Pauliina Saloniuksen ohjaama ja Merita Seppälän tähdittämä Jekyll & Hyde jatkaa psykologisten näytelmien sarjaa Salossa

Merita Seppälä (Lucy Harris) ja Peter Nyberg (Jekyll/Hyde) ylistävät työryhmän motivaatiota. Kuva: Mika Nurmi / Studio X

Tällä viikolla Salon Teatterissa ensi-iltansa saava Jekyll & Hyde -musikaali jatkaa Salossa nähtyä näytelmien sarjaa, jossa keskiössä on uppoutuminen ihmismielen pimeään puoleen. Monella tavalla haastava teos on ollut myös tekijöilleen rankka, mutta kuitenkin innostava prosessi. Sekä ohjaaja että naispääosan esittäjä ovat tuttuja teatterikasvoja Paimiosta.

TEATTERI. Salon Teatterin syksyn suursatsaus, Jekyll & Hyde, saa ensi-iltansa perjantaina 6.10. Robert Louis Stevensonin alkuperäisteokseen pohjautuvan musikaalin ohjaa Pauliina Salonius.

Jekyll & Hyde tunnetaan massiivisena musikaalina, jota on totuttu näkemään maailman suurilla näyttämöillä. Salon Teatteri onkin ottanut melkoisen haasteen vastaan.

– Tämä on yksi hulluimmista hankkeista, johon olemme ryhtyneet. Salon Teatterilla on kuitenkin aina ollut harvinaislaatuinen taito tehdä mahdottomasta mahdollista, ohjaaja kertoo.

Katsojat kaipaavat myös vakavaa teatteria

Jekyll & Hyde on tarina kahtiajakautuneesta persoonasta, tohtori Jekyllistä ja hänen pimeästä puolestaan, herra Hydestä. Kehiteltyään ihmisessä piilevän hyvän ja pahan erottelevan kemikaalin Jekyll erehtyy kokeilemaan ainetta itseensä, jolloin hänen sivupersoonansa Hyde syntyy. Tästä alkavat karmaisevat käänteet hyvän ja pahan välillä.

Musikaali jatkaa Salon Teatterissa nähtyä melko rankkojen näytelmien sarjaa, jossa kantavana teemana on ollut ihmismielessä piilevä hyvän ja pahan dilemma. Aiempia esityksiä ovat olleet Henrik Ibsenin Peer Gynt (2015) ja Lars von Trierin Dogville (2012).

– Olemme tutkineet näytelmissämme ihmismielen pimeää puolta erilaisista näkökulmista. Näytelmät ovat ajattomia, sillä ne osoittavat, ettei ihminen ole muuttunut miksikään historian saatossa, Salonius kuvailee.

Ohjaaja uskookin, että ihmistä kiinnostaa ihminen, ja toteaa, että vakavammalle teatterille on kysyntää runsaan viihdeteatteritarjonnan keskellä. Siitä kertoo myös se, että Jekyll & Hyde -musikaalia edeltävät näytelmät ovat olleet yleisömenestyksiä.

Salon Teatterin jälkeen Pauliina Salonius ohjaa Paimiossa täysin toisenlaisen produktion. Kuva: Mika Nurmi / Studio X

Unettomia öitä

Ohjaajan mukaan musikaalista tullaan näkemään Salon Teatterissa kohtalaisen raju tulkinta, vaikkei mitään kauhuesitystä olekaan lähdetty tekemään.

– Tulkinnassamme keskiössä ovat ennen kaikkea addiktiot. Tarkastelemme yhdessä ihmisessä tapahtuvaa rajua muutosta, jossa ongelmat lähtevät liikkeelle sosiaalisista riippuvuuksista.

Aiheen rankkuudesta johtuen näytelmä on myös tekijöilleen haastava.

– Kyllä tässä on itse kullakin takana valvottuja öitä. Työryhmä on ollut poikkeuksellisen sitoutunut tekemiseen. Näyttelijät pohtivat näytelmän teemoja paljon ja useasti harjoitusten jälkeen rajut kuvat jäävät pyörimään päähän, ohjaaja kertoo.

Naispääosassa yhdessä Rosita Ahlforsin kanssa vuorottelevan, paimiolaisen Merita Seppälän mukaan päällimmäisenä on kuitenkin hyvä fiilis.

– Työryhmä on tehnyt töitä ensimmäisistä treeneistä lähtien sata lasissa ja harjoitusprosessi on ollut intensiivinen. Totta kai tämä on ollut haastavaa ja oma osaaminen jännittää.

Nimiosassa nähtävä Peter Nyberg puolestaan toteaa, että täytettävänä on isot saappaat.

– Jekyllin/Hyden rooli on yksi suurimpia unelmiani ja olen siitä erittäin innoissani. Tunnelma on ensi-illan alla odottava, mutta kieltämättä myös puoliksi kauhunsekainen. Erityisesti laulusetti tuntuu haastavalta, hän kertoo.

Pauliina Saloniuksen seuraava produktio on Paimiossa uudenvuodenaattona ensi-iltansa saava Ihan iskussa -revyy, jonka hän kuvaa olevan ”paimiolainen musiikkihupailu”.

Jaakko Virrankoski