MATKAILU. Haloo maaseutu -viestintäseminaari alkoi 19. maaliskuuta Turussa Mikko ”Peltsi” Peltolan innostavalla puheenvuorolla luontomatkailun ympärillä kiirivän hypetyksen hyödyntämisestä.
– Luonto-ohjelmia tehdessämme laitoimme viestin Facebookiin, jossa pyysimme ihmisiä lähestymään meitä. Emme olisi muuten voineet tietää näistä mahdollisuuksista, mistä kaikesta voisi juttua ylipäätään tehdä, Peltola toteaa.
Kotimaan matkailun tarkoituksena Peltolan mukaan on juuri tukea paikallista toimintaa ja varmistaa, että se palvelu on saatavilla myös tulevaisuudessa.
– Jos vertaa esimerkiksi Pohjois-Karjalaan, jossa olemme käyneet tekemässä noin 20–25 ohjelmaa, Varsinais-Suomessa kuvattuja juttuja on paljon vähemmän eli tasan kolme. Saa siis olla oikein mielellään yhteydessä, aina tarvitaan paikallista apua ja tuntemusta alueesta ennen kuin kuvauksia tullaan tekemään, Peltola muistuttaa.
Peltola uskoo, että Varsinais-Suomesta löytyisi varmasti paljon enemmänkin hyviä kohteita, joita voisi nostaa esiin.
– Niillä kolmella kerralla olemme käyneet Merimaskussa kalassa, polkeneet Saariston rengasreittiä ympäri, ja Kurjenrahkan kansallispuistossa ajaneet fatbikeillä eli läskipyörillä -21 asteen pakkasessa, hän lisää.
Maaseudun elinvoimaisuutta pitävät yllä juuri erilaiset omintakeiset tapahtumat – olivat ne yhdistysten tai yritysten järjestämiä. Kaiken tärkeimpänä asiana Peltola pitää yhteistyötä, siinä on erityistä voimaa, varsinkin pienemmällä paikkakunnalla.
– Kaikilla alueilla on varmasti ne omat erikoislaatuisuutensa, omat tapansa ja perinteensä. Niitä kannattaa tuoda rohkeasti kuuluviin, kannustaa Peltola.
Tilaisuuden järjesti Haloo maaseutu -viestintähanke yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja paikallisten Leader-ryhmien kanssa. Haloo maaseutu viestii Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta Varsinais-Suomessa. Hankkeen puitteissa on kerätty yhteen Maaseutuviestinnän 10 vinkkiä.
Katariina Mäkinen-Önsoy