Arkkitehdit-näytelmä herättää henkiin kolme arkkitehtuurin suurta kotimaista nimeä

Arkkitehdit-näytelmää esitetään autenttisessa Bryggmanin suunnittelemassa miljöössä Turun Kakskerrassa sijaitsevassa Villa Staffans -huvilassa. Näytelmässä vilahtavat myös muut Bryggmanin suunnittelemat kohteet kuten esimerkiksi Casa Haartman Naantalissa. Harjoituskuva on otettu Kaarina-Teatterin tiloissa. Kuva: Ragip Önsoy.

Tänä vuonna vietetään turkulaisarkkitehti Erik Bryggmanin syntymän 125-vuotisjuhlaa autenttisessa miljöössä Bryggmanin suunnittelemassa Villa Staffans -huvilassa järjestettävän teatteriesityksen merkeissä.

TURKU. Erik Bryggman, Carin Bryggman ja Alvar Aalto kohtaavat Jarmo Kujalan, Salla Vahteran ja Jussi Tanhuanpään esittäminä Turun Kakskerran Villa Staffanssissa heinäkuussa esitettävässä kamariteatteridraamassa. Arkkitehdit-näytelmä pohjautuu arkkitehti Erik Bryggmanin ja hänen sisustusarkkitehtityttärensä Carin Bryggmanin elämään. Aalto toimii esityksessä eräänlaisena tarinankuljettajana.

Ohjaaja Mikko Rantanen ja käsikirjoittaja Anne Pentti huomauttavat, että dokumentaarisia tapahtumat tai hahmot eivät kuitenkaan ole.

Käsikirjoitus koostuu muistikuvista, joiden avulla olen faktaa ja fiktiota sekoittaen koonnut tarinan Bryggmaneista. Se on tulkinta kansainvälisestikin tunnettujen kotimaisten arkkitehtien elämänvaiheista sekä erityisesti mielenkiintoisista ihmiskohtaloista edelleen tänä päivänä näkyvien töiden takana, Pentti sanoo.

Intiimiä kamariteatteria

Noin tunnin pituiseksi näytelmäksi tiivistynyttä tekstiä on karsittu useaan otteeseen.

Sen lisäksi, että Anne on hyvä tiivistämään, olen käyttänyt ohjaajan oikeuttani harjoitusten edetessä ja tehnyt joitakin dramaturgisia muutoksia, Rantanen toteaa.
– Näytelmässä käydään läpi noin 70 vuoden ajanjakso Erikin nuoruusvuosista kuolemaan tunnissa. Luvassa on siis tunnelmapaloja draamallisin maustein henkilöistä monille tuttujen rakennusten takana, lisää Rantanen.

Arkkitehdit ei ole tekijöidensä mukaan kesäteatteria sanan varsinaisessa merkityksessä vaan kesällä esitettävää teatteria. Kamariteatteriksi kategorioitu Aallon ja Bryggmanien henkilöhistoriaa raottava draama teki näyttelijöihin vaikutuksen.

Kun kuulin mahdollisuudesta osallistua Arkkitehtien tekemiseen, minut valtasi valtava halu tehdä kamariteatteria. Perinteisen kesäteatterin teko kun minua ei juuri innosta, Tanhuanpää kertoo Aallon rooliin päätymisestään.

Persoonallista tulkintaa

Vaikka historiamme merkkihenkilöihin kuuluvat arkkitehdit olivat näyttelijöille entuudestaan tuttuja, he ovat oppineet roolihahmoistaan uusia puolia.

Oikeita henkilöitä esittäessä täytyy olla tarkkana, että tekee tulkinnan omalla tavallaan kuitenkaan tekemättä vääryyttä roolihahmon esikuvalle, pohtii Kujala.
– Keskeisenä ideana on, että emme pyri matkimaan alkuperäisiä henkilöitä, vaan teemme heistä oman näköisiämme, täsmentää Vahtera.

Pentin ja Rantasen mukaan rooleihin löytyi niin oivat yksilöt, että joskus he eivät tiedä näyttelijöiden työskentelyä katsoessaan, ovatko he astuneet aikakoneeseen ja matkanneet oikeasti sadan vuoden takaiseen Suomeen.

Vahtera, Kujala ja Tanhuanpää ilmentävät arkkitehtimestarien erilaisia luonteenpiirteitä: Siinä missä Erik oli vaatimattomampi ja tavoitteli onnellisuutta hyvin tehdystä työstä, ei niinkään julkisuudessa olosta, Alvarilla oli tapana rehvastella saavutuksillaan. Vahvaksi ja itsenäiseksi kuvattu Carin oli puolestaan poikkeuksellinen nainen aikanaan, ohjaaja ja käsikirjoittaja summaavat.

Esityskausi: 1.–22.7.2016

Katariina Mäkinen-Önsoy