Kun joulukoristeet on siivottu pois, moni suuntaa katseen kohti kevättä ja innostuu samalla sisustamisesta. Tämän hetken trendinä on sisustaa eettisesti ja ekologisesti, jolloin tuotteilta vaaditaan pitkäikäisyyttä. Myös yksilöllisyys on päivän sana.
TURKU. Turkulaiset viihtyvät kotona hyvin – ainakin, mikäli on uskominen puheita kaupunkilaisten innokkuudesta asuntojensa sisustamiseen. Kodista halutaan tehdä paitsi viihtyisä, myös eettisessä mielessä kestävä; kertakäyttöisiä, muutamassa vuodessa vanhenevia sisustusratkaisuja ei enää haluta tehdä. Laatu on kaiken a ja o.
Tämän hetken sisustustrendeissä voi havaita pyrkimyksiä ympäristöystävällisyyteen ja tietynlaiseen maanläheisyyteen. Toisaalta kiinteämmässä sisustuksessa, kuten esimerkiksi keittiöissä, näkee välillä hyvinkin rohkeita ratkaisuja.
Turun keskustan sisustusliikkeet näkevät aitiopaikalta kaupunkilaisten mieltymykset ja tuovat samalla heidän nähtävilleen alan uusimmat tuulet. Alan yritysten mukaan turkulaiset ovat yhä rohkeampia sisustajia, vaikka toki perinteisemmällä linjallakin on kannattajansa.
Eettistä ja ekologista sisustamista
Eerikinkadun ja Kristiinankadun kulmassa sijaitsevan Granitin myymälässä vallitsee värien harmonia: mustaa ja valkoista, joiden lomaan erilaiset puumateriaalit ja murretut sävyt antavat oman lämpimän tunnelmansa.
– Myymälässämme on tämä tietty värimaailma, joka ei sisällä mitään räikeitä värejä. Sellaiset värit menevät aina jossakin vaiheessa pois muodista, mutta musta ja valkoinen pysyvät, eli ne ovat ajattomia, valaisee Granitin myyjä Minttu Vanhanen.
Tällä hetkellä sisustukseen haetaankin pehmeää ja skandinaavista linjaa.
– Jos aiemmin harmaa oli suosittu väri, ovat beige ja puun väri nyt nousussa. Perusjutut ovat sävyiltään neutraaleja ja tehosteväreillä voidaan hakea sitten kontrastia, Vanhanen kertoo esitellen 70-luvulta tuttua rottinkista tuolia, jonka materiaali on tulossa takaisin sisustusmuotiin.
Myös murretuilla punaisen ja vihreän sävyillä haetaan värimaailmaan maanläheisyyttä. Värit kertovat samalla siitä, että kevättä kohti mennään.
– Heti joulun jälkeen kotiin halutaan raikkautta ja niinpä myös vihersisustaminen on tällä hetkellä kova juttu. Esimerkiksi peikonlehteä ja lapsuudesta tuttua kultaköynnöstä ostetaan paljon. Kaikki viherkasvimme ovat eläviä ja ne tulevat meille Hollannista.
Yhä enenevissä määrin ihmiset haluavat päästä eroon muovista, minkä myötä esimerkiksi lasia näkee keittiötuotteissa paljon.
– Ihan arkisista käyttöesineistä tehdään tyylikkäitä, jolloin niitä voi pitää keittiössä esillä. Meiltä esimerkiksi löytyy puuvartisia tiskiharjoja, joissa on vaihdettavat harjat. Samoin tiskiräteistä löytyy nätimpiä versioita. Nämä tuotteet ovat samalla ympäristöystävällisiä, ja sellaisia tuotteita asiakkaat myös kyselevät, Vanhanen huomauttaa.
Ekologisuus ja eettisyys lukeutuvatkin Granitin keskeisiin arvoihin. Tuotteita valmistetaan kierrätys- ja luonnonmateriaaleista ja yrityksessä ollaan perillä myös siitä, mistä tuotteet tulevat.
Entä millaisia sisustajia turkulaiset sitten ovat?
– Hirveästi se vaihtelee, mutta näkisin, että aika paljon rohkeampaan suuntaan ollaan menty ja uutta ja vanhaa uskalletaan yhdistellä, eli ei lähdetä uusimaan koko sisustusta kerralla. Ihmiset ovat viime vuosina selkeästi innostuneet sisustamisesta, Vanhanen toteaa.
Yksilöllisyys on trendi
Kolmatta vuotta Yliopistonkadun ja Brahenkadun kulmassa Bendo Living -liikettään pitävät Mari Välimäki ja Henrik Helkkula tarjoavat niin sisustussuunnittelua kuin laajan valikoiman tuotteita sohvista, matoista ja kaapeista keittiöihin. 90 prosenttia kalusteista on italialaista kädenjälkeä.
– Italialaisissa tuotteissa on se hyvä puoli, että ne pyritään suunnittelemaan aikaa kestäviksi. Ne saattavat maksaa hieman enemmän, mutta ovat sitten myös pitkäikäisiä. Me haluamme ihmisten ostavan laatua ja taistelemme sitä vastaan, että juostaan alennusten perässä ja sitten tuote heitetään kolmen vuoden kuluttua pois, Henrik Helkkula kertoo ja muistuttaa, että käytännössä kaikki italialaisten valmistajien puutavara on sertifioitua.
Bendo Livingin valikoima koostuu paljolti isoista brändeistä, mutta joukkoon mahtuu myös sellaisia pienempien valmistajien tuotteita, joista Suomessa ei aiemmin ole kuultu. Keskeisiä brändejä ovat esimerkiksi Poliform, RCR Italian, Moroso ja uutena tuttavuutena Antonio Lupi.
Sisustusalan ammattilaiset näkevät, että valkoisen ja vaalean puun suosion jälkeen uskalletaan käyttää jälleen myös värejä.
– Yksilöllisyys on trendi myös. Ei tarvitse olla samaa kuin naapurilla, vaan uskalletaan rohkeasti ostaa omanlaista, Helkkula huomauttaa.
– Ennen kaikkea laatua ja hyvää, aikaa kestävää muotoilua halutaan hankkia. Muutoksia sisustukseen voidaan tehdä sitten pienillä jutuilla, kuten verhoilla ja matoilla, Mari Välimäki lisää.
Välimäen mukaan tapetointi on nostanut jälleen suosiotaan ja tapettimallien joukosta löytyykin kiinnostavia väriyhdistelmiä ja kuviointeja. Ison osan Bendo Livingin tuotevalikoimasta muodostavat kuitenkin keittiöt.
– Keittiöt pyritään nykyään tekemään paljolti niin, että keittiön ja olohuoneen raja häilyy. Keittiö valuu olohuoneen puolelle muuttuen näin hieman olohuonemaisemmaksi, kertoo Helkkula.
Bendo Living toimitti keittiöt taannoin myös Design by Lauri -televisio-ohjelmaan. Helkkulan mukaan näissä uniikeissa keittiöissä ei juuri valkoista nähty, vaan esimerkiksi pronssin sävyllä luotiin yksilöllisiä ratkaisuja.
Turkulaisissa sisustusmieltymyksissä Helkkula ei näe tiettyä yhtenäistä linjaa.
– Se vaihtelee. Osa on konservatiivisia, mutta jotkut sitten ostavat hyvinkin erikoista tavaraa. Jos ehdotamme jotain hieman erikoisempaa, ihmiset kyllä usein innostuvat hetken funtsittuaan, Helkkula toteaa.
Jaakko Virrankoski