Raision Teatterin Tasku juhlistaa avajaisiaan ensi-illan merkeissä

Raision Teatterin puheenjohtaja Laura Hurme uuden takanäyttämö Taskun katsomossa: Valo- ja äänitekniikan asennukset ovat pikkuhiljaa valmiina, mutta verhot tulee vielä ripustaa paikalleen.
Raision Teatterin puheenjohtaja Laura Hurme uuden takanäyttämö Taskun katsomossa: Valo- ja äänitekniikan asennukset ovat pikkuhiljaa valmiina, mutta verhot tulee vielä ripustaa paikalleen. Tasku on viimeistä silausta vaille valmis.

Takanäyttämö Tasku ja päänäyttämö Poplari kutsuvat katsojia Raision Teatteriin.

RAISIO.

Raision Teatterilla on rakennettu reilun kuukauden ajan toista näyttämöä, jonka sijoittuu päänäyttämön taakse. Taskuksi nimetyn näyttämön avajaisia vietetään syksyn ensimmäisen näytelmän ensi-illassa.

– Kolmekymmentäpaikkainen tila toimii toisena esitystilana niin omille tuotannoillemme kuin vierailuesityksillekin. Omien näytelmien esityskaudet eivät ole käynnissä samaan aikaan, mutta vierailuesitykset saattavat osua samalle ajankohdalle teatterimme tuotantojen kanssa. Sen takia monipuolisista ja muuntautumiskykyisistä tiloista on toiminnassamme hyötyä, Raision Teatterin puheenjohtaja Laura Hurme kertoo.

Teatterilaisista koostuva ahkera talkooporukka on uurastanut takanäyttämö Taskun eteen heinäkuun puolivälistä alkaen. Tasku on viimeistä silausta vaille valmis!

– Ideana oli, että teemme uudistuksen joka tapauksessa, vaikka apurahoja ei olisi meille myönnettykään. Se oli kuitenkin iso apu ja huomionosoitus kaupungin omalle teatterille, että Raisio päätti osoittaa viime vuonna käynnistetyn ideakilpailun kohdeavustuksen pikkunäyttämön rakentamiseen. Olemme siitä iloisia ja kiitollisia, Hurme toteaa.

Raision Teatteriin valmistuvan uuden pienen näyttämön vanavedessä vanha tuttu 80 katsojan päänäyttämökin on saanut ikioman nimen, Poplari!

Takanäyttämön avaa siis 16. syyskuuta Pepe Hakalan käsikirjoittama ja ohjaama 144 tuntia.

Hakala kertoo, että yhteistyö Raision Teatterin kanssa on sujunut hienosti.

– Ensimmäisen näytelmän tekeminen kokonaan uudelle näyttämölle on tietysti kunnia, mutta pitää sisällään myös sellaista, jota ehkä harvemmin joutuu esitystä teatteritilaan tehdessä pohtimaan: toteutuuko uusi näyttämö sellaisena kuin se on suunniteltu? Paljonko yleisön ja näyttelijöiden välillä lopulta on välimatkaa? Kuinka paljon lamppuja/valoja tilaan saadaan? Minne tehdään näyttelijöiden tai yleisön kulut? Usein tällaiset kysymykset ovat teattereissa jo etukäteen ratkaistu.
– Tässä asiassa juuri yhteistyö ja sen toimivuus on ollut tärkeää, ja olen päässyt hyvin kyllä itsekin vaikuttamaan esimerkiksi siihen, miten päin tilaa käytetään, ja minne laitetaan verhoja. Se on ollut itselle tosi tärkeää ja auttanut suunnittelutyössä, sanoo Hakala.

Lavalla on seitsemän näyttelijää. Suunnitteluosastoilla on oma tärkeä roolinsa työryhmässä.

– Työryhmä on alusta asti ollut motivoitunut ja halunnut tehdä yhdessä juttua, joka toivottavasti tulee sekä itkettämään että naurattamaan. Tämä luonnollisesti vaatii niin näyttelijöiltä kuin kaikilta osastoiltakin paljon, toteaa Hakala.

144 tuntia on turkulaisen näytelmäkirjailijan, näyttelijän ja ohjaajan Pepe Hakalan ensimmäinen kokopitkä näytelmäteksti.

– Olin sitä ennen kirjoittanut esimerkiksi pienoisnäytelmiä. Idea tähän näytelmään alkoi siitä, mistä moni muukin juttuni, eli jostain kuvasta, joka ilmestyy päähän. Tässä se kuva oli vanhasta miehestä, joka seisoo asunnossaan yksin, uuden punaisen sohvan takana. Siitä lähdin sitten hahmottelemaan miehelle perhettä ja muuta elämää, ja päädyin lopulta siihen, että näkökulmahenkilöt tässä tarinassa ovat vanhemman miehen lisäksi hänen lapsenlapsensa, sekä hänen kuolleen tyttärensä aviomies, eli lapsenlapsen isä, kertoo Hakala.
– Halusin kirjoittaa siitä, miten kaikilla näillä kolmella miehellä on omat ongelmansa, huolensa ja elämäntilanteensa, mutta vaikka he ovat samaa perhettä, he eivät kohtaa toisiaan näiden asioiden tiimoilta. Halusin rajata tapahtumat tapahtuvaksi tiettyyn ajanjaksoon, tässä tapauksessa kuuteen vuorokauteen, eli 144 tuntiin, lisää Hakala.

Rauman ylioppilasteatterissa vuonna 2019 tehdyn 144 tuntia -kantaesityksen jälkeen näytelmää ei ole esitetty muualla.

– Asuin itse Lontoossa silloin, kun esitys pyöri siellä, eli en itse ole edes nähnyt heidän toteutustaan tästä näytelmästä. Raision Teatteri on nyt toinen teatteri, jossa näytelmä esitetään, Pepe Hakala sanoo ja jatkaa odottavansa Raision ensi-iltaa hyvillä fiiliksillä.

Katariina Mäkinen-Önsoy

 

 

Tiesitkö?

• Raision Teatteri julkaisi Killin markkinoilla 26. elokuuta ohjelmansa ensi vuodelle. Takanäyttämö Taskun 2024 aloittaa Hanna Mehton ohjaus Heli Laaksosen Sylvia, Tuija ja pihapuhe -teoksesta. Päänäyttämö Poplarin ensi vuoden ensimmäisenä näytelmänä nähdään Peukaloisen retket Sanna Heikkisen dramatisoimana ja Eija-Irmeli Lahden ohjaamana.
• Äitienpäivän matineassa 12.5. kuullaan lauluja ja runoja kevään kunniaksi. Toukokuun lopulla koetaan vierailuesitys Kesäkarkelot (K-18).
• Kesänäytelmänä Krookilan kotiseutukeskuksessa nähdään Balladi Pahaniemen neidosta (ohjaus: Mirja Ahonen ja Irma Reunamo.
• Syksyllä 2024 ammattilaisvierailuesityksen Kuinka te kehtaatte!? tarjoilevat Timo Lavikainen ja Pasi Karppi. Halloween-teemaan päästään sen sijaan George A. Romeron kauhuklassikon liveversion voimin (ohjaus: Laura Hurme).