Yhä useampi valitsee ruokansa lähiruokatuottajien valikoimista. Nyt näyttää siltä, ettei kyse ole enää hetkellisestä ilmiöstä, vaan vakiintuneesta käytännöstä.
RUOKA. Lähiruoka on säilyttänyt asemansa kuluttajien keskuudessa. Lähiruoka on mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, jonka alkuperä, tuottaja ja valmistaja tiedetään. Tämä luo turvallisuuden tunnetta, mutta samalla sillä on myös suuri vaikutus ympäristöystävällisyyteen.
K-Supermarket Manhattanissa järjestettiin 9. kesäkuuta Paikallista sinulle -lähiruokapäivä, jossa paikan päälle oli saapunut lukuisia lähiruokatuottajia. Piikkiöläisessä Lindroosin puutarhassa työskentelevä Amanda Kankaristo on tyytyväinen siihen, millaiseksi tämän vuoden sato vihannesten ja yrttien osalta on muodostunut. Lindroosin puutarha kasvattaa tomaatteja, kurkkuja, paprikoita sekä lukuisia yrttejä ja salaatteja.
– Sato on ollut tänä vuonna erinomainen ja monipuolinen. Yrtit ovat nostaneet kiinnostustaan entisestään ja meillekin on tullut valikoimaan uusia lajikkeita. Uusina on tullut timjamia ja minttua, Kankaristo sanoo.
Suurin osa Lindroosin puutarhassa kasvatettavista tuotteista menee suoraan kauppojen hyllylle aina Helsinkiin saakka. Sen lisäksi puutarhan tuotteita on mahdollista hankkia itselleen pienimuotoisen torimyynnin kautta.
– Lähiruoan merkitys on noussut entisestään. Sen huomaa esimerkiksi siinä, että pystyimme laajentamaan puutarhaamme. Ei lähiruoasta hirveästi kavereiden kesken puhuta, mutta moni tykkää käydä tekemässä ruokaostoksensa suoraan torilta, Kankaristo tuumaa.
Yhteistyössä on voimaa
Sanna Katajainen oli esittelemässä sauvolaisen Tyynelän tilan teettämää makkaraa Tyynelän tymäkkää, joka on valmistettu sauvolaisten ruokatuottajien yhteistyön tuloksena. Sen lisäksi hänellä oli tarjottavanaan paikallista sinaappia ja mallasleipää, joka on tehty oluen teosta vapautuneesta mäskistä.
– Lähiruoka on todella hyvässä nosteessa, mikä on hienoa. Ehkä ihmiset ymmärtävät myös sen, että hankkimalla läheltä ruokaa voidaan työllistää ja sitä kautta voidaan paremmin. Itse emme tee näitä tuotteita valmiiksi, vaan teetämme ne pienyrityksillä ja samalla pystymme auttamaan heitä työllistymään. Yhteistyöllä ja verkostoitumisella saadaan paras tulos aikaiseksi, Katajainen kertoo.
Naantalin Rymättylässä sijaitsevasta perheyrityksestä, Liitolan Myllystä oli paikan päälle saapunut Tuomas Liitola esittelemään erilaisia viljatuotteita, kuten spelttiä ja härkäpapua.
– Härkäpapu on tämän päivän hittituote, joka menee kuin kuumille kiville ja on myös yllättävän hyvää. Uskon, että suosio perustuu härkäpavun terveellisyyteen ja proteiinipuoleen, sillä kaikki fitnekseen liittyvä on nyt pinnalla. Siitä saa esimerkiksi todella hyvän lihan korvikkeen, Liitola sanoo.
Liitola on nähnyt lähiruokakiinnostuksen kasvaneen ja pitää sitä jopa eräänlaisena muoti-ilmiönä.
– Olisi toivottavaa, ettei lähiruoan suosio olisi vain ohimenevä juttu, Liitola toteaa.
Kimmo Muttilainen