KOLUMNI. Aloitetaan anteeksipyynnöllä rakkaalle länsi-naapurillemme, ei millään pahalla. Kaarinan pitäisi ottaa kantaa Tunnin junaan. Itse olen hyvin harkitsevainen hankkeen suhteen. Ensinnäkin tunnin juna ei ole tunnin juna vaan jotain muuta. Vuosia sitten kun pääkaupunkiseudulta asiaa konsultoin, vastaus oli suunnilleen näin, ”ihan sama vaikka luodin nopeudella tulisitte kehän rajalle, niin siinäpä sitten oottelette”. Kommentoija tarkoitti pääkaupunkiseudun lähiliikennettä ja päärautatieaseman remonttia. Nämä hankkeet eivät tietääkseni ole käynnissä, mikä aiheuttaa edelleen jonotuksia kehällä. Tähänkin olisi hyvä saada vastauksia, ennen kuin hankkeeseen lähdetään.
Fingerpori asian osuvasti aikanaan Turun Sanomissa (4.4.2019) kuvasi. Jos todellinen voitto ajassa on 15–30 min, onko se vaivan väärtti? Ilmaston kannalta kannatan kyllä raideliikennettä, mutten jaksa ymmärtää tuota ajan säästöä. Jos ajalla haetaan säästöä työpäivän pituuteen, niin olisiko järkevämpää joustaa työnantajan puolelta. Työmatka työajaksi? Osa varmasti pystyisi jo matkalla asioitaan hoitamaan ja ainahan ihmisen tulee valintoja tehdä.
Näin kaarinalaisesta näkökulmasta katsottuna pidän tärkeämpänä Paraisten väylä-hanketta. Jos Kirjalansalmen silta -hanke viivästyy, niin ei myöskään betonia ratahankkeelle saada.
Harkitsevainen kuntapäättäjä myös olisi kiinnostunut miljoonista? Tästä päästään tuohon anteeksipyyntöön ja Turun tuhtiin, jonka nyt yritän määritellä.
Jos peilataan aikaisempia tai käynnissä olevia projekteja, niin voidaan saada Turun tuhdille määritelmää samoin kuin poron kusemalle tai Lapin lisälle. Lapin lisälle tosin ei taida tarkkaa summaa olla?
Funikulaari, 5,35 miljoonaan euroa. Nousua siis 3,35 miljoonaa euroa (2 miljoonaa euroa varattiin 2008). Kaupunginteatteri, 45 miljoonaa euroa, ylitys 20 miljoonaa euroa. Logomon silta, 16 miljoonaa euroa, ylitys 2,5 miljoonaa euroa. Kauppatorille ei varmasti vielä osata hintaa antaa, mutta hiukan huolettaa tuo suuri ”savenpolttouuni”. Täytyy vain toivoa, että kaikki onnistuu sen osalta, muutoin toivon jatkuvaa itätuulta.
Näin ollen olisiko Turun tuhti noin +55 %, arvioidun hinnan päälle, nopealla päässälaskulla. Pieni heitto sallittakoon, eipä kai poron kusemakaan ole aina 7,5 kilometriä, voi olla että joskus lorahtaa aikaisemmin. Sama varmaan näissä hankkeissa, joskus lorahtaa pöksyyn, joskus ei.
Hankkeiden tarpeellisuuteen en ota kantaa, se ei kuulu kaarinalaiselle päättäjälle kuin Tunnin junan osalta. Mutta kun nyt Turun tuhdin määrittelin, niin pieni harkinta kaarinalaiselle kuntapäättäjälle sallittakoon.
Yhdessä meidän on Varsinais-Suomi nousuun vietävä, mutta hyvä olisi kulku myös asemalle turvata. Siksi energiaani enemmän Paraisten väylän suuntaan annan ja sitä kautta saariston rengasreitille, sekä valtuuston puheenjohtajana myös velvollisuutta valtuuston päätöksestä väylän suhteen kannan.
Jere Järvinen, sd.
Kaarinan kaupunginvaltuuston pj.