Liedon Säästöpankin Kaarinan, Naantalin, Paimion ja Raision konttoreita johtaa nykyään Riikka Suominen, joka kehottaa jokaista pysähtymään hetkeksi pankkiasioiden äärelle ja aloittamaan säästämisen – mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Riikka Suominen
– Syntynyt vuonna 1983.
– Tradenomi, ylempi amk.
– Liedon Säästöpankin tiimiesimies Naantalin, Raision, Paimion ja Kaarinan konttoreissa.
– Asuu Turussa puolison ja kahden lapsen kanssa.
– Harrastuksia ulkoilu, käsityöt ja lukeminen.
TALOUS. Liedon Säästöpankissa on tehty organisaatiomuutos, jonka myötä konttorinjohtajien tilalla on nyt tiimiesimiehet. Naantalin, Raision, Kaarinan ja Paimion konttoreista sekä niiden myynnistä, kehittämisestä ja tuloksesta on elokuun alusta asti vastannut Riikka Suominen.
Suominen on työskennellyt Liedon Säästöpankissa vuodesta 2007. Lähtökohdat uuteen pestiin tuntuvat olevan kohdillaan, sillä talo on tuttu ja tutkinto aivan tuore. Tradenomin ylempi amk-tutkinto irtosi kesällä Liedon Säästöpankille tehdyn lopputyön kautta.
– Se oli toiminnan kehittämistyö. Liedon Säästöpankin vanha visio toteutui vuonna 2016 ja sen jälkeen alettiin työstää uutta strategiaa. Osallistuin lopputyöni aikana uuden strategian lanseeraukseen ja tutkin, miten strategia on löytänyt työntekijöiden arkeen ja ymmärrykseen ja miten sitä voisi parhaalla tavalla hyödyntää, Suominen kertoo.
Nyt hän pääsee hyödyntämään lopputyönsä tuloksia nykyisessä tehtävässään. Naantalin, Raision, Kaarinan ja Paimion konttoreiden välillä hän näkee jonkin verran eroja asiakaskäyttäytymisessä ja toki jokaisen konttorin historia vaikuttaa.
– Paimion konttorissa on selkeästi sellaisia maalaiskonttorin piirteitä. Kaarina taas on ihan uusi konttori, johon on yhdistetty Littoisten konttori. Kaikissa konttoreissa on asiakkaita ihan hyvällä markkinaosuudella. Vilkasta on kaikkialla, Suominen vertailee.
Digipalveluita ja robotiikkaa
Suurimmat tulevaisuuden muutokset näissä neljässä konttorissa, kuten toki muissakin, tulevat liittymään digitalisaatioon.
– Se tulee vaikuttamaan voimakkaasti sekä meihin että asiakkaisiin. Meillä on nyt käynnissä verkkoneuvottelupilotti ja maanantaina lähti käyntiin pilottina myös chat-palvelu. Keväällä jo tuli käyttöön tunnuslukusovellus. Nyt asiakas voi siis valita, tunnistautuuko sillä perinteisellä avainlukulistalla vai uudella tunnuslukusovelluksella. Ja robotiikkaa on taustalla käytössä jo paljon, Suominen listaa.
Pysähdy miettimään ja säästä!
Asiakkaille Suomisella on kaksi vinkkiä.
– Ensinnäkin pysähdy miettimään pankkiasioita. Monet miettivät niitä silloin, kun on asunnonosto kyseessä, ja muuten voidaan mennä vuosia samoilla palveluilla, jotka eivät välttämättä ole ollenkaan ajanmukaisia, hän neuvoo.
Toiseksi hän kannustaa säästämään.
– Suomalaisilla on tutkitusti varaa säästää ja suurin osa kertoo, että on suunnitellut säästämisen aloittamista, mutta suunnitelma ei ole jostain syystä onnistunut. Säästäminen on kuitenkin tosi tärkeää. Jos ei ole mitään säästöjä, pienetkin mutkat voivat johtaa suuriin ongelmiin. Esimerkiksi sairastuminen, työttömäksi jääminen tai auton hajoaminen voi kaataa sellaisen talouden, jossa ei ole mitään puskuria, hän toteaa.
Säästämisen määrään hänellä ei ole vakiovastausta.
– On ihan eri asia, jos on pieni perhe ja isot tulot tai iso perhe ja pienet tulot. Säästöpankissa on se ajatus, että katsotaan, mikä tilanne on nyt. Kuinka paljon rahaa tulee ja mihin sitä menee. Siten pystytään arvioimaan säästövaraa. Säästämisessä on tosi paljon erilaisia vaihtoehtoja, Suominen selittää.
Apua ongelmiin
No entä sitten, jos asiat ovat jo menneet pieleen?
– Ongelmien alussa pankki on oikea paikka hakea apua. Eli siinä vaiheessa, kun huomaa, että nyt rahat eivät enää riitä kaikkien laskujen maksamiseen, kannattaa varata aika pankista ja miettiä ammattilaisen kanssa erilaisia vaihtoehtoja, Suominen neuvoo.
Jos taas ongelmat ovat edenneet pidemmälle, velkaneuvonta voi olla parempi ratkaisu.
– Mutta olemme me pankissakin pystyneet auttamaan ihmisiä, joilla asiat ovat jo todella solmussa. Mutta se on pankille liiketoimintaa eikä hyväntekeväisyyttä. Jos maksukyky tai maksuhalu on heikko niin pankin täytyy varmistaa riittävillä vakuuksilla, että se saa lopulta omansa. Jos asiakas aidosti haluaa ratkaista tilanteensa, yleensä meiltä saa jonkinlaista apua. Tärkeintä on itse päästä tilanteen tasalle. Monelle tulee itselleenkin yllätyksenä, kuinka pahoja ne ongelmat todella ovat, Suominen vastaa.
Janica Vilen