Näin saat apua lomakkeiden ja asiakirjojen täyttämiseen

Lomakkeiden ja asiakirjojen täyttämiseen on hyvä saada joskus apua.

 

Jokainen joutuu tekemään joskus hakemuksia viranomaisille. Näiden erilaisten lomakkeiden ja asiakirjojen täyttäminen on kuitenkin usein hankalaa.  Jos lomakkeen tai hakemuksen löytäminen tai täyttäminen ei onnistu itse, siihen saa apua.

Apua saa esimerkiksi valtakunnallisesta Kansalaisneuvonnasta.  Turun kaupungin ja Kelan yhteinen Monitori palvelee myös monissa asioissa.

Kansalaisneuvonnan kautta voi hoitaa monia asioita

Kansalaisneuvonta auttaa löytämään oikean viranomaisen tai palvelun sinun asiasi hoitamiseen. Se neuvoo myös netin kautta tapahtuvassa asioinnissa. Myös Suomi.fi -palvelujen käyttöön saa apua Kansalaisneuvonnasta.

Suomi.fi -palvelussa voi asioida julkisen hallinnon toimijoiden palveluissa yhdellä kirjautumisella. Siirtyminen esimerkiksi Verohallinnon palveluista Kelan palveluihin onnistuu siis ilman uutta kirjautumista.     Tarkistaa omat tietonsa eri viranomaisten rekistereistä.     Hakea tietoa elämäntilanteisiin, joissa pitää asioida useiden eri viranomaisten kanssa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi lapsen syntymä, avioero, työttömäksi jääminen tai läheisen kuolema. Tämän lisäksi palvelusta löytyy tietoa ja ohjeita yrittäjyyteen.

Palvelun avulla voi myös vastaanottaa viranomaisviestejä sähköisesti ja valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.

Kansalaisneuvonta löytyy netistä osoitteesta www.kansalaisneuvonta.fi. Puhelimitse apua saa numerosta 0295 000.

 

Monitorissa saa Kelan ja Turun kaupungin palveluita

Kauppatorin Monitori on KOP-kolmiossa Turun ydinkeskustassa sijaitseva kaupungin ja Kelan yhteinen, esteetön asiakaspalvelu. Monitori on myös kauppakeskus Skanssissa.

Molemmissa Monitoreissa työskentelee kaupungin hyvinvointitoimialan palveluneuvojia, Kelan asiakasneuvojia ja useilla eri kielillä palveleva Infotori. Kauppatorin Monitorissa toimii liisäksi matkailuneuvonta, ikääntyneiden palveluneuvonta ja Työpisteen asiakasneuvonta.

Monitorin asiakkaita palvellaan niin kasvotusten, puhelimitse kuin chatissakin. Monitorissa saa maksutonta ohjausta ja neuvontaa kaupungin ja Kelan digipalveluihin.