LIIKENNE. Kyyti-halpataksipalvelu aloittaa toimintansa Turussa tänään maanantaina 5. kesäkuuta. Kyyti on uusi kuljetuskonsepti, joka sijoittuu taksin ja joukkoliikenteen väliin. Sen edullinen hinta perustuu kyytien jakamiseen ja kaluston tehokkaaseen käyttöön. Palvelu lanseerattiin kaksi kuukautta sitten Oulussa, jossa se on otettu kiitettävästi vastaan.
Kyytejä tilataan Tuup-sovelluksella, jonka voi ladata ilmaiseksi sovelluskaupoista. Tuup-sovelluksessa on kansainvälisesti palkittu koko Suomen kattava reittiopas, jossa on muun muassa pysäkkikohtaiset aikataulut joukkoliikenteelle.
– Tuup-sovellus on lyhyessä ajassa saanut yli 15 000 käyttäjää. Se on huikea määrä ottaen huomioon, että Kyyti-palvelu on tähän asti ollut käytössä vain Oulussa, kertoo Tuup Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.
Kyyti-palvelussa matkan hinta kerrotaan ja maksetaan etukäteen tilaushetkellä. Kuljetuspalvelujen hintoja nostavia aloitus- ja ennakkovarausmaksuja ei peritä. Kyydillä on kolme palveluluokkaa: Taksimainen Express, joka kulkee suorinta reittiä asiakkaan valitsemaan paikkaan. Edullinen Smart, jossa asiakas on valmis joustamaan joko odotus- tai ajoajassa, sekä näiden kahden välimuoto Flex.
– Kyydin teknologia perustuu jaettuun hyötyyn ja kysyntäperusteiseen hinnoitteluun. Haluamme palvella mahdollisimman montaa asiakasta, jonka lopputuloksena kaikki voittavat. Kovan kysynnän vaikeuttaessa Kyydin saatavuutta, kannattaa tilausta yrittää vaikkapa puolen tunnin päähän. Ennakkoon tilaaminen on myös halvempaa, Möttö jatkaa.
Kansainvälinen palveluvientituote
Tuupin sekä Kyyti-palvelun teknologia on 100 prosenttisesti Suomessa kehitetty. Kansainvälinen kiinnostus suomalaisia älyliikenneratkaisuja kohtaan on kova ja liikkumispalvelumarkkina kasvaa lähivuosina räjähdysmäisesti. Tuup tähtää kansainvälisille markkinoille. Möttö toivoisi koko suomalaisen liikennekentän toimivan määrätietoisesti yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
– Harvoin tulee tilanteita, joissa Suomi on edelläkävijä kansainvälisessä palveluliiketoimintamurroksessa. Liikennepalvelulaki luo edellytykset uudenlaiselle digitaaliselle palvelubisnekselle. Kansainvälinen markkina kehittyy niin nopeasti, että juna auttamatta menee ohi, ellei kotimaista julkista liikennettä saada keskenään yhteistyöhön vielä tämän vuoden aikana. Suomi on onnistunut profiloitumaan älykkään liikkumisen edelläkävijänä, nyt on kiire siirtyä puheista tekoihin, Möttö toteaa.
Taksialan murros aiheuttaa jännitteitä
Juuri hyväksytty Liikennepalvelulaki vapauttaa taksialan lupien määräsääntelystä kesällä 2018. Alan sisällä on meneillään lukuisia kehittämishankkeita ja vuoden päästä tapahtuvaa markkinan avautumista odotetaan joko toiveikkaina tai huolestuneina.
Mötön mukaan merkittävän markkinan avautuessa todelliselle kilpailulle on luonnollista, että tulee myös ylilyöntejä. Kyyti-palvelun lanseeraamisen jälkeen Mötön puhelin on soinut ja sähköposti paukkunut sekä kannustavien että vastustavien viestien myötä. Möttö ei kentältä tulevasta palautteesta hätkähdä, mutta tulevan markkinan tasapuolisuudesta hän on huolissaan.
TSS