TURKU. Länsi1-liikekeskuksessa avattiin lauantaina 9. marraskuuta uusi kirpputori. Länsiykkösen kirppis palvelee viikon jokaisena päivänä.
Kirpputorin yrittäjä turkulainen Jesse Halme pitää kirpputoria myös Puutorilla. Idea uuden kirpputorin perustamiseen tuli asiakkailta.
– Asiakkaat ovat antaneet viestiä, että tämä alue kaipaisi uutta kirpputoria. Asiakaskunnalle tämä on helppo paikka, kun lyhyen matkan päässä on monta muutakin kirpputoria. Lisäksi tässä on hyvät parkkitilat ja autolla pääsee ihan oven eteen. Lähellä on myös monta tavarataloa, joiden asiakkaita voimme yrittää saada heräämään kierrätysideologiaan, Halme kertoo.
Avajaispäivänä ihmiset löysivät paikalle hyvin. Myymälätilaa kirppiksellä on reilut 600 neliötä ja kaikki 160 myyntipaikkaa oli saatu täyteen.
Kirpputori työllistää 2–3 henkeä. Työtä riittää, sillä vuokrattujen myyntipaikkojen lisäksi tuotteita myydään täyden palvelun periaatteella, jolloin kirpputorin henkilökunta tarvittaessa noutaa, hinnoittelee ja järjestää asiakkaan myymät tavarat hyllyyn.
– Lisäksi tietysti siivotaan koko ajan, jotta kaikki tuotteet ovat myyvästi ja näkyvästi esillä. Se on sekä myyjän että ostajan etu, Halme toteaa.
Nykyään ihmiset kierrättävät Halmeen mukaan paljon. Moni asiakas on jopa päättänyt, että ostaa tiettyjä tuotteita vain kirpputoreilta. Myyjät ovat myös ymmärtäneet, että myytävien tuotteiden kunto täytyy olla hyvä.
– Vielä kymmenen vuotta taaksepäin kirpputorituotteiden laatu oli huomattavasti heikompaa. Nykyään myyjät osaavat kyllä karsia huonokuntoiset tuotteet pois, ja meilläkin on vapaus poistaa huonokuntoiset tuotteet myynnistä. Jos myyntipaikalla tarttuu silmään yksi likainen tai huonokuntoinen tuote, niin usein asiakas jättää koko myyntipaikan katsomatta, Halme tietää.
Kierrättämisen yleistyminen on aiheuttanut myös lieveilmiöitä.
– Yksi ongelmatekijä on se, että kirpputoreilta viedään paljon tavaraa. Siksi me tarjoamme ilmaiset hälyttimet kaikkiin tuotteisiin. Lisäksi hintalapuissa on tarkat kuvaukset tuotteista, jotta kukaan ei pääse huijaamaan siirtämällä hintalappua toiseen vastaavaan, mutta arvokkaampaan tuotteeseen, kertoo Halme.
Janica Vilen