Itsepalvelukirjaston helppous saa kiitosta

Viktoria Kulmala ja Tero Berg kertovat lainausautomaatin käytön olevan asiakkailla hallussa.

MYNÄMÄKI. Vuonna 2013 Mietoisissa aloitti toimintansa Suomen ensimmäinen täysin ilman päivittäistä kirjastonhoitajaa toimiva itsepalvelukirjasto. Kirjasto on huomattu toimivaksi ja samankaltaisia itsepalvelukirjastoja on perustettu enemmän ympäri Suomea. Kirjasto sijaitsee kylätalo Mietolassa ja itsepalvelutoiminta mahdollistaa sen päivittäisen aukiolon, niin arkena kuin juhlapyhinä kello 7–21. Kirjaston valikoimassa on noin 5000–7000 kirjaa.

Kirjaston tietokoneelta on mahdollista katsoa, mitä kirjoja hyllyistä löytyy. Jos tarvittava kirja ei löydy valikoimasta, voi sen helposti varata netistä. Kirja toimitetaan kirjaston varaushyllyyn ja sen voi sieltä käydä itsenäisesti noutamassa. Hyllyistä löytyy kirjoja niin lapsille kuin aikuisille, lisäksi kirjastossa on dekkareille oma huoneensa. Dekkarihuoneen sisustus sopii teemaan: Katosta valuu jättikokoisia veripisaroita ja lattiaa somistaa veriläiskämatto.

Kirjastoon pääsee sisään kirjastokortilla ja ovikoodilla, joka noudetaan henkilökohtaisesti mistä tahansa Vaski-kirjastosta. Kirjastossa on yksinkertainen lainausautomaatti, jolla lainataan ja palautetaan kirjat. Tietokoneella on luettavissa ilmaiseksi nettilehdet ja netti on muutoinkin käytettävissä

– Kirjojen lainaamisen lisäksi kirjastoon voi tulla viettämään aikaa ja vaikka istahtaa sohvalle lueskelemaan lehtiä, muistuttaa kulttuuri- ja kirjastopalveluvastaava Viktoria Kulmala.

Kävijämäärä kasvaa koko ajan. Kuukausittain kirjastossa vierailee 200–250 kävijää.

– Vuonna 2017 kävijöitä oli alle 3000, mutta viime vuonna 2018 täällä oli kävijöitä noin 3300, eli kävijämäärä on kasvusuuntainen, iloitsee kirjastovirkailija Tero Berg.

Itsepalvelukirjasto on otettu hyvin vastaan ja kiitoksia on saanut etenkin pitkät jokapäiväiset aukioloajat sekä lainaamisen helppous. Kuitenkin toimintaa pyritään koko ajan kehittämään eteenpäin kävijöiden hyväksi. Huhtikuussa kirjastossa järjestetään asiakkaille kirjaston kehittämisilta, näin saadaan paremmin kehitettyä itsepalvelukirjastoa asiakkaiden palautteen mukaan.

Toiminta on sujunut hyvin eikä ongelmia ole tullut, lukuun ottamatta esimerkiksi normaaleja sähkökatkoja. Asiakkaat osaavat käyttäytyä ja toiminta on todettu hyväksi.

– Totta kai joskus on teknisiä ongelmia, niiltä ei voi välttyä. Mutta sitten vain soitto pääkirjastoon ja ongelma ratkaistaan nopeasti, ohjeistaa Kulmala.

Topi Kanerva

Kirjoittaja suorittaa työssäoppimisjaksoaan Turun Seutusanomissa