Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun voittaja on MBakeryn kermapiispis

Turkulainen leipomo MBakery on voittanut ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun luomuksellaan kermapiispis.
Turkulainen leipomo MBakery on voittanut ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun luomuksellaan kermapiispis.

Pist siit sit viel viis piispist, kuuluu tuttu turkulainen sanonta. Tällä kertaa niitä pistettiin tarjolle kuitenkin kuusi, kun Vuoden piispisteko 2024 -kilpailussa etsittiin uusia tulkintoja rakastetusta turkulaisesta klassikkoleivonnaisesta eli piispanmunkista.

TURKU.

Turkulainen leipomo MBakery on voittanut ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun luomuksellaan kermapiispis. Leivonnainen on kekseliäs yhdistelmä perinteistä piispanmunkkia ja uudenlaisia makumaailmoja, ja siinä on ainekset nousta uudeksi klassikkoherkuksi tutun piispiksen rinnalle.

Ensimmäistä kertaa järjestetyssä kisassa oli mukana kuusi alueen toimijaa, ja yleisöäänestyksen myötä voittajaksi selviytyi leipomo MBakery. Se palkittiin voitostaan perjantaina 4. lokakuuta Hansakorttelin Hansailmiö-tapahtumassa. Turkulaiset pääsivät samalla myös maistamaan voittoisaa leivosta, sillä sata ensimmäistä onnekasta sai maksutta herkutella voittoisalla kermapiispiksellä.

– Piispis on ollut tänä syksynä kaikkien huulilla! Halusimme luoda positiivista pöhinää piispiksen ympärille ja tuottaa hyvää mieltä ihmisille. Mielestämme onnistuimme siinä erinomaisesti, summaavat kisan järjestäjät Turku Center, Ruokakaupunki Turku ja Hansakortteli.

Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Vuoden piispisteko 2024 -kisassa valmistui kuusi herkullista tulkintaa tutusta piispiksestä. Café Chingón valmisti kisaan nunnanmunkin, Cafe Qwensel norjanmunkin ja piispiksen yhdistävän peacepis-munkin, Villa Kuuva piispanleivoksen, MBakery kermapiispiksen, ravintola Smör piispis-jälkiruoan sekä opetusravintola Taito ja kahvila Wisio piispis-cookien.

Tuotteet ovat vähintään 5.10. asti myynnissä toimijoiden omissa pisteissä.

Uudet piispis-tuotteet lanseerattiin myyntiin syyskuun alussa, ja samaan aikaan avautui yleisöäänestys. Jokainen kilpailija sai mukavasti ääniä, ja niitä annettiin kaikkiaan melkein tuhat. Voittajaksi nousi ylivoimaisesti suurimmalla äänisaalilla MBakery.

MBakeryn yrittäjä Mikko Hietala on voitosta yllättynyt ja iloinen, sillä kertoo tehtävän olleen varsin haastava.

–Lähdimme aluksi miettimään, pitäisikö uuden piispiksen olla täysin erilainen – ulkoisesti tai maultaan. Halusimme kuitenkin, että tuote pitää olla edelleen tunnistettavissa piispikseksi, kertoo Hietala.

– Kokeilimme muun muassa croissant-piispistä, piispispullaa ja muropohjaista versiota, mutta päädyimme lopulta yksinkertaiseen ratkaisuun, joka toimi! Suunnittelussa oli monta vaihetta, mutta nyt tuote näyttää ja maistuu juuri siltä, miltä halusimme.

MBakeryn voitokas kermapiispis on saanut nimensä kermasta, joka on tuotteessa pääosassa.
MBakeryn voitokas kermapiispis.
MBakeryn voitokas kermapiispis.

– Olen aina haaveillut siitä, että täyttäisin piispiksen kermalla. Nyt idea toteutui, mutta hieman yllättävällä tavalla. Kerma on leivonnaisen pinnalla, ja itse piispanmunkki on piilotettu leivoksen sisään pieninä siivuina, Mikko Hietala naurahtaa.

Täytteessä on myös hilloa, kuten piispiksessä, ja pinnalla valkosuklaasta ja sokerista tehty kuorrute, joka näyttää piispiksen pomadakuorrutteelta. Piispiksen pinnalla on turkulaisen KUI Designin suunnittelema piispis-logo, jota MBakery käyttää normaaleissa piispiksissään.

– Tein leivoksen ensin ilman logoa, mutta se näytti aika valjulta. Kun lisäsin logon, mielestäni se sopi siihen täydellisesti. Haluan myös osaltani markkinoida hieman KUI Designia, jotka ovat tehneet loistavaa työtä piispiksen tunnettuuden eteen, Hietala lisää.

MBakeryn kermapiispis tulee pysymään yrityksen valikoimissa ainakin loppuvuoden ajan, ja Hietala toivoo, että leivonnainen ilahduttaa asiakkaita pitkään. Lisäksi hän haluaa kiittää kilpailussa mukana olleita muita toimijoita:

– Jokainen kilpailutuote oli kiinnostava ja tekijöidensä näköinen. Oli hienoa nähdä, miten monipuolisia versioita piispiksestä voi olla. Kilpailu toi mukavasti vaihtelua ja uusia ideoita Turun leivonnaiskulttuuriin!

Piispis eli piispanmunkki on Turussa ikoninen leivonnainen ja yksi tärkeä turkulaisuuden ilmentymä.

Muodoltaan ja maultaan piispis on yleensä pyöreä, kevyesti kardemummalla maustettu leivonnainen, joka on kuorrutettu vaaleanpunaisella tai valkoisella sokerikuorrutteella. Perinteisesti munkki täytetään vadelmahillolla, joka tuo siihen mehevyyttä.

Piispanmunkin nimi juontaa juurensa kaupungin historiaan, ja munkki on saanut nimensä Turun arkkihiippakunnan piispanvirasta. Tätä historiaa kunnioittaen Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun suojelijana toimikin Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen.

Vuoden piispisteko 2024 -kilpailun tarkoituksena on ollut tuoda esiin alueen ruokakulttuuria, yrittäjyyttä ja turkulaista identiteettiä sekä kehittää uusia herkullisia tuotteita myyntiin.

– Vuoden piispisteko 2024 konkretisoi osaltaan Turun Ruokakaupungin pitkäjänteistä kehitystyötä alueen ruokakulttuurin hyväksi. Viime vuonna puolestaan Hansakortteli toteutti voitokkaan Piispistaideteoksen Hansatorille ja nosti piispikset valtakunnalliseksi ilmiöksi. Myös keskustan uuden maskotin, Turku Centerin Förrin, pehmoinen maha muistuttaa ilmiselvästi piispistä. Mihin kaikkeen tämä turkulaisuuden herkullinen ilmentyvä vielä tulevaisuudessa mahtaakaan inspiroida ihmisiä, pohtivat kisan järjestäjät.

”Pist siit sit viel
viis piispist!”

Turun Seutusanomat