Aurala juhlistaa opisto- ja setlementtitoimintansa 80-vuotistaivalta

Aurala 80v
Hankepäällikkö Outi Tikkasen ja suomen kielen opettaja Laura Sinirannan mukaan 80-vuotiaan Auralan toiminta-ajatuksena on kautta linjan ollut yhteisöllisyyden ja oppimisen edistäminen kaikissa elämänvaiheissa. Kuva: RAGIP ÖNSOY.

Juhlavuottaan viettävä Auralan Setlementti ry ylläpitää kansalaisopistoa ja päiväkotia, järjestää viriketoimintaa senioreille sekä koulutusta maahanmuuttajille. Setlementin sisaryhdistys Auralan Nuoret pyörittää iltapäivä- ja kesäkerhotoimintaa sekä Tyttöjen taloa. Molemmilla yhdistyksillä on jatkuvasti käynnissä kehittämishankkeita.

LÄNSI-TURKU. Vuonna 1939 perustettu Auralan kansalaisopisto vietti 80-vuotispäiviään arkityön merkeissä viime viikolla. Kannatusyhdistyksenä aloittaneen Auralan Setlementti ry:n perustamispäivä oli 22.9. ja Auralan kansalaisopiston 24.9., jonka juhlistamiseksi viime tiistaina tarjottiin kakkukahvit 420 asiakkaalle.

– Toiminta aloitettiin vuonna 1939 Multavierunkadulla, josta muutettiin nykyisiin Satakunnantiellä sijaitseviin tiloihin niiden valmistuttua vuonna 1962. Auralan päiväkodillakin on pitkät juuret, sillä sekin on ollut toiminnassa vuodesta 1941 alkaen, kertoo toiminnanjohtaja-rehtori Sannaleena Härkönen.

Auralasta on vuosien saatossa muodostunut monipuolinen oppimis-, harrastus- ja kohtaamispaikka aivan kaikenikäisille.

Härkösen mukaan Aurala seuraa aikaansa ja päivittää palvelu- ja kurssitarjontaansa sen mukaan, mille on milloinkin kysyntää.

– Toimintaa kehitetään asiakaslähtöisesti ajanmukaiseksi. Koordinoimme esimerkiksi alueen kansalaisopistojen yhteistä Digitaidot tarjottimelle -hanketta. Lisäksi painopistealueisiimme ovat pidempään kuuluneet liikunta ja hyvinvointi.

– Koska talossa on toimintaa vauvasta vaariin, kohtaamisia sukupolvien välillä tapahtuu koko ajan senioriasiakkaiden ja päiväkodin lasten yhteisten tempausten muodossa, lisää Härkönen.

Perustaidot kuntoon

Aurala on kehittynyt muutaman viime vuoden aikana yhteistyökumppanuuksien ja Alkukiri-hankkeen myötä entistä monikulttuurisemmaksi toimijaksi. Hanke poiki taas uusia maahanmuuttajatyöhön liittyviä hankkeita, joita on tällä hetkellä käynnissä useampia.

– Kaiken kaikkiaan meillä on käynnissä viisi maahanmuuttajatyöhön liittyvää hanketta, jotka ovat joko setlementin tai kansalaisopiston järjestämiä. Hankkeet limittyvät ja tukevat toisiansa, Sannaleena Härkönen sanoo.

ESR:n rahoittamaa Jalkautuvan osaamisen kehittämisklinikka (JOK) -hanketta vetää vuosina 2018–2021 suomen kielen opettaja Laura Siniranta.

– JOK-hanke tarjoaa yksilövalmennusta esimerkiksi suomen kielessä, matematiikassa ja työelämätaidoissa. Tapaamisia pidetään joko Auralassa tai asiakkaiden työpaikoilla, jotka voivat sijaita eri puolilla Turun seutua.
– Hankkeella pystymme vastaamaan työssäkäyvien maahanmuuttajien haasteisiin. Se pyrkii täyttämään tiedoissa ja taidoissa olevia puutteita tilanteessa, jossa työpaikka on jo olemassa, Siniranta jatkaa.

Lisäksi Auralassa on kaksi Opetushallituksen rahoittamaa kaksivuotista hanketta, joista toisen tarkoituksena on vahvistaa kotoutumisajan ylittäneiden maahanmuuttajien kielitaitoa sekä yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia. Perustaidot haltuun! -hanke on suunnattu sekä kantasuomalaisille että maahanmuuttajille.

Tukea perheille arjen haasteisiin

STEA:n rahoittama Perhetyötä ja tukea maahanmuuttajille (PETU) -hanke on käynnissä vuosina 2019–2021. PETUn asiakkaita on Turun lisäksi esimerkiksi Kaarinassa ja Raisiossa.

– Hanke ei ole pelkästään perheille, mutta reilu puolet asiakkaistani on perheellisiä. Tapaamiset ovat usein kotikäyntejä, sillä minun on tästä helpompi lähteä liikkeelle kuin esimerkiksi pienen lapsen kanssa kotona olevan äidin. Joskus saatamme tavata asiointipisteessä, jossa perhe tukea tarvitsee, kuten esimerkiksi pankissa, hankepäällikkö Outi Tikkanen toteaa.
– Olemme hankkeessa auttaneet myös muun muassa asunnottomia nuoria, joiden on ollut vaikea saada asunto, lisää Tikkanen.

Aurala kouluttaa tulevan talven aikana yhdessä Turun AKK:n kanssa omakielisiä mentoreita maahanmuuttajaperheille.

– Mentorit kertovat maahanmuuttajataustaisten lasten vanhemmille, millaista koulunkäynti Suomessa on ja miten koulujärjestelmä toimii. Toiminta on tarkoitus aloittaa ensi keväänä, Sannaleena Härkönen kertoo.

Katariina Mäkinen-Önsoy