Dieseliä menee hinnasta huolimatta

Autoilu ei ole nykypäivänä edullista - ei edes Uudessakaupungissa valmistetuilla moderneilla mersuilla.

POLTTOAINEET

Polttoaineiden hintojen nousu on saanut autoilijat haukkomaan henkeään huoltoasemilla. Erityisesti dieselin hinta on noussut räjähdysmäisesti Ukrainan sodan alettua. Syyt siihen, miksi diesel on noussut jopa bensiiniä kalliimmaksi, johtuvat dieselin ”joustamattomuudesta”.

– Henkilöautoilla ajavat voivat jättää ajamistaan vähemmälle, kun hinnat nousevat. Mutta dieseliä käytetään paljon muuallakin kuin henkilöautojen tankeissa, siksi diesel on niin sanotusti ”joustamattomampi” kuin bensiini, kertoo Autoalan Tiedotuskeskuksen asiantuntija Hanna Kalenoja.

Dieseliä käytetään esimerkiksi rekkojen polttoaineena, ja monet kuljetusyritykset ovatkin joutuneet nyt hamstraamaan dieselpolttoaineitta. Tämä on edelleen nostanut hintoja.

Lisäksi meillä Suomessa on yhä meneillään lämmityskausi, ja taloaan öljyllä lämmittävät käyttävät kevytpolttoöljyä, joka on käytännössä samaa ainetta kuin autojen polttoaineena käytettävä diesel.

– Diesel on ehdottoman tärkeä polttoaine kaupan ja teollisuuden aloille sekä kuljetusketjuille. Kysyntä pysyy korkeana, vaikka hinta onkin noussut rajusti. Tähän kun vielä lisätään talojen lämmitykseen tarvittava kevytpolttoöljy ja esimerkiksi monien työkoneiden diesel-tarve, niin ei ihme, että diesel on monissa paikoissa jo bensiiniä kalliimpaa, kertoo Kalenoja.

Kalenojan mukaan dieselin hinnan kehitystä tulevaisuudessa on erittäin vaikea arvioida.

– Olisi tietenkin ensiarvoisen tärkeää – kaikista näkökulmista – että Ukrainan sotaan löytyisi nopeasti rauhanomainen ratkaisu. Normaalissa maailmanjärjestyksessä tilanne kyllä tasaantuisi ja dieselin pumppuhinta palaisi alle bensiinin hinnan. Nyt sekoittavia tekijöitä on vain niin valtavan paljon; Ukrainan sota vaikeuttaa myös raakaöljyn saatavuutta Venäjän talouspakoitteiden ja boikotoinnin vuoksi.

Energian hintoihin vaikuttaa luonnollisesti myös se, että Euroopassa pyritään löytämään keinoja päästä eroon Venäjältä tuotavan energian riippuvuudesta.

– Energian tuotanto tulee olemaan kallista pitkään, mutta ensisijaisen tärkeää olisi, että Ukrainan sota nyt mahdollisimman nopeasti päättyisi.

Polttoaineen hinnalla on Suomessa iso inflaatiovaikutus. Eipä ihme, että Suomessakin hallitus on pohtimassa toimenpiteitä, joilla voitaisiin kompensoida polttoaineiden valtavaa hinnannousua.

– Moni EU-maa onkin jo tehnyt väliaikaisia verohelpotuksia kompensoimaan polttoaineiden hintojen nousua. Suomessakin valmistellaan vastaavia toimenpiteitä, kertoo Hanna Kalenoja.

Esimerkiksi Ruotsissa on tehty mittava polttoaineiden hinnannousua kompensoiva toimenpidepaketti. Polttoaineiden verotusta lasketaan väliaikaisesti niin, että pumppuhinnat laskevat noin 13 senttiä litralta. Lisäksi Ruotsissa päätettiin maksaa autoilijoille erillinen polttoainekorvaus, joka on sata euroa autoa kohden – ja tietyillä erityisalueilla asuvat saavat siihenkin vielä 50 euron korotuksen.

– Tällaisen polttoainekorvauksen maksaminen onnistuisi Suomessakin helposti Traficomin järjestelmän kautta, pohti Kalenoja.