Naantalilainen Jarko Mäkelä starttaa V1600 luokan 4. osakilpailuun elokuussa

Naantalilainen Jarko Mäkelä starttaa Renault Cliollaan V1600-luokan 4. osakilpailuun 13. elokuuta sarjajohdossa jaetulla ykkössijalla. Kuva: Ragip Önsoy.

MOOTTORIURHEILU. Vakio 1600 -luokassa Rallin Suomen Juniorimestaruussarjaa ajavalla naantalilaisella Jarko Mäkelällä, 22, on jännittävät hetket käsillä. Raision Urheiluautoilijoita edustava Mäkelä starttaa Kiteellä 13. elokuuta ajettavaan Tengtools Ralliin sarjajohdossa jaetulla ykkössijalla.

– Kyseessä on juniorimestaruussarjan neljäs osakilpailu. Yhteensä osakilpailuja käydään viisi kappaletta, joten menestys elokuun osakilpailussa saattaa jo näyttää, millaiseen loppusijoitukseen päädytään, Mäkelä toteaa.

– Kolmesta osakilpailusta on hankittuna kolme luokkavoittoa. Pisteitä jaetaan kisoittain sen mukaan kuinka paljon luokassa on lähtijöitä, lisää Mäkelä.

Nuori mies jatkaa sarjajohdossa myös Rally Trophy -sarjassa.

Viimeisimpään Rally Trophyyn osallistuin toukokuussa väliaikaisen kartturini merimaskulaisen Samuli Vuorisalon kanssa, Mäkelä sanoo.

– Vakiokartturini Jose Dietrich palaa kakkosohjaajaksi jälleen elokuun kisaan, jatkaa Mäkelä.

Mäkelällä on oma rallitiimi JHM Rally Team, jonka talli sijaitsee Nousiaisissa.

Hankin uuden tallin Nousiaisista viime lokakuussa. Aiemmin minulla oli tallipaikka Turussa, hän kertoo.

Ensi vuonna Mäkelä siirtyy kansallisen tason yleiseen luokkaan.

Ajoin ensimmäisen kisani vuonna 2014. Ensin aloittelevat kuskit ovat B-junioreita, joista sitten siirrytään menestyksen mukaan seuraavaan luokkaan eli A-junioreihin. Yleiseen luokkaan voi yletä, kun on ajanut tarpeeksi pisteitä, hän selittää.
– Rallikuskiksi pääseminen on ollut pitkäaikainen haaveeni varmasti päiväkodista alkaen. Tietysti ensin menestys yleisessä luokassa ja mahdollisesti tulevaisuus niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin radoilla ovat suuria unelmiani, jotka vaativat kovaa työtä ja rahaa, hän hymyilee.

Tämän vuoden puolella Mäkelän tarkoituksena on ajaa vielä nuottikisoja.

Seuraava askeleeni ovat nuottikisat, kun rallitutkinnon jatko-osa on käytynä. Tähän asti olemme ajaneet niin kutsuttuja pimeitä kisoja, joissa ei ole mahdollista tutustua ratoihin entuudestaan, Mäkelä selventää.

V1600-luokka on Mäkelän mukaan eräs edullisimmista tavoista harrastaa autourheilua. Tekniikkamurheet ovat luokassa mahdollisimman vähäisiä ja normaalihuollot autoille riittäviä.

Mäkelä toteaa, ettei ole joutunut onneksi kohtaamaan Renault Cliollaan paljonkaan tekniikkamurheita.

– Ongelmat ovat yhden käden sormissa: Kerran ei lähtenyt auto käyntiin startissa ja toinen kerta oli sellainen, että auto meni rikki ennen 4. erikoiskoetta, hän listaa.
– Sponsorit, joita ovat tällä hetkellä Hämeen Laaturemontti/Vesivek, ovat erityisen tärkeitä, sillä omalla lompakolla ei kovin pitkälle pötkitä, hän vinkkaa.

Katariina Mäkinen-Önsoy