Varissuo-Lausteen yhdyskuntatyöryhmässä keskusteltiin radikalisoitumisesta ja liikenteestä

Yhdyskuntatyöryhmän puheenjohtaja Alpo Lähteenmäki on tehnyt valtuustoaloitteen hidasteista Varissuolle.

VARISSUO. Varissuo-Lausteen yhdyskuntatyöryhmä kokoontui Varissuon kirkolla 7. huhtikuuta. Keskustelun aiheina oli radikalisoituminen, turvapaikanhakijat, liikenne ja yhdyskuntatyöryhmän tulevaisuuden näkymät.

Varissuon aluepoliisi Vesa Jauhiainen esitteli radikalisoitumistyöryhmää ja sen toimintaa. Radi-ryhmä perustettiin tammikuussa 2014 keskittymään järjestäytyneeseen rikollisuuteen, syrjäytyneisiin nuoriin ja äärimuslimeihin. Työryhmä tekee yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa.

Turvapaikka-aallon vuoksi painopiste on kuitenkin hieman muuttunut. Nyt selvitetään, keitä on tullut maahan ja millä perustein. Tällä hetkellä tulovirta on vähäistä ja osa on jo lähtenyt takaisin, kertoo Jauhiainen.

Radikalisoitumisen tilannetta seurataan jatkuvasti.

Emme koskaan tiedä, mitä kukakin mielessään miettii, mutta nyt ollaan enemmän iholla kuin koskaan aiemmin. Paljon tehdään yhteistyötä esimerkiksi KRP:n kanssa, kertoo Jauhiainen.

Jauhiainen kertoi myös Ankkuri-toiminnasta, joka on alkanut tämän vuoden alussa.

Poliisilaitokselle on saatu oma psykiatrinen sairaanhoitaja. Nyt meillä on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, iloitsee Jauhiainen. Ankkuri-tiimien tarkoituksena on ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä varhaisella puuttumisella, nopealla puuttumisella ja nuorten pariin jalkautumalla.

Vanhempi konstaapeli Vesa Jauhiainen kertoi yhdyskuntatyöryhmälle radikalisoitumisesta.
Vanhempi konstaapeli Vesa Jauhiainen kertoi yhdyskuntatyöryhmälle radikalisoitumisesta.

Liikenne puhutti eniten

Turun kaupungin liikenteen asiantuntija Eero Paavola vieraili kokouksessa kertomassa kaupungin suunnitelmista liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Samalla hän kuuli asukkaiden kommentteja ja toiveita Varissuon liikenteen kehittämisestä.

Hänen mukaansa toimivuus ja erityisesti liikenneturvallisuus ovat kaikkein suurimmassa roolissa kaupunkiliikenteen suunnittelussa. Hän tietää, että Varissuonkin liikenteessä on vaaran paikkoja eikä vähättele liikenteen aiheuttamaa turvattomuuden tunnetta, mutta muistuttaa kuitenkin, että vuosina 2009–2013 Varissuolla sattui vain yksi vakava liikenneonnettomuus.

Todelliset liikenteen vaaranpaikat ovat muualla kuin lähiöissä. Keskustassa tapahtuu onnettomuuksia kaikkein eniten, hän sanoo.

Lisäksi vakaviin liikenneonnettomuuksiin, joissa joku menehtyy, on vaikea liikennejärjestelyin vaikuttaa.

Aluepoliisi Vesa Jauhiainen kertoi kokouksessa, että liikenneturvallisuuskysymykset nousivat Varissuolla esille jo nelisen vuotta sitten.

Silloin minua lähestyivät pienten lasten vanhemmat, Varissuon koulu ja koirien ulkoiluttajat, joiden mukaan myöhäisilta on kaikkein rauhattominta aikaa. Siihen aikaan tutkaaminen on vaikeaa, sillä klo 21 jälkeen poliisit ovat suurimmaksi osaksi varattuina hälytystehtäville. Mutta tiedän kyllä, että Suurpäänkadulla ajetaan välillä hurjia nopeuksia. Joskus ei 100km/h riitä, hän harmittelee.

Nopeudennäyttötaulut hyviä

Eero Paavola kertoo, että Itä-Turkuun on mahdollisesti tulossa nopeudennäyttötauluja, joissa on hymynaama, jos nopeus on sallituissa rajoissa ja surunaama, jos ajaa ylinopeutta.

Taulut lisäävät sosiaalista valvontaa, sillä muutkin näkevät, saako autoilija hymy- vai surunaaman. Se on äärettömän hyvä aparaatti: toimii hyvin ja niitä saa muihin ratkaisuihin verrattuna pilkkahintaan, Paavola kehuu.

Paavola kertoo, että monesti liikennehidasteita käytetään alueilla, joissa halutaan taata alakouluikäisten liikkumisen turvallisuus. Erityisesti tätä ikäryhmää pyritään suojelemaan kaupunkiliikenteen suunnittelussa, sillä heillä on vielä rajallinen kyky havainnoida liikennettä. Alakouluikäiset joutuvat ylittämään Varissuon hevosenkengän ainakin Katteluksenkadun kohdalla, mutta tosiasiassa tietä ylitetään monissa muissakin paikoin.

Turun kaupungin liikenteen asiantuntija Eero Paavola kertoo, että Itä-Turkuun on mahdollisesti tulossa nopeudennäyttötauluja, joissa on hymynaama, jos nopeus on sallituissa rajoissa ja surunaama, jos ajaa ylinopeutta.
Turun kaupungin liikenteen asiantuntija Eero Paavola kertoo, että Itä-Turkuun on mahdollisesti tulossa nopeudennäyttötauluja, joissa on hymynaama, jos nopeus on sallituissa rajoissa ja surunaama, jos ajaa ylinopeutta.

Saattoliikenne suurin uhka lapsille

Normaalikoulun rehtori kertoi kokouksessa, että 9.-luokkalaiset tekivät liikenneturvallisuusvideoita 1.-luokkalaisten koulumatkoista. Videoiden perusteella koulumatkat ovat vaarallisen näköisiä. Siksi hän kannattaa hidasteita. Ongelma on myös se, että suojatien merkit ovat kuluneet tiestä pois.

1.-luokkalaiset eivät ymmärrä pelkkää liikennemerkkiä, sillä maalatut suojatien raidat ovat heille tutumpia. Samoin suojatie jää huomaamatta monilta autoilijoilta, kun maaleja ei ole, rehtori huomauttaa.

Suurimmat vaaratekijät pienille koululaisille niin rehtorin, liikennesuunnittelijan kuin poliisinkin mukaan ovat kuitenkin lapsiaan kouluun tuovat vanhemmat. Kokouksessa paikalla olevat asiantuntijat vetoavatkin vanhempiin ja toivovat, että he noudattaisivat saattoliikenteessä koulun ohjeita ja liikennesääntöjä.

Hesen kohdalla ajellaan päin punaisia

Varissuon Hesburgerin lähettyvillä oleva risteys koetaan myös hankalaksi.

Periaatteessa siihen olisi mahdollista laittaa kaksi liikenneympyrää peräkkäin, mutta se tulisi todella kalliiksi. Jos joskus, niin siinä vaiheessa, kun risteyksessä oleva alikulkutunneli tulee tiensä päähän, niin tällaista uutta liikennejärjestelyä voisi harkita, sanoo Paavola.

Risteyksessä on ongelmallista myös kahdet liikennevalot, jotka hämäävät joitakin autoilijoita.

Kahdet liikennevalot ovat todella lähellä toisiaan ja rytmitys ei toimi kunnolla kaikkina aikoina. Se johtaa siihen, että ihmiset katsovat jo seuraavia valoja ja lähtevät ajamaan päin punaisia, kun ensimmäiset valot eivät ole vielä vaihtuneet, selittää Vesa Jauhiainen.

Samaan risteykseen on toivottu apteekin tulon jälkeen suojatietä, sillä alikulkutunneli on hyvin jyrkkä esimerkiksi liikuntarajoitteisille. Varsinkin talviaikaan jyrkkää mäkeä on vaikea kulkea rollaattorilla. Nuoremmat loikkivat tien yli usein, kun eivät jaksa kiertää alikulun kautta, mikä aiheuttaa turvallisuusriskejä.

Odotusajat pitkiä

Alpo Lähteenmäki on tehnyt kaupunginvaltuustolle aloitteen liikennehidasteista Varissuolle. Eero Paavolan mukaan on perusteltua, että joissakin kohdin Varissuota hyödynnettäisiin liikennehidasteita, mutta odotusajat ovat pitkiä.

Kaupungilla on tällä hetkellä noin 50 liikenneturvallisuushanketta priorisoituna tärkeysjärjestykseen. Monia liikenneturvallisuusuudistuksia joutuu odottamaan kiusallisen pitkään, hän sanoo.

Yhdyskuntatyöryhmän syksyn kokoukseen mennessä voidaan kuitenkin saada toimenpidesuunnitelmia ja priorisointeja liikenneturvallisuuden parantamiseen liittyen.

Työryhmän tulevaisuus

Varissuo-Lausteen yhdyskuntatyöryhmä on ollut kasassa jo yli 30 vuotta eli pisimpään kaikista Suomessa toimivista asuinalueyhdyskuntatyöryhmistä. Sen tarkoitus on huolehtia omalta osaltaan alueen hyvinvoinnista, nostaa alueen asukkaiden ja toimijoiden tärkeäksi kokemia asioita esiin ja saattaa yhteen alueen toimijoita.

Osallistujamäärä on ollut korkea. Tulevaisuudessa ryhmäläiset toivoisivat, että myös Varissuon liikekeskuksesta joku olisi paikalla.

Kokouksessa ehdotettiin myös, että Varissuon liikekeskuksen tyhjiin tiloihin saataisiin toimintaa esimerkiksi lapsille. Yksi yhteistyökumppani voisi olla esimerkiksi MLL.

Varissuolle tarvittaisiin yhdyskuntatyöryhmän mielestä myös oma urheiluseura.

Seuraava yhdyskuntatyöryhmän kokous järjestetään 6.10.2016.

Janica Vilen