Tulkinnanvaraista täyttää Sibelius-museon kokeellisilla äänimaisemillaan

Sibelius-museo. Seutusanomien kuva-arkisto.

MUSIIKKI. Sibelius-museon Sibbe Live! -konserttisarjassa kuullaan 27. huhtikuuta kokeellista musiikkia edustavaa Tulkinnanvaraista. Kyseessä on vuonna 2010 perustettu uuden ja kokeellisen musiikin foorumi, jonka taustalla toimii Uteliaat muusikot ry.  – Tulkinnanvaraista on hyvin elastinen ja amorfinen foorumi, jossa on vuosien varrella ollut yhteensä satoja esiintyjiä. Kyseessä ei ole perinteisesti toimiva yhtye, jossa kokoonpano määrittää esityksen sisällön, vaan pikemminkin päinvastoin: ohjelmisto määrittää minkälaisia esiintyjiä tarvitaan ja minkä verran, kertoo foorumin perustaja Juho Laitinen.  Hanketta ei Laitisen mukaan johdeta perinteisessä mielessä:  – En johda hanketta vaan koordinoin sitä. Haluan fasilitoida keskustelua, jossa ryhmä itse esittää kysymykset ja tuottaa vastaukset. Tulkinnanvaraista-foorumissa puhutaan syvistä merkityksistä, keskustellaan ja kokeillaan. Mikä on musiikkia ja mikä ei? Filosofinen näkökulma on alati läsnä kaikessa toiminnassamme.  Sibelius-museossa esiintyjiä on keskiviikkona kymmenkunta ja soittimia on monenlaisia. Laitisen mielestä kaikissa esineissä on potentiaalia tuottaa ääntä:  – Illan aikana kuullaan muun muassa syntetisaattoria ja kenties ”epäsoittimia”, kuten kiviä ja muita niin sanotusti löydettyjä esineitä.  – Keskiviikkona lähdemme liikkeelle Cornelius Cardew’n teoksesta The Great Learning vuodelta 1969. Kaksi muuta teosta vuorostaan kommentoivat Cardew’n materiaalia. Illan toinen teos, John Whiten systeeminen eli algoritminen teos Newspaper Reading Machine sai syntynsä samoihin aikoihin vuonna 1971 ja samassa paikassa, eli Lontoossa. Whiten teoksen keskeisenä elementtinä on sanomalehden ääneen lukeminen. Nämä teokset ovat keskiviikkona dialogissa keskenään, kuvailee Laitinen.  Nykyaikaan kurottavana teoksena esitetään Laitisen tuore elektroakustinen sävellys Lines in states of implosion/explosion. Teoksessa on myös koreografinen elementti, johon yleisö halutessaan voi osallistua vaikkapa kävelemällä salissa vapaasti.   – Kuuntelijakin on osallistuja – läsnäolijat osallistuvat aina jollain lailla prosessiin. Minulle musiikki ja taide ovat ennen kaikkea sosiaalisia verkostoja, ihmisten välisiä liikkeitä, Laitinen lisää.

Turun Seutusanomat