Keskikulutus: 3,4 / 3,6 / 3,4
Päästöt: 26 g/km (ajoakku tyhjänä 79 g)
Maksimiteho: 77 kW (105 hv)
Hinta veroineen: 33 040 €
AUTOVERTAILU. Useita palkintoja kerännyt ajoneuvo alle 30 gramman hiilidioksidipäästöillä kuulostaa kieltämättä houkuttelevalta, ja kalliilta. Kallis se ei kuitenkaan ole. Hyundain plug-in Ioniq on putsannut palkintopöytiä niin muotoilunsa, mutta ennen kaikkea vihreytensä ansiosta. Green Car Of The Year 2017 -palkinto on osoitus teknologian kehittymisestä ja tulevaisuuden turvaamisesta.
Ensivaikutelma ajoneuvosta on jännittävä. Hieman pikkupoikamainen vau-efekti valtaa sisuskalut Ioniqin ohjaamoon hypätessä. Brittein saarilla Ioniq valittiin kokoluokkansa vuoden autoksi 2017, eikä syyttä. Muotoilu on virtaviivainen ja miellyttävä. Sisätilat antavat tilaa myös kookkaalle koeajajalle, jättäen kuitenkin takapenkille vielä tilaa alakouluikäiselle matkustajalle.
Turvallisuudesta ei olla tingitty. Ioniq on saanut Euro NCAP:n testeissä viisi tähteä, mikä antoi 2016 maininnan kokoluokkansa turvallisimmasta autosta. Hätäjarrutusjärjestelmä tuo turvaa muulle liikenteelle, eikä auto anna kuljettajan törmätä kaupunkivauhdissa paikallaan seisovaan esteeseen.
Auto käyttäytyy rauhallisesti ajon aikana, mutta kulutuksen pudottaminen mahdollisimman pieneksi hybridiajossa vaatii hieman totuttelua. Yhden illan aikana se tulee kuitenkin tutuksi, ja kulutuslukemat putoavat alle ilmoitetun. Mukautuva vakionopeudensäädin auttaa matka-ajossa. Siinä on valittavissa neljä eri etäisyyssäätöä, ja sensorit nuuhkivat hyvin muuta liikennettä pitääkseen turvavälin riittävän suurena.
Kaupunkiajossa hiilidioksidipäästöt saadaan nollille yhdellä napin painalluksella. Hieman yli kahden tunnin latauksella saa itselleen yli viidenkymmenen kilometrin sähköajot. Näin ollen päivittäiset työmatka-ajot pystyy hoitamaan ilman polttomoottoria, vaikka siihen kuuluisi pätkiä moottoritiellä. Koeajon aikana autolla ajettiin pelkän sähkön avulla 100 km/h, eikä se vaikuttanut kulkuun millään tavoin.
Ioniq-perheeseen kuuluu kolme sisarusta. Nyt koeajossa olleen plug-in-hybridin kanssa valikoimaa täydentää perinteinen hybridi ja täyssähköversio. Hybridin lähtöhinta hieman alle 28 000 € ja täyssähkön 39 000 €. Täysin sähköllä toimivan Ioniq Electricin toimintasäde on tehtaan mukaan 280 kilometriä yhdellä latauskerralla.
Hyundai Ioniq on koeajokuljettajan positiivisin uusi tuttavuus pitkään aikaan. Muotoilu, tehokkuus, ekologisuus ja kaikki tarvittavat sähköiset apulaitteet tekivät suuren vaikutuksen. Hyundai Ioniq on pienten perheautojen kokoluokassa kaikkea, mitä vihreämmän autoilun puolesta ajatteleva tarvitsee.
Mikko Seppälä