Mukava ja jämäkkä ranskalainen

Citroën ë-C4X on menevän näköinen auto – ja nimenomaan auto, eikä joidenkin sähköautojen tapaan kovinkaan futuristinen.

AUTOT
Ranskalainen auto on totuttu tuntemaan ajomukavuudestaan, mutta ei aina käytännöllisyydestään tai jämäkkyydestään. Ne ajat ovat menneet, ainakin kun arvioidaan Citroën ë-C4X:ää.
Toki se vanha kunnon ajomukavuus Citikasta löytyy – auto kun on miellyttävän pehmeä ajettava kaupungissa, maantiellä ja moottoritiellä, eikä vähän pomppuinenkaan tie tunnu kabiinissa epämiellyttävältä. Jousitus toimii.
Mutta mukavuuden lisäksi uutta Citikkaa voi kuvata myös jämäkäksi. Moottoritiellä auto tuntuu oikein vakaalta ja ehkä jopa hieman kokoaan suuremmalta. Uskoisin, että ë-C4X:llä olisi oikein mukava taittaa pitkääkin matkaa – niin pitkää, kuin nyt akut antavat sähkövirtaa eli valmistajan mukaan maksimissaan noin 350 kilometriä.

Käytännöllisyydessä ei ole mielestäni moitteen sijaa – Citikan hallintalaitteet toimivat samalla periaatteella ja asiallisella jämäkkyydellä kuin korkean hintaluokan saksalaisessa. Menneet ovat tosiaan ajat, kun ranskalaisen ratissa piti uudelleen opetella viiksien toimintatapaa.
Yhden epämiellyttävänkin piirteen toki löysin. Suuntavilkun kun naksauttaa vasempaan tai oikeaan, vilkkuun rakennettu ääni on outo – se kuulosti minun korvaani Plussa-pallon ”plop-plop” -ääneltä – ja etenkin reilun tunnin mittaisen koeajolenkin aluksi se ärsytti. Makuasia tietenkin.
Yksi hienoimmista piirteistä sähköautoissa on ajomoodin valinta halutun ajotavan mukaiseksi. Citikan käytös muuttuu radikaalisti kolmen eri ajomoodin avulla. Normaalissa ajotilassa auto on mukava ja riittävän suorituskykyinen perusajamiseen, Eco-moodissa säästetään maksimaalisesti energiaa, kun ei ole kiire mihinkään ja kun haluaa, että Citikka liikahtaa kunnolla, napauttaa valitsimisesta Sport-moodin päälle ja ojentaa nilkan suoraksi – silloin ranskalainen kiihtyy kunnolla!
Ajomoodit tosiaan muuttavat valtavasti auton suorituskykyä – aivan kuin olisin koeajolenkin aikana ajanut kolmea eri moottoriversiota. Sähköautosta kun on kyse, niin Sport-moodissa Citikka tosiaan kiihtyy reippaanlaisesti – esimerkiksi ohitustilanteissa.

Valmistaja kertoo auton akkujen lataamisesta, että julkisilla 100 kilowatin pikalatausasemilla saavutetaan 80 prosenttia puolessa tunnissa ja peruslataus täyteen 11 kilowatin kotilatausasemasta vie viisi tuntia.
Citroën ë-C4X:n saa halvimmillaan uutena hintaan 43.300 euroa.

Marko Vuosjoki