Ensiauton ostajan on hyvä miettiä etukäteen kriteerit autolle

Kyydissäni kulkee monia matkustajia ihmisistä koiriin, joten ensimmäisen oman autoni tulisikin olla tarpeeksi tilava. Myös vähäpäästöisyys on yksi tärkeimmistä kriteereistä auton hankinnassa.

Ensimmäisen oman auton ostaminen voi tuntua läpipääsemättömältä viidakolta, sillä jo pelkästään netissä on kymmeniätuhansia autoja myynnissä. Muutamalla vinkillä pääsee kuitenkin jo alkuun.

AUTOT. En ole koskaan ostanut autoa. Tähän saakka olen käyttänyt joko vanhempieni tai kumppanini autoa, eikä oman auton ostaminen ole ollut kertaakaan aiemmin ajankohtaista – ennen tätä hetkeä. Toiselle autolle voisi olla lähitulevaisuudessa paljonkin tarvetta, joten olen löytänyt itseni monena iltana selailemasta netin autotarjontaa. En kuitenkaan tiedä autoista juuri mitään – osaan toki lisätä lasinpesunestettä ja öljyä – enkä ole koskaan sijoittanut niin kalliseen kohteeseen kuin auto. Edessä oleva urakka sisältääkin omissa silmissäni monia kompastuskiviä.

Kolme asiaa kuitenkin tiedän: ensimmäisen ostamani auton pitää olla hybridi, automaattivaihteinen ja kooltaan sellainen, jossa on tilaa koiran kuljetushäkille. Kamuxin Raision myymälän myyntipäällikkö Tapio Mäkitalo kertoo minun olevan jo hyvässä vaiheessa. Hänen mukaansa asiakkaan ei tarvitse tietää autoista tai autokaupasta mitään, mutta auton kriteerit olisi hyvä miettiä etukäteen.

– Kun tietää kriteerit, niin niissä on hyvä pysyä. Autoja on maailmalla niin paljon, että kriteereinä hybridi, automaattivaihteet ja riittävä koko auttavat autoliikkeen myyjää jo paljon. Suosittelisin itse Toyota Aurista tässä tilanteessa. Ainostaan hintabudjettia kysyisin vielä, sillä se kannattaa miettiä läpi. Jos tietää esimerkiksi, millaisella kuukausierällä olisi valmis maksamaan autoa, auttaa jo.

Mäkitalon mukaan suurin osa asiakkaista aloittaa uuden auton ostoprosessin käymällä läpi tarjontaa netissä, kuten olen itsekin tehnyt. Hän kuitenkin ehdottaa toista lähestymistapaa.

– Auton ostamisen voisi aloittaa käymällä muutamassa eri liikkeessä katsomassa valikoimaa. Netissä on niin paljon autoja, että sieltä voi olla hankala lähteä kartoittamaan itselle sopivaa autoa. Iso osa asiakkaista käy katsomassa autoja liikkeessä eikä tee ostopäätöstä, eivätkä liikkeet harmistu siitä, että tulee vain katselemaan autoja. Kun on käynyt muutamassa liikkeessä, tietää jo paremmin millaisen auton haluaa. Sitten voi käydä nettiä taas läpi.

Käytetty auto ja sen rahoittaminen

Rahoitus ja vakuutukset ovat minulle myös hieman epävarmaa aluetta, sillä niiden suhteen on paljon vaihtoehtoja. Hakeeko pankista lainaa vai rahoituksen autoliikkeen kautta? Millaisen vakuutuksen auto tarvitsee liikennevakuutuksen lisäksi? Mäkitalo onneksi rauhoittelee, ettei auton ostajan tarvitsekaan tietää näitä asioita etukäteen.

– Lähestulkoon kaikki autoliikkeet käyttävät samaa systeemiä, eli tehdään yhteistyötä rahoitusyhtiöiden kanssa. Yleisesti kriteereinä rahoituksen saamiselle on työpaikka, mielellään vakituinen sellainen, mutta riippuu työn laadusta. Rahoitusyhtiö katsoo käsirahan tarpeen yksilöllisesti. Päätöksen rahoituksesta voi saada vartissa. Vakuutuksen suhteen suosittelen vähintään peruskaskoa liikennevakuutuksen lisäksi. Kaskovakuutus on myös ehtona rahoitukselle.

Sitten se itse auto, eli asia, josta koen olevani eniten mukavuusalueeni ulkopuolella. Ostamani auto on varmasti käytetty, mikä tarkoittaa päässäni sitä, että autolla voi olla paljonkin historiaa takanaan. Mäkitalon mukaan auton historiasta on hyvä ottaa selvää, jottei vastaan tule negatiivisia yllätyksiä.

– Auton huoltohistoria pitäisi tarkistaa huoltokirjasta. Se auttaa ymmärtämään tulevia kustannuksia. Auton oikein huoltaminen vaikuttaa paljon auton jälleenmyyntiarvoon ja luotettavuuteen. Myös tulevat remontit tulee tarkistaa ja kysyä seuraavasta huollosta ja mahdollisesta auton kolaritaustasta. Siitä pitää lain mukaan kertoa, mutta kannattaa varmistaa. Myös renkaiden kunto, ulkoiset jäljet ja seuraava katsastus on hyvä tarkistaa.

Luota tunteeseen

Puhumme Mäkitalon kanssa myös auton arvon säilyttämisestä, mitä omistajan pitäisi osata tehdä autolleen ja mitä autossa olisi hyvä olla mukana eri tilanteita varten. Kuitenkin tärkeimmän ohjeen hän antoi heti keskustelumme alussa.

– Kun sopiva auto löytyy, niin tunnepuoli pitää huomioida. Jos auton ulkonäöstä, koosta ja ajettavuudesta oikeasti tykkää ja pysyy sen takana, voi olla myöhemmin tyytyväinen päätökseen. Jos auto tuntuu tänään hyvältä, tuntuu se siltä myös huomenna. Sillä pääsee autokaupassa pitkälle.

En vielä tiedä, milloin ostan ensimmäisen oman autoni, mutta tämän keskustelun jälkeen olen ainakin paljon varmempi kävellessäni autoliikkeeseen ihmettelemään, että millaisia Toyota Auriksia on tarjolla.

Liisa Kallio