Vähittäiskaupan myynti laski yleisesti elokuussa 3 % viimevuotiseen verrattuna, mutta Kauppakeskus Skanssissa se nousi 13 %. Myös kävijöiden määrä on kasvanut. Syyskuussa kävijöitä oli viime vuoteen verrattuna 25 % enemmän.
YRITYSUUTISET. Kauppakeskus Skanssin myynti oli elokuussa 11,3 miljoonaa euroa, mikä on jopa 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijöitä oli elokuussa 328 000 eli 6 prosenttia enemmän kuin vuoden 2014 elokuussa. Syyskuussa kävijöitä oli 312 500 eli 25 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
– Skanssin kohdalla voidaan puhua kaikkien aikojen syksystä. Skanssiin on sijoittunut uusia hyviä yrityksiä kuten esimerkiksi XXL-tavaratalo, ja ne ovat piristäneet kävijä- ja myyntilukuja, Kauppakeskus Skanssin toimitusjohtaja Liisa Nikkanen toteaa tyytyväisenä.
Keväällä Kauppakeskus Skanssissa avasivat lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliike Musti ja Mirri sekä sisustusliike My Home. Kesällä aloittivat alusasuliike Change ja Silmäasema. XXL Sports and Outdoor -tavaratalon avajaispäivä elokuussa aiheutti kävijäryntäyksen. Syyskuussa avasi Luhta Brand Store ja 1.10. avajaisia vietti käyttötavarakauppa Tokmanni.
Avausten myötä Skanssissa on markkina-alueen suurin valikoima urheilun ja vapaa-ajan tuotteita myymäläpinta-alalla mitattuna.
– XXL:n avaamisen jälkeen muutkin urheilun ja vapaa-ajan liikkeet ovat menestyneet entiseen malliin. XXL ei siis ole vienyt muiden asiakkaita vaan tuonut niitä Skanssiin lisää, Nikkanen sanoo.
Vakioasiakkaat tuovat tuloksen
Toimitusjohtajan mukaan asiakkaat ovat ottaneet Skanssin omakseen kuluneen kuuden vuoden aikana.
– Puolet asiakkaistamme on vakioasiakkaita. Monella on täällä jopa oma vakioparkkipaikka. Meille tullaan paljon muun muassa Kaarinasta ja saaristosta. Juuri saariston vuoksi kesä ei ole meillä muuta vuotta hiljaisempi kuten muissa kauppakeskuksissa, Nikkanen sanoo.
Vakioasiakkaat esittävät usein myös toiveitaan liikevalikoiman kehittämiseksi ja heitä kuunnellaan mahdollisuuksien mukaan.
Asiakkaita palvelee liikkeiden lisäksi myös yhteispalvelupiste Monitori. Siellä uusina palveluina ovat aloittaneet poliisin avustavat asiakaspalvelut, erityisesti maahanmuuttajille tarkoitettu neuvontapiste Infotori sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän palvelut. Lisäksi Monitorissa jatkaa vanhat tutut kaupungin, TE-toimiston ja Kelan palvelut.
– Monitorin kautta virastojen palvelut ovat asiakkaidemme saatavilla kauppareissun yhteydessä virastoaikojen ulkopuolella, esittelee Skanssin markkinointikoordinaattori Meri Hakulinen.
Pop up -myymälät lisääntyneet vilkkaissa kauppakeskuksissa
Skanssiin on loppuvuoden aikana tulossa useampi pop up -myymälä sekä tapahtumia: Maria Drockilan kynttiläpaja, Muurlan myymälä, pop up -kirppis, Lounais-Suomen ammattiopiston artesaaniopiskelijoiden myymälä, Mynämäen taide- ja käsityöoppilaitoksen myymälä sekä Gullkrona ja Åbolands hantverkin käsityöpaja ja myymälä.
– Pop up -liikkeet ovat tuore ja suosittu ilmiö. Pop up -myymälät hakeutuvat joulun ajaksi mielellään hyvien asiakasvirtojen kauppakeskuksiin, Liisa Nikkanen kertoo.
Janica Vilen