Mielipide: Ratikalla Raisioon vetovoimaa ja viihtyisyyttä

MIELIPIDE. Raisiolla on edessään loistava mahdollisuus panostaa alueemme kehitykseen ja vetovoimaiseen tulevaisuuteen. Kaikki kansainväliset ja kotimaiset tutkimukset ja kokemukset puhuvat sujuvan raideliikenteen puolesta ja sen kehittämisen pitäisi olla päättäjien visioissa selkeänä tavoitteena. 

Kattavat laskelmat osoittavat, että raitiotie parantaa Raision vetovoimaa. Rakentajat kiinnostuvat reitin varrelle rakentamisesta välittömästi, kun on tehty päätös siitä, että olemme mukana raitiotien toteutussuunnitelmassa. Saamme uusia asukkaita, siis veronmaksajia. Reitin lähistöllä olevien tonttien ja muiden kiinteistöjen arvo nousee. Ja mikä tärkeintä, ratikka tarjoaa raisiolaisille mukavan, nopean ja ympäristöystävällisen kulkuvälineen Turkuun. Turussa suunnitellaan uutta matkakeskusta, josta voimme matkustaa tunnin junalla Helsinkiin. Samoin yliopisto, tiedepuisto ja TYKS tulevat meille ja tuleville raisiolaisille helposti saavutettaviksi.

Miten Raision talous kestää näin mittavan investoinnin? Raision osuus investoinnista olisi noin 50 miljoonaa euroa, joka on toki iso investointi. Kun huomioidaan valtion tuki raideliikenteelle, jää Raision osuudeksi noin 36 miljoonaa euroa. Vaikutusarvioinnin mukaan Raisio saisi raitiotien investointi- ja käyttökustannukset kokonaisuudessaan takaisin pelkästään maankäyttösopimuksista ja rakennusoikeuden myynnistä. Verotulojen nousu ja muun vetovoimaisuuden lisääntyminen tuo investoinnille mukavaa tuottoa pitkälle tulevaisuuteen ja asettaa Raision kasvun raiteelle.

On ollut hämmentävää huomata joidenkin raisiolaisten päättäjien asettuminen tiukasti raitiotietä vastustavaan bunkkeriin piittaamatta kaikista asiantuntijoiden laskelmista ja selvityksistä. Jotkut ovat jopa perustelleet ratikan vastustamista sillä, että se on 1800-luvun tekniikkaa. Tällaiset argumentit osoittavat, että niiden esittäjät eivät ole jaksaneet perehtyä mihinkään raitiotiestä tehtyyn suunnitelmaan tai selvitykseen. Nykyajan ratikalla on yhtä vähän tekemistä 1800-luvun raitiovaunun kanssa kuin hevoskärryillä on sähköauton kanssa. Puheissa ollaan huolestuneita asukasluvun laskusta, halutaan Raision vetovoiman kasvua ja tehdään strategioita, mutta kuitenkaan ei haluta ottaa käyttöön keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Raitiotieinvestointi on täsmälääke. Raisiolla ei yksinkertaisesti ole varaa olla liittymättä mukaan Turun seudun raitiotiehankkeeseen.

Kristiina Engström, Raision seudun Vihreät ry:n puheenjohtaja, kaupunginhallituksen jäsen

Pekka Heikkilä, Raision kaupunginvaltuutettu, Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Saila Rintee, Raision kaupunginvaltuutettu, Vihr.