Turun Osuuskaupan asiakkaat käyttävät keskimäärin yli 100 euroa yhdellä kerralla ostaessaan ruokaa verkkokaupan kautta.
KAARINA.
Asiakas selailee Kaarinan S-marketin valikoimaa verkkokaupassa. Koostettuaan ostoslistan verkkokaupan tuotteiden pohjalta hän lähettää sen sähköpostitse myymälään. Keräilyvuorossa oleva työntekijä kerää tilatut ostokset, jonka jälkeen asiakas joko noutaa ne itse kaupalta tai tilaa kotiinkuljetuksella kotiovelleen.
Kaarinan S-marketissa on ollut mahdollista asioida verkon kautta viime keväästä saakka. Marketpäällikkö Nina Rekolan mukaan kyseessä oli toivottu uudistus.
– Keväällä ennen palvelun käyttöönottoa sen perään kyseltiin paljon. Onneksi saimme sen myös meille. Olimme jo silloin innoissamme, kun voimme tarjota nouto- tai kotiinkuljetuspalvelua asiakkaille, Rekola sanoo.
Asiakas voi laittaa tilauksen Kaarinan myymälään sähköpostitse tai verkkokaupan kautta. Vaikka palvelu on ollut Kaarinan myymälässä käytössä vasta hieman yli puoli vuotta, on se otettu hyvin vastaan.
– Kyllä nouto- ja kotiinkuljetuspalvelua käytetään paljon, ja sen käyttö on kasvussa. Sitä käyttävät kaikenlaiset ihmiset lapsiperheistä ikäihmisiin, Rekola kertoo.
Laajentuva palvelu
Ruokaostosten tekeminen verkossa on suosittua koko Turun Osuuskaupan alueella. Prismajohtaja Ville Ämmälän mukaan koronaviruksen saapuminen Suomeen toi enemmän asiakkaita verkkoon.
– Kun ihmiset alkoivat varoa kaupassa käyntiä, palvelun suosio kasvoi. Se on kuitenkin kasvanut voimakkaasti jo viimeiset kaksi vuotta, ja jatkuu edelleen, Ämmälä kertoo.
Sen lisäksi, että ruokaostokset tehdään ruokakaupan sijaan verkossa, on myös käytetyssä ostosummassa eroa.
– Selkeästi keskiostos on verkon kautta korkeampi kuin kaupasta ostettuna. Kun kotiinkuljetuksesta maksetaan, niin ostetaan myös kerralla enemmän. Keskimäärin asiakas käyttää yli 100 euroa yhdellä ostokerralla, Ämmälä sanoo.
Valtaosa Turun Osuuskaupan verkkomyynnistä keskittyy Itäharjun ja Myllyn Prismoihin, mutta palvelu on tarjolla koko Osuuskaupan alueella. Noutopisteitä on myös Kupittaan asemalla, Paraisilla, Puutorilla ja S-market Manhattanilla.
– Olemme koko ajan laajentamassa palvelua. Näämme sen olevan tulevaisuudessa vielä suositumpaa.
Helpotusta arkeen
Nouto- ja kotiinkuljetuspalvelun suosion kasvu vaikutti myös Kaarinan S-marketin työntekijöihin positiivisella tavalla. Palvelun myötä työvuorolistoihin lisätyt keräilyvuorot toivat Rekolan mukaan uutta intoa työhön.
– Keräilyvuorot ovat uudistaneet työnkuvaa, kun ne ovat tulleet hyllytysvuorojen rinnalle. Meidän on myös täytynyt lisätä työtunteja, sillä keräily vie aikaa. Työntekijät ottivat hyvillä mielin vastaan uuden palvelun, hän sanoo.
Vaikka ruokaostokset hoituvat nykyään vaikka kotisohvalta käsin, ei palvelu ole kuitenkaan vähentänyt asiakasmäärää kaupassa – päinvastoin.
– Asiakasmäärä on ehkä jopa hieman noussut, kun nouto- ja kotiinkuljetuspalvelu on tuonut meille uusia asiakkaita. Verkko-ostamisen myötä he ovat siirtyneet asioimaan meillä muutenkin.
Rekola arvioi verkkomyynnin suosion taustalla olevan syyn löytyvän palvelun helppoudesta.
– Esimerkiksi isojen juhlien järjestämisessä on helpottavaa, kun ostokset voi tehdä verkossa. Palvelu helpottaa muutenkin kiireistä arkea. Jos ei myöskään tykkää käydä kaupassa, niin sille on vaihtoehto. Palvelusta on tehty niin helppo kaikille, että sitä voivat kaikenlaiset ihmiset käyttää. Toivottavasti käytetään jatkossakin.
Liisa Kallio