LÄNSI-TURKU. Turun Pläkkikaupungissa ajettiin loppiaisviikonloppuna RC-autojen kuninkuusluokan Suomen mestaruuksista. Sähkökäyttöisillä 1/10-kokoluokan krossiautoilla ajettuun kisaan osallistui lähes 80 kuskia ja sata autoa. Lauantaina takavetoisten voiton vei Lauri Ruotsalainen ja sunnuntaina nelivetojen nopeimmaksi ajoi Ari Heinonen.

Turun Urheiluautoilijoille Winter Jumps -kisat ovat vuoden kohokohta kesällä ajettavien SM-kisojen rinnalla. Kuljettajia saapui ympäri Suomen aina pohjoisimmista kolkista saakka kisaamaan ja ihastelemaan uudistettua TUA Areenaa, jossa on 600 neliön sisähallipuitteet. TUA Areena on tunnettu hyppyrivoittoisista radoista, joilla vauhdin huuma jää pienemmäksi, mutta sen sijaan nähdään näyttäviä ilmalentoja. Tasaisella 1/10-kokoluokan krossiauto voisi kulkea jopa 90km tunnissa, mutta kisaradalla vauhdit pysyivät huomattavasti pienempinä tiukkojen kurvien ja hyppyreiden vuoksi.

Kilpailussa ajettiin aluksi aika-ajot, joissa laskettiin, montako kierrosta kukin kuski saa ajettua viiden minuutin aikana. Aika-ajojen perusteella kuskit aseteltiin finaalissa omiin lähtöruutuihinsa formulatyyliin.

Finaaleissa nähtiin monenikäisiä kuljettajia.

– Sen minkä aikuiset voittavat autojen rakentelun taidoissa, nuoret ottavat kiinni nopeudessa ja reflekseissä. Pleikan pelaaminen on tehnyt noiden junnujen silmä-käsikoordinaatiosta aivan uskomattoman, aikuiset miehet kommentoivat radan reunalla.

Kisajärjestelyistä vastannut Juuso Nuotio allekirjoittaa väitteen.

– Mitä vanhemmaksi tulee sitä hitaammaksi refleksit muuttuvat. Mutta iän tuo kokemus toki kompensoi refleksien hidastumista, hän sanoo.

Kisajärjestelyistä vastannut Juuso Nuotio ja hänen poikansa Jasper Nuotio, 8, ovat löytäneet yhteisen harrastuksen. ”Hauskinta on ajaminen ja vaikeinta hypyt”, toteaa vuoden verran ajanut Jasper. Heidän lisäkseen tapahtumaa oli järjestämässä toistakymmentä talkoolaista: ratamestari, katsastaja, kuuluttaja, tuomitsijat, autojen nostajat, kahvion pitäjät ja monet muut.

Isät ja pojat yhdessä

Nuotion mukaan RC-autoilu on monessa perheessä isän ja pojan yhteinen harrastus.

Salosen perhe perhe Järvenpäästä on yksi esimerkki näistä perheistä. Isä Mikko Salonen ajoi itse pikkupoikana RC-autolla ja samainen auto kaivettiin kaapista, kun oma poika oli 9-vuotias.

– Se oli kuitenkin jo niin vanha, että varaosia oli vaikea löytää, joten ostimme uuden auton ja aloimme kisata, Salonen kertoo.

9-vuotiaana harrastuksen aloittanut Teemu Salonen on nyt 12-vuotias ja pesi isänsä aika-ajoissa. Teemu sai ajettua 16 kierrosta ollen oman eränsä paras ja Mikko 15 kierrosta. Silti isälle tulos oli paras aikuisiällä ajettu. Teemulla on plakkarissa 1/8-luokassa B-finaalin voitto. Isällä ja pojalla on paljon yhteistä kisakokemusta.

– Parasta tässä on ajaminen ja se kun kisoista saa aina uusia kavereita, Teemu kommentoi.

– Turun rata oli hyvä, mutta täytyi ajaa tosi rauhassa. Isoa hyppyä piti harjoitella aluksi kunnolla, hän jatkaa.

Nuotion mukaan parhaat kuskit ovat usein 10–12-vuotiaita. Sen jälkeen he katoavat yli kymmeneksi vuodeksi, kun elämään tulee muita mielenkiinnon kohteita ja palaavat taas lajin pariin omien lastensa kanssa. Naisia mukana on vähemmän, mutta muutama tyttö löytyy Turunkin Urheiluautoilijoiden riveistä.

Mikko ja Teemu Salonen tulivat kisaamaan Järvenpäästä asti. Heidän autonsa ovat maksaneet noin 800–1000 euroa, jos laskee mukaan akun, laturin ja ohjaimen hinnan.

Rahalla pelaamista vaikeutetaan säännöillä

Kuten moni muukin harrastus, RC-autoilu muuttuu helpommaksi, kun käytettävissä on enemmän rahaa.

– Olemme pyrkineet vähentämään rahalla pärjäämistä esimerkiksi sillä, että kaikki päivän erät on ajettava samoilla renkailla. Jos jollain olisi varaa vaihtaa uudet renkaat alle jokaiseen erään, siitä tulisi aikamoinen kilpailuetu. Ja kuitenkin haluamme, että lajissa pystyy pärjäämään myös pienemmällä budjetilla, kertoo Nuotio.

Kotikenttäetua taas vähennetään sillä, että rata muuttuu jokaiseen kilpailuun. Esimerkiksi lauantaina takavetoisilla ajaneet kuskit eivät saaneet etulyöntiasemaa sunnuntaina nelivetokisassa, sillä rata oltiin yön aikana laitettu uuteen uskoon.

Harrastuksen aloittamisesta kiinnostuneet Nuotio kutsuu käymään torstai-iltana.

– Meillä on joka torstai aloittelijoiden ilta, johon voi tulla tutustumaan. Me opastamme alkuun, eikä omaa autoakaan aluksi tarvita, Nuotio sanoo.

Maanantaisin TUA Areenalla treenaavaan kilpailevat kuskit. Sisähalli on tarkoitettu sähkökäyttöisille autoille, mutta kesäkaudella pääsee ajamaan myös polttomoottoriautoilla Jyrkkälän ulkoradalla.

Harrastukseen kuuluu oleellisena osana myös autojen korjaus ja tuunaus, mutta sitä ei kannata Nuotion mukaan säikähtää.

– Jos ruuvimeisseli pysyy kädessä, niin kaikki on opittavissa, hän sanoo.

Kisaajat ylärivissä, katsojat alarivissä.

Lauantai: 2wd Top 10

1. Lauri Ruotsalainen, 2. Tuomo Otsvaara, 3. Pekko Iivonen, 4. Juha Aromaa, 5. Markku Honkanen, 6. Konsta Saarinen, 7. Touko Silpola, 8. Jamiel Gabrielsson, 9. Mikko Luopajärvi, 10. Ilmari Ullakko

Sunnuntai: 4wd Top 10

1. Ari Heinonen, 2. Tuomo Otsavaara, 3. Pekko iivonen, 4. Konsta Saarinen, 5. Mikko Luopajärvi, 6. Markku Honkanen, 7. Juha Aromaa, 8. Arttu Syrjänen, 9. Jani Hovi, 10. Touko Silpola

 

Janica Vilen