MIELIPIDE
Ilmastoahdistuksen ja ideologioiden tuputtaminen alkaa näkyä nuorissa lisääntyneenä ahdistuksena. Lapsilla ei pitäisi olla taakkaa kantaa ongelmista, jotka ovat raskaita jo aikuisillekin. Koulun tehtävänä on tarjota vakaa ja laadukas perusopetus, jossa keskiössä ovat oppiminen, turvallisuus ja selkeät rajat.
Rauhalliset, omat luokkahuoneet ja tuttu opettaja luovat turvallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Jokaisella oppilaalla tulisi olla oma pulpetti ja luokkatila, jossa voi keskittyä täysipainoisesti opiskeluun. Inkluusiomalli ei palvele oppilaita, ja siksi erityisluokat sekä tasoluokat ovat tarpeen – näin varmistetaan, että jokainen saa oppia omalla tasollaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Samalla on kiinnitettävä huomiota liikunnan lisäämiseen. Tutkimustulokset lasten ja nuorten liikuntatottumuksista ovat huolestuttavia: esimerkiksi lukiolaisista vain kolme prosenttia liikkuu suositusten mukaisesti vähintään tunnin päivässä (LIITU-tutkimus, 2021). Liikunnan positiiviset vaikutukset keskittymis- ja oppimiskykyyn ovat kiistattomat, ja siksi kouluissa on panostettava aktiivisuuteen ja liikkumiseen.
Oppimisen keskiössä tulee olla perinteinen, laadukas opetus. Kännyköiden ei tulisi häiritä koulupäivää, ja oppikirjat ovat yhä tärkeämpiä digilaitteiden sijaan. Lapset viettävät jo muutenkin liikaa aikaa ruutujen äärellä – miksi samaa jatkettaisiin koulussa? Tunnetaidot ja sosiaalisten taitojen kehittäminen ovat myös keskeisiä, sillä niiden avulla voidaan ennaltaehkäistä ristiriitatilanteita ja lisätä oppilaiden hyvinvointia.
Opettajien työrauha on palautettava. Kuria ja rajoja on vahvistettava – huonosta käytöksestä on seurattava sanktioita ja hyvästä käytöksestä kiitosta. Koulun on oltava paikka, jossa oppilaat voivat keskittyä oppimiseen ilman jatkuvaa häiriötä.
Nyt on aika panostaa lasten ja nuorten hyvinvointiin – lisää liikuntaa, selkeitä rajoja ja laadukasta opetusta.
Sini Laine (ps.)
Raisio
Kunta- ja aluevaaliehdokas