Ketterä Opel Astra vakuuttaa uudistuneella ilmeellään
Keskikulutus: 5,1 l/100 km
Päästöt: 117 g/km
Maksimiteho: 110kW / 150hv
Hinta veroineen: 24 517,70
AUTOVERTAILU. Kompakti viistoperäinen Opel Astra on uudistettu vuodelle 2016. Suomeen se saapui 1.10.2015. Uutta Astraa saa Enjoy ja Innovation -malleissa.
Vuoden 2016 Astran edellistä sukupolvea terävämmät linjat antavat sille dynaamisemman, modernimman ja sporttisemman ilmeen. Edelliseen sukupolveen verrattuna uusi Astra antaa myös matkustajilleen 35 millimetriä enemmän polvitilaa. Lisäksi runko on viisi senttiä lyhyempi ja 2,6 senttiä matalampi kuin edeltäjässään, joten uusi Astra on edeltäjäänsä myös 120–200 kiloa kevyempi. Samalla auton suorituskyky on noussut, sekä Co2-päästöt että polttoaineen kulutus ovat vähentyneet.
Eräs merkittävimmistä yksityiskohdista on kokonaan uudistetut ajovalot. Intellilux Led Matrix -ajovalot tarjoavat tehokkuutta pimeäajoon, mutta eivät häiritse muita tielläliikkujia. Etuvaloissa on yhteensä 16 tehokasta lediä.
Sisäpuoleltakin Astra on käynyt läpi kasvojen kohotuksen ja sisäpintojen materiaalikin on aikaisempaa hyvälaatuisempaa. Edellisen sukupolven Astrojen etukonsolissa tavattua nappihässäkkää on siistitty järjestyneempään ja nykyaikasempaan tyyliin. Samalla Opel Insignian mukava ja valoisa etukonsoli on löytänyt tiensä Astraankin. Kolmioksainen ohjauspyörä on käteen todella sopiva ja päällystetty laatumateriaalilla.
8-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja käytännöllinen. Takakameran kautta voi nähdä selkeästi, mihin on peruuttamassa. Matkustusta helpottaa sisäänrakennettu navigointijärjestelmä. Kosketusnäyttö toimii äänikommennoin, mutta vain englanniksi. Mukavuutta tuovat lämmitettävät etu- ja takaistuimet, ohjauspyörä sekä automaattinen ilmastointi. USB-liitännät löytyvät niin edestä kuin takaakin.
360-litrainen takaluukku tarjoaa riittävästi tilaa. Ovien ja etu- ja takapenkin tavaratilat voisivat olla sen sijaan tilavampia.
Turvallisuudessakin Astra on kilpailukykyinen. Tarjolla on erilaisia kuljettajan apujärjestelmiä, kuten nopeudenrajoitin, vakionopeudensäädin, katvealueen hälytin, parkkiassistentti, törmäyshälytin, kaistavahti sekä turvaväli-ilmaisin
Ragip Önsoy
Audi A4 Avant -farmari uudistui modernisti ja varustellusti
Keskikulutus: 4,5l / 100km
Päästöt: 116g/km
Maksimiteho: 140kW / 190 hv
Hinta veroineen: alk. 40 226, 28 €
AUTOVERTAILU. Audi on uudistanut A4-mallistonsa muotoilun ja tekniikan. Avant-farmareista koeajoimme Audi Center Turun kaksilitraisen dieselin, jonka huipputeholukema on 140 kilowattia. Briljantinmustassa Audissa oli First Edition Business Sport -varustelu.
Audin kuudennen sukupolven A4-malliston urheilullisissa linjoissa on korostettu selkeyttä ja teräviä kulmia.
A4 Avant -farmari on aiempaa pidempi ja leveämpi, jolloin myös sisätilaa on enemmän. Lisäksi Avant on entistä kevyempi ja maavaraltaan matalampi, millä on haettu parempaa ajettavuutta ja hyötysuhdetta.
Suomessa myytävissä Business- ja Business Sport -varustelluissa Audeissa on Led-ajovalot. Koeajomallin lisävarusteiset Matrix Led -etuvalot valaisivat todella tehokkaasti, myös etusivuille. Niiden väri muistuttaa päivänvaloa pimeälläkin ja niillä voi ajaa jatkuvasti kaukovaloilla, sillä automaattitoiminto himmentää valoja toisen auton tullessa vastaan.
Vakiomittaristossa on nopeuden ja kierrosluvun mittarit sekä LCD-näyttö. Koeajomallin virtuaalisessa mittaristossa kaikki toiminnot ovat leveällä LCD-näytöllä, jonka toimintoja on vaivatonta ohjata ratin yhteydessä olevasta vivusta.
Etuistuinten välissä oleva paneeli on kookas, mutta kummallakin istuinpaikalla on silti erittäin mukavasti tilaa. Paneelissa on lukuisia toimintoja, joita on ohjauspyörän yhteydessä olevien hallintanappien tavoin helppo käyttää.
Kuljettajan istuimessa on useita säätöjä ja ohjauspyörän korkeutta sekä etäisyyttä voi muuttaa, joten mukavan ajoasennon löytää vaivatta. Sivutakaistuimilla on tilaa, mutta keskimmäisen jalkatilaa rajoittaa ymmärrettävästi etuistuinten välinen yksikkö.
Lapsen turvaistuimen voi kiinnittää Isofix-järjestelmällä tai turvavyöllä. Apukuljettajan jaloille jää tilaa, vaikka turvaistuin onkin takapenkillä ja etuistuinta siirretty eteenpäin.
Koeajoautomme Audi A4 Avant 2.0 TDI 140kW quattro S tronicin lisävarusteisiin kuuluu Comfort-paketti, joka sisältää muun muassa seisontalämmityksen, äänieristelasit, vetokoukun ja kolmialueilmastoinnin. Autossa on myös navigointipaketti.
Eri teknologiapaketit tarjoavat esimerkiksi peruutustutkan, 360 asteen ympäristökameran, adaptiivisen vakionopeussäätimen, pysäköintiavustimen, ruuhka-avustimen ja head-up-tuulilasinäytön.
Avantin TDI-diesel- ja TFSI-bensiinimoottoreista on tarjolla seitsemän eri kuutio- ja teholuvun vaihtoehtoa. Valittavissa on manuaali- tai automaattivaihteisto.
Marko Vihriä