Liedon varhaiskasvatus innostui liikkuvasta kuvasta

Lyhyillä, muutaman minuutin pituisilla videoilla Liedon varhaiskasvatus saa kerrottua asiat elävästi ja kiinnostavasti. Kuvakaappaus Liedon varhaiskasvatuksen Hyvän aloituksen polku -videolta.

Uusia videoita on tarkoitus julkaista lisää jatkossakin. Tekijöille on tärkeää, että videoissa on aina mukana lapsia.

LIETO.

Vuosi sitten elokuussa Liedon kunta julkaisi YouTube-kanavallaan ensimmäisen varhaiskasvatuksen tekemän videon, joka kertoo noin neljässä minuutissa päiväkodin aloittamisesta. Sen jälkeen videoita on julkaistu lisää, ja niitä käytetään osana varhaiskasvatuksen viestintää. Suunnitelmat seuraavien pätkien varalle ovat jo pitkällä.

– Seuraava video käsittelee kiusaamisen ehkäisyä. Siihen laadimme juuri käsikirjoitusta. Sen jälkeen julkaistaan video Liikkuva Lieto -ohjelman toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa ja kuinka vanhempia voi innostaa liikkumaan lasten kanssa, Jokilaakson ja Hanhilinnan päiväkotien johtaja Sami Luoto kertoo.

Liedon varhaiskasvatus on julkaissut päiväkodin aloittamisesta kertovan videon lisäksi myös esiopetussuunnitelmasta ja kolmiportaisesta tuesta kertovat pätkät. Ne ovat kaikkien käytettävissä.

– Ilman muuta toivomme, että muutkin kunnat hyödyntäisivät videoita. Vaikka niissä puhutaan Liedosta, niin samojen asioiden pitäisi toteutua joka kunnassa.

Videoiden takana on neljän hengen työryhmä, johon kuuluvat Luodon lisäksi Sauli Alipirjelä, Kirsi Hakala ja Pekko Janavainen.

Luoto ja Alipirjelä käsikirjoittavat videot, ja ryhmä toteuttaa ne yhdessä. Mukana on myös aina lapsia ja kunnan maskottinalle Elmo.

Idea liikkuvan kuvan tekemiseen lähti alun perin Luodolta ja Alipirjelältä.

– Olin aiemmin hankkeessa, jossa hyödynnettiin paljon videoita ja innostuin niistä. Myös Alipirjelä oli innostunut videoista, ja hänen kanssaan saimme vietyä idean läpi. Ajatuksena on se, että videoilla asiat saadaan kerrottua tehokkaasti ja mieleenpainuvasti, Luoto kertoo.

Tarkoituksena ei ole tuottaa aiheiltaan irrallisia videoita, vaan Luodon mukaan heille on tärkeää sitoa sisältö tietopohjaan kuten esimerkiksi Liedon varhaiskasvatussuunnitelmaan. Vaikka aihe esitetään videossa tiiviisti ja kuvallisesti kevyessä muodossa, on taustalla aina valmis suunnitelma.

– Käsikirjoitukset laaditaan asiakirjojen pohjalta ja valmiin faktan pohjalta. Tällä hetkellä pyrimme siihen, että videot sidotaan hyvinvoinnin vuosikelloon. Näin videot kulkevat mukana eivätkä ne unohdu YouTubeen. Niitä voidaan esimerkiksi käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.

Vastaanotto liikkuvalle kuvalle on ollut Luodon mukaan erittäin positiivinen. Hyvää palautetta on tullut niin henkilöstöltä kuin vanhemmilta.

– Videot tukevat työntekijöiden mukaan arkea ja kertaavat asioita hyvin. Perheet taas ovat kokeneet videot tärkeinä, sillä ne sopivat kaikille ja niitä voi katsoa yhdessä lapsen kanssa. Esimerkiksi päiväkodin aloittaminen on jännittävää aikaa, mutta videon avulla aiheeseen voidaan tutustua yhdessä.

Liedon varhaiskasvatuksen viestintään videot ovat selkeästi tulleet jäädäkseen. Luoto uskookin, että niiden käyttö lisääntyy tulevaisuudessa.

– Viestintää pitää aina kehittää ja tuoda uusia tapoja esiin ihmisten tavoittamiseksi. Jokainen meistä kokee erilaiset tavat kuten kuuntelemisen ja visuaalisuuden luonteviksi tavoiksi oppia, ja siksi uusien keinojen kehittäminen on tärkeää. Meillä on edelleen käytössä vanhat, hyväksi koetut kanavat, mutta viestintään pitää panostaa ja videot ovat yksi keino siihen, hän sanoo.

Liisa Kallio