Paimion Urheiluautoilijoiden Samuli Nevä haastaa itseään rakentamalla autostaan poikkeuksellista F-ryhmäläistä: Korimuotoilultaan lyhytperäisessä BMW Compactissa on juuri sellaista keveyttä ja näppäryyttä, mitä hän ensisijaisesti toivoo autoltaan.
MOOTTORIURHEILU. Paimiolainen Samuli Nevä, 44, on ajanut rallia harrastesarjassa parinkymmenen vuoden ajan.
– Olin 22-vuotias, kun ajoin ensimmäisen rallini. Tämä on laji, joka todella vie mennessään, ja kulkee mukana läpi elämän jossain muodossa. Tässä urheilussa ei ikäkään haittaa, vaikka ajan myötä tulee varmasti jotain muutoksia ajotyyliin, ainakin turhat riskinotot jäävät pois, hän pohtii.
Esimerkkinä Nevä tuo esiin nuotittamattomat taipaleet, joita hän ei tule ajamaan enää.
– Kun sarja muuttui, tuli mahdollisuus nuotitukseen eli etukäteen ajaa reitit läpi ja piirtää suunnitelmat kartalle.
Nevä toivoo, että lajiin saataisiin mukaan uusia harrastajia.
– Olisi hienoa, jos seudulle tulisi enemmän harrastajia. Esimerkiksi oman seurani, Paimion UA:n kautta pääsee ajamaan harjoitusteitä. Suunnitelmallisuus on yhtä tärkeää kuin ajaminen, siksi ajoharjoituksiakin varten on hyvä olla suunnitelma, hän kannustaa.
Kiinnostus moottoriurheiluun Nevällä syttyi nuorella iällä muun muassa paikallisen esikuvan uraa seuratessa.
– Se tietysti innosti, kun Paimiosta kotoisin oleva Lasse Lampi ajoi rallia SM- ja MM-tasoilla.
– F-ryhmään tutustuin televisiossa näytettävien kisojen myötä. Harrastajapohjalta perustettu F-ryhmä on hyvin kiinnostava, sillä sitä voi verrata esimerkiksi jääkiekon Mestikseen, joka on SM-liigasta yhtä tasoa alempi sarja, Nevä sanoo.
Vaikka kyse on harrastuksesta, kustannukset autourheilussa kasvavat sen verran suuriksi, että myös F-Cupin rallikuljettajat asettavat tulostavoitteita ja solmivat yhteistyösopimuksia.
– Kustannuspainotteisena harrastuksena tähän saa uppoamaan niin aikaa kuin rahaakin. Loudlife Media on hoitanut tiedotukseni jo useamman vuoden ajan, että minä saan keskittyä olennaisimpaan eli auton rakentamiseen ja ajamiseen, kertoo Nevä.
– Yhteistyösopimukset paitsi tuovat taloudellista tukea, myös erilaisia oheistapahtumia rallikilpailujen yhteyteen. Katsojat nimittäin kaipaavat kilpailukeskuksiin isompia tapahtumia sirkushuveineen, jatkaa Nevä.
Paimion Urheiluautoilijoita edustava Samuli Nevä starttaa rallin F-Cup rallisarjan kesäkauteen luottavaisin mielin, vaikka talven osakilpailut eivät menneet aivan nappiin.
Rallikuljettajan kevätkausi alkaa heti, kun roudasta on päästy eroon. Startti koettiin kotikonnuilla Paimiossa edellisviikonloppuna ajetussa asfalttiralliprintissä.
– Seuraavana vuorossa ovat niin ikään paikalliset SM Mad-Croc Länsirannikon ralli 13.–14.5. ja F-Cup Rallisarjan kolmantena osakilpailuna ja samalla kesäkauden avauksena toimiva JOS Palvelut – XIII Raisio Ralli 28.5., Nevä kertoo.
Nevä on rakentanut tämänhetkistä autoaan, BMW Compactia, tiiminsä kanssa noin vuoden verran. Uuden sukupolven auto poikkeaa muista F-ryhmän autoista.
– Lähdimme projektissa liikkeelle siitä, miten voisimme itse tehdä hyvän auton, jolla pystyy ajamaan kovaa. Tarkoituksena on haastaa omia kykyjään rakentaa mahdollisimman kevyt auto, jota on näppärä ajaa, ja jolla pääsee kaksivetoisten kärkeen, hän toteaa.
– Sen sijaan, että olisin lähtenyt valtavirran mukana ajamaan BMW M3:sta, otin tavoitteekseni toimia pioneerina F-ryhmässä ensimmäisellä nelisylinterisen moottorin autolla. Voimanlähteistä tänä päivänä yleisimmän eli kuusisylinterisen moottorin suosio kun pohjautuu juuri M3-version bemareihin. Minusta ryhmässä tulee olla erilaisia autoja!
Katariina Mäkinen-Önsoy
Tiesitkö?
Paimion Urheiluautoilijoiden Samuli Nevän vierellä on seuraavissa rallikilpailuissa uusi kartturi. Uutena kartanlukijana aloittaa pitkän linjan ralliharrastaja Aki Maaranen, joka tulee taustahommiin siirtyvän Juha Kivimäen tilalle. Kivimäen kanssa Nevä ehti ajaa yli 100 rallia.