Loimaa-Turku sekä Salo-Turkurataosuuksille. Panostetaan siis Varsinais-Suomessa lähijunaliikenteeseen – se tuo elinvoimaa isoille ja pienille paikkakunnille, aidosti koko Varsinais-Suomeen.
Mikko Vuolle
kansanedustajaehdokas (kesk.)