Aboa Gospel synnyttää yleisöryntäyksiä ja kiinnostaa maailmalla

Kymmenen vuoden ikää lähentelevän seurakuntakuoron menestystarina on vailla vertaistaan

Silvia Kosken luotsaaman Aboa Gospel -kuoron perustamisesta tulee kuluneeksi piakkoin kymmenen vuotta. Matkan varrelle mahtuu uskomattomia kokemuksia ja tilaisuuksia, joita ei ihan jokaisen kohdalle osu. Kuoro tunnetaan eri genrejen riemukkaasta sekoittelusta, ja kaiken toiminnan perustana on heittäytymiseen rohkaiseva ilmapiiri.

KULTTUURI. Ruotsissa syntynyt Silvia Koski ei tuntenut erityistä viehtymystä kuoron johtamista kohtaan aloittaessaan opinnot Sibelius-Akatemiassa. Pääaine laulun lisäksi piano ja viulu kiinnostivat enemmän. Kuoroja johtamasta hän pian itsensä kuitenkin löysi, ja tunsi silloin jonkin puhkeavan kukkaansa; homma tuntui toimivan.

Jossakin vaiheessa elämä kuljetti takaisin länsinaapuriin.

– Ruotsissa kuulin ensimmäistä kertaa oikeaa gospel-kuoroa. Silloin mietin, että jos jonakin päivänä vielä palaan Suomeen, tällaista kuoroa olisi hienoa johtaa, Koski muistelee.

Paluu Suomeen toteutui kuin toteutuikin, ja hän aloitti Turun Mikaelinseurakunnan kanttorina vuonna 2011.

– Ajattelin, että kun seurakunnassa ei ollut yhtäkään kuoroa, niin kokeillaan nyt sitten täällä sitä gospel-kuoroa. Minulla ei ollut tuolloin mitään käsitystä, paljonko ihmisiä tulisi ensimmäiseen harjoitukseen, ja kun heitä sitten tuli heti 40, ajattelin, että tälle ilmeisesti on ollut tilausta, Koski naurahtaa.

Näin perustettiin Aboa Gospel -kuoro, jonka kohta kymmenvuotista tarinaa voidaan kutsua suorastaan hengästyttäväksi.

Täysiä kirkkosaleja, televisioesiintymisiä ja mainetta maailmalla

Nykyisin Sauvossa asuva Silvia Koski innostui gospelista synnyinmaassaan Ruotsissa.

Jos gospel-kuoron ilmaantuminen Turkuun sai laulunharrastajat liikkeelle sankoin joukoin, on näin epäilemättä käynyt myös musiikista pitävän yleisön kohdalla. Muun muassa viime syksyn Taiteiden yönä Aboa Gospelin Bachista Nightwishiin -konsertti täytti noin 1250 henkeä vetävän Mikaelinkirkon täyteen niin, että lähes sama määrä ihmisiä jäi rakennuksen ulkopuolelle. Uusintakonsertti luvattiin yleisön pyynnöstä, ja liput menivät alle tunnissa.

Aboa Gospel tunnetaan genrejä sekoittelevana, useasti esityksensä jonkin teeman ympärille rakentavana kuorona. Mahtipontista laulua säestää oma seitsenhenkinen bändi.

– Olemme tehneet yhteistyötä myös monien tunnettujen artistien, kuten Diandran, Waltteri Torikan ja Mikaelinseurakunnan musiikkievankelista Jipun kanssa. Välillä esiinnymme myös pienemmissä kokoonpanoissa, Silvia Koski taustoittaa.

Ollaanpa Aboa Gospelia nähty televisiossakin, kuten The Voice of Finlandissa Kasmirin taustalla, mutta lisäksi myös hieman yllättävässä formaatissa.

– Kolmena kautena olemme esiintyneet Putouksessa sketsihahmojen taustalla, joita ovat olleet esimerkiksi Abdul Tuisku, Amurin enkeli ja Isä Nitro! Kutsu avustamaan on saattanut tulla 2–3 päivän varoitusajalla, jolloin esitettävä kappale ja sanoituskin ovat saattaneet olla vielä kysymysmerkki, Koski nauraa ja huomauttaa, että kuoro on kuitenkin tottunut yllättäviin ja vaativiinkin tilanteisiin.

Tätä tuskin on vaikeaa uskoa nykyisin jo 60-henkiseksi kasvaneesta kokoonpanosta, joka kolme vuotta sitten konsertoi yhdessä maailman legendaarisimmassa konserttisalissa, New Yorkin Carnegie Hallissa. Kutsuja kiertueelle poiki kyseiseen metropoliin vielä uudelleenkin, kuten myös Barcelonaan ja Uuteen-Seelantiin, mutta tässä kohtaa realiteetit oli otettava huomioon.

– On muistettava, että tämä on kuitenkin harrastelijoista koottu kuoro. Ei heillä ole mahdollisuuksia lähteä yhtäkkiä kiertämään ympäri maailmaa, eikä se meidän tarkoituksemme olekaan. Tarkoituksemme on palvella ensisijaisesti Mikaelinseurakuntaa. Ja meidänhän on vain tehtävä niin mielenkiintoisia juttuja, että ihmiset tulevat katsomaan meitä tänne, huomauttaa tänäkin vuonna jo neljä kertaa Mikaelinkirkon täyteen houkutelleen kuoron johtaja.

Kaiken ohella Aboa Gospel on mukana Mikaelinseurakunnan normaalissa toiminnassa, kuten jumalanpalveluksissa, ja suureen osaan heidän esityksiään on vapaa pääsy. Ainoastaan suurempiin konsertteihin myydään lippuja.

Aidosta jenkki-gospelista elokuvamusiikkiin

Aboa Gospelin intressinä on tehdä juurevaa, alkuperäiseen Chicagossa syntyneeseen mustaan musiikkiin pohjaavaa gospelia. Laulunopetuksen lisäksi kuoronjohtaja pyrkiikin korostamaan tekstien tärkeyttä ja niiden sisällön syvyyttä. Hänen mukaansa alkuperäinen musta gospel kumpuaa ihmisten sisältä, heidän historiastaan, eikä sen esittäminen ole alkujuurilla Amerikassa mitään showta, jollaisena se helposti vaikkapa juuri Suomessa toisinaan nähdään. Koski kokee, että on onnistunut iskostamaan tätä katsantokantaa kuorolaisiinsa hyvin.

Kuten todettua, Aboa Gospelin repertuaariin kuuluu kuitenkin muutakin kuin gospelia.

– Saatamme tehdä välillä esimerkiksi orkesteriteoksen tai elokuvamusiikkia. Olen itse kiinnostunut hyvin monista musiikkityyleistä, jolloin tavoitteeni onkin, että kuoro olisi mahdollisimman monipuolinen, Koski linjaa.

Hengellisen ja maallisemman musiikin vaihtelun myötä esimerkiksi kirkossa toteutettavissa produktioissa häilyvätkin useasti konsertin ja messun rajat. Koski mainitsee, että tämä tietynlainen vapaus määritelmistä on koettu yleisön taholta mielekkääksi, jolloin kirkossa esitetty musiikki ravitsee sielua ihan uudenlaisella, aiempaa monitahoisemmalla tavalla.

Voidaanko Aboa Gospelin toimintaa nähdä myös pyrkimyksenä kirkon uudistumiseen?

– Kyllä varmasti voidaan. Tässä tekemisessä korostuvat ilo ja rakkaus, ja kyllä niille on tilausta! Moni on sanonut, että jos kirkossa esitettäisiin aina tällaista, he kävisivät siellä paljon enemmän. On ollutkin ilo huomata, että ihmiset löytävät paikalle, Koski miettii ja huomauttaa, että Aboa Gospelissa keski-ikä liikkuu 35–40 paikkeilla eli juuri sen ikäisissä, joita kirkon ei koeta tällä hetkellä kovin hyvin tavoittavan.

Heittäytymiseen rohkaiseva ilmapiiri

Niko Hurskainen ja Johanna Paasivirta suosittelevat kuoroharrastusta ihan kaikille.

Gospelin tulkitsemisen ominaispiirteisiin kuuluvat useasti koreografia ja se, että laulut esitetään ilman nuotteja.

– Toisin sanoen kuorolaisten täytyy oppia tietty tekniikka, kun laulut täytyy osata ulkoa. Harjoituksissa käytämme nuotteja, mutta tavallisesta suomalaisesta kuorolaulusta poiketen harjoitusmetodit tähtäävät nopeasti ulkoa osaamiseen, jolloin korvakuulolta oppiminenkin on tärkeää. Monille uusille jäsenille on tullut yllätyksenä, että täytyy vain uskaltaa luottaa itseensä, Koski kuvaa.

Kuoronjohtaja pyrkii löytämään eri tyylilajien tulkitsemiseen sopivia tekniikoita. Tavoitteena on myös, että kuorolaisten ääniala saataisiin mahdollisimman laajaksi.

– Harjoittelemme koko ajan uutta, mutta lämmitämme myös vanhaa, kun ohjelmistoa on päässyt sen verran jo kertymään. Useasti harjoittelemme useaa esitystä varten samaan aikaan, joten kuorolaiset joutuvat opettelemaan hirveän määrän lauluja. Kuoronjohtajana vaadin paljon, mutta on meillä myös valtavan hauskaa!

Samoilla linjoilla on vuodesta 2012 Aboa Gospelissa laulanut Niko Hurskainen.

– Täällä edetään hirmu rivakasti, mutta pidän siitä ja mielestäni se on hyvä tapa toimia, koska silloin ehditään tekemään hyvin monen näköisiä juttuja. Monipuolisuus onkin tämän kuoron rikkaus, hän tiivistää.

– Melkein joka treeneissä tulee uusi biisi harjoiteltavaksi, joten omaksumme koko ajan uutta. Hiomme jatkuvasti myös tyyliä ja kehitämme eläytymisen ja heittäytymisen taitoja, lisää neljä vuotta kuoron riveissä ollut Johanna Paasivirta.

Keskeistä kuoron toiminnassa onkin, ettei kenenkään tarvitse pelätä, mitä muut ajattelevat.

– Tänne on luotu sellainen ilmapiiri, jossa virheiden tekemistä ei tarvitse jännittää. Ei ole maailmanloppu, jos niitä välillä tulee, koska korjaamaankin aina pystyy. Jos virheitä alkaisi pelätä ja sen takia aina vähän himmailisi, ei pystyisi antamaan kaikkeaan. Kun kunnolla heittäytyy, on esitys yleisöllekin paljon järisyttävämpi kokemus, Hurskainen huomauttaa.

Paasivirta täydentää ajatusta toteamalla, että yhteenkuuluvuuden tunne ja ihmiset ovatkin kuoroharrastuksessa kaikkein parasta. Aboa Gospelista onkin kasvanut perhe, jossa on syntynyt elinikäisiä ystävyyssuhteita. Kuoronjohtaja Koski kuvaa tätä perhettä itselleen kovin rakkaaksi.

– Tämä on ennen kaikkea yhdessä tekemistä ja sen kautta voimme tuntea olevamme osa upeaa musiikkia, josta saa valtavasti energiaa. Kun tulee kuoroharjoituksiin, arjen murheet unohtuvat, hän kertoo.

”This is me”, kajahtaa laulu Mikaelin seurakuntakodissa maaliskuisena keskiviikkoiltana sellaisella intensiteetillä ja voimalla, että ikkunoita ulkopuolella piiskaava räntäsade jää kakkoseksi. The Greatest Showman -elokuvasta tuttu hitti saa Aboa Gospelin rivit liikehtimään riemukkaasti, jolloin tuskin kenellekään on enää epäselvää, etteikö tämä olisi juuri sitä: yhdessä tekemistä, upeaa musiikkia ja räjähtävää energiaa!

Jaakko Virrankoski