7 000 ysiluokkalaista otti tänä vuonna osaa perinteiseen Taloustaitokilpailuun, jossa testattiin nuorten taitoja muun muassa osakesäästötileihin ja mobiilivarmenteeseen liittyvillä kysymyksillä.
RUSKO. Toukokuussa järjestetyn Taloustaitokilpailun pronssisijalle selvisi ruskolainen ysiluokkalainen Martina Helin Maunun koulusta. Helin selvitti tiensä 7 000 nuoren joukosta kilpailun finaaliin. Siinä nuorten piti kuvailla yrittäjämäisiä ominaisuuksia, selittää taloudellisia käsitteitä ja pohtia koronavirusepidemian vaikutuksia maailmantalouteen parihaastattelussa. Näiden tehtävien lisäksi kilpailijoiden piti vielä suoriutua kirjallisesta yksilötehtävästä, jossa he tutkivat väestötappioalueen taloudellisia toimintaedellytyksiä ja pohtivat keinoja tilanteen parantamiseksi.
Helinille sijoittuminen kolmen parhaan joukkoon tuli yllätyksenä, sillä hän oli lähtenyt kilpailuun mukaan kokeilumielellä.
– Opettajani ehdotti kilpailuun osallistumista. Talousasiat kiinnostavat minua, joten lähdin katsomaan, miten pärjään. Finaalissa suullinen haastattelu oli haastava, kun piti äkkiä keksiä vastauksia. Luulin finaalin jälkeen, että kilpailu oli mennyt huonosti, mutta ei se sitten mennytkään, hän kertoo.
Helinin mukaan talouteen liittyvien perusasioiden hallinta auttaa soveltamaan niitä omassa elämässä.
– On tärkeää ymmärtää, että esimerkiksi pikavippien ottaminen ei ole järkevää ja tietää, miten lainat hoidetaan. Ei tarvitse välttämättä tietää nippelitietoa, mutta laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen ja oman talouden hallinta on tärkeää, hän toteaa.
Toiselle koulutusasteelle seuraavaksi siirtyvä Helin ei ole kuitenkaan suunnitellut uraa talouden parissa.
– Olen hakenut Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukioon luonnontiedelinjalle, joten talousasiat jäävät nyt sivuun. Sen jälkeen haluaisin lukemaan oikeustieteitä, mutta se on vielä vähän auki.
Taloustaitokilpailun kolme parhaiten sijoittunutta saivat palkinnoksi rahasto-osuuksia. Kilpailun ykkössijalle kapusi Teemu Koukkari Joensuusta. Kilpailun järjestää Historian ja yhteiskuntaopettajien liitto ja OP Ryhmä.
OP Ryhmän vastuullisuus- ja brändijohtaja Kati Ihamäki toteaa, että talousosaaminen on tärkeä osa kansalaistaitoja.
– Haluamme kannustaa ysiluokkalaisia suhtautumaan uteliaasti taloudenhallintaan ja vastuulliseen rahankäyttöön. Suomalaisnuoret olivat hiljattain julkaistussa PISA-tutkimuksessa ilahduttavasti maailman huippua taloustaidoissa, mutta samalla taidot ovat riippuvaisia esimerkiksi perheen sosioekonomisesta tilanteesta. Kouluissa tapahtuvan taloustaitotyön avulla voimme edistää taloustaitojen tasavertaista oppimista, Ihamäki sanoo.
Liisa Kallio