Kurjenrahkan kansallispuiston käyntimäärä on ollut nousukiidossa viime vuosina.
Viime kesänä Föli-joukkoliikenteen bussi kuljetti Kurjenrahkaan monia sellaisia, jotka eivät olisi päässeet kansallispuistoon omalla autolla.
– On hienoa, että liikennöinti Turun ja Kurjenrahkan kansallispuiston välillä alkaa taas huhtikuussa 2019. Viime kesän kokemukset osoittivat palvelun tarpeellisuuden, sanoo puistonjohtaja Harri Karjalainen Metsähallituksen tiedotteessa.
Saavutettavuuden paranemisen lisäksi kasvuluvut johtuvat luontomatkailun suosion noususta ja käytön monipuolistumisesta. Kurjenrahka on monen ensikertalaisen kansallispuistokohde, se on helppo ja turvallinen. Puistossa yövytään myös yhä useammin.
Kurjenrahkalle lisärahoitusta
Metsähallituksen Luontopalvelujen rahoitus valtion budjetista on aleneva. Samalla käyntimäärät kasvavat, suojelualueiden määrä lisääntyy ja merkitys hyvinvoinnille ja elinkeinoelämälle vahvistuu. Käytössä on siis koko ajan vähemmän rahaa per asiakas.
Kurjenrahkan tilanteeseen saatiin helpotusta, kun eduskunta myönsi valtion budjetin kohdentamattomista varoista eli niin sanotusta jakovarasta 200 000 euroa Kurjenrahkan kansallispuistolle joulukuussa. Rahat käytetään muun muassa esteettömyyden parantamiseen ja pitkospuiden uusimiseen. Muissa Varsinais-Suomen kohteissa tilanne ei ole yhtä hyvä.
– Olemme kiitollisia Kurjenrahkaan saadusta lisärahasta. Kun kansallispuistojen palvelurakenteisiin voidaan satsata, niin asiakasturvallisuus ja luontoarvot eivät vaaraannu. Säilytämme monimuotoisen luonnon ja tärkeimmän syyn, miksi matkailijat ja asukkaat haluavat luontokohteisiin, toteaa Karjalainen.
Valtakunnallista nousua
Suomen kansallispuistoihin tehtiin vuonna 2018 noin 3,2 miljoonaa käyntiä, mikä merkitsee kahden prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Kansallispuistokävijöiden rahankäytön vaikutus lähiseuduilla kasvoi niin ikään 2 prosenttia ja on nyt yli 211 miljoonaa euroa. Kasvuprosentit ovat vaihdelleet eri vuosina, mutta nousutrendi on jatkuva.