YRITYSUUTISET. Länsikeskuksessa heinäkuussa avattu Lidl tekee töitä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Rakennuksen katolla on 900 aurinkopaneelia, joiden avulla on tarkoitus kattaa 30 % myymälän energian tarpeesta.
– Nyt kun on ollut hyvät ilmat, olemme jopa ylittäneet tavoitteemme. Sähköä tulee tasaisesti ja homma toimii loistavasti. Tämä on meillä Suomessa ensimmäinen näin suuri hanke, kertoo Lidlin aluepäällikkö Akseli Mäkisalo.
Paneelit tuottavat niin paljon energiaa, että vuositasolla määrä riittäisi kattamaan 84 kerrostaloyksiön sähköntarpeen. Investoinnin takaisinmaksuajaksi on laskettu 10 vuotta.
– Uskomme siihen, että se on tulevaisuuden tekniikkaa. Hollannissa ja Saksassa on jo saatu hyviä tuloksia myymälöiden omista aurinkovoimaloista ja monissa muissa maissa niitä tulee käyttöön lähiaikoina, Mäkisalo sanoo.
Asiakkaat voivat seurata aurinkovoimalan toimintaa reaaliaikaisesti myymälän sisääntuloaulassa olevalta näytöltä.
Länsikeskuksen Lidlin ohutfilmityyppiset paneelit sopivat hyvin Suomen oloihin, koska ne tuottavat sähköä myös pilvisellä säällä. Paneelit on asennettu itä–länsi-suuntaisesti, jolloin pystytään hyödyntämään auringon energia optimaalisesti koko päivän.
Jatkossa aurinkovoimaloita tullaan tekemään myös muiden uusien Lidlien katoille ja mahdollisesti niitä lisätään myös jo olemassa oleviin myymälöihin.
Monta pientä ympäristötekoa
Lidlissä halutaan tehdä muutenkin asioita ympäristöystävällisesti.
– Meillä on muun muassa todella kunnianhimoiset kierrätystavoitteet ja automaattisesti sammuvat valot. Kaupan alalla puhuttaa paljon myös ruokahävikki. Siihen olemme kiinnittäneet huomiota optimoimalla tilauksia. Ja kaikkien materiaalien valinnassa huomioidaan ympäristöystävällisyys, Mäkisalo listaa.
Asiakkailta hyvää palautetta
Myymäläpäällikkö Eija Ståhlberg on iloinen siitä, kuinka hyvin asiakkaat ovat ottaneet uuden myymälän vastaan. Myynti- ja kävijätavoitteet on ylitetty ja positiivista palautetta on tullut puitteista, valoisuudesta ja selkeydestä.
– Täällä on uudet modernit tilat, leveät käytävät, valoisaa, hienoa ja uutta, kehuu Ståhlberg.
Länsikeskuksen Lidl on Turun seudulla ensimmäinen uuden ilmeen mukainen myymälä. Kelta–sininen väritys on vaihtunut harmaaksi, käytävät ovat aiempaa leveämmät ja tuotejärjestys on suunniteltu suomalaisten toiveiden mukaiseksi. Lasinen julkisivu ja korkea katto tekevät myymälästä valoisan. Uutta on myös vaipanvaihtotilalla varustettu asiakas-wc.
– Naantalin Lidlissä tehtiin hetki sitten modernisointi, jossa tuotiin harmaata sävyä, mutta tämä on vielä askel modernimpaan suuntaan. Halikkoon aukeaa vastaava uuden ilmeen mukainen myymälä lokakuussa, sanoo Mäkisalo.
Avajaisviikolla myymälässä oli avajaistarjouksia, lasten päivä ja naapuri-ilta.
– Lähetimme 500 lähialueella asuvalle ihmisille kutsut. Grillasimme pihalla ja jaoimme tuotekasseja. Osallistujaprosentti oli todella hyvä. Kiitos vielä tätäkin kautta meidän uusille naapureille, sanoo Mäkisalo.
Lidl haluaa toisaalta olla Länsikeskuksessa asuvien ihmisten lähikauppa; toisaalta he ovat tehneet ison parkkipaikan kauempaa autolla tulevia asiakkaita varten.
Länsikeskuksen Lidlissä on myymäläpinta-alaa 1200 neliötä, ja se työllistää 27 henkilöä.
Janica Vilen