Kauppakeskus Mylly herättää kiinnostusta matkailukohteena

Kauppakeskus Mylly on palvelujen lisäksi täynnä tapahtumaa. Myllyntori on muuttunut esimerkiksi pyjamabileiden ykköspaikaksi, Ihme Linnakkeeksi. Kuva: Turun Seutusanomien arkisto.
Kauppakeskus Mylly on palvelujen lisäksi täynnä tapahtumaa. Myllyntori on muuttunut esimerkiksi pyjamabileiden ykköspaikaksi, Ihme Linnakkeeksi. Kuva: Turun Seutusanomien arkisto.

Kansainvälinen SHORE-turvallisuussertifikaatti GOLD-tason Outstanding-luokassa vahvistaa edelleen Kauppakeskus Myllyn asemaa Suomen hyvämaineisimpana kauppakeskuksena.

RAISIO.

Raisiossa sijaitseva Kauppakeskus Mylly laati viisivuotissuunnitelman matkailullisen imagonsa kohottamiseksi osana strategiatyötään.

– Myllyn strategiassa on määritelty, mihin suuntaan kauppakeskusta kehitetään, ja millä keinoin uskomme saavuttamamme aseman ajan yli myös koko Suomea kiinnostavana matkailukohteena. Myllyn erittäin laaja-alainen ja onnistunut brändiuudistus vuonna 2021 ponnisti strategiasta käsin, samoin kuin tekee viidelle vuodelle hahmotettu matka kohti matkailukeskusroolia, Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula kertoo.

Hantulan mukaan kokonaisuus sisältää elementtejä tulevaisuuden kestävän kauppakeskuksen rakennuspalikoista, joissa mukana ovat vahva kaupallinen myymäläkokonaisuus, jota tukevat kahvilat, ravintolat ja muut palvelut.

– Viihtymisen ja ajanviettämisen matka paalutettiin toteuttamalla elokuvateatteri, jonka menestys vahvistaa sen, että aikaa Myllyssä halutaan viettää. Myllyllä on käyttämätöntä rakennusoikeutta noin 20.000 m2, tämä antaa uudenlaisia mahdollisuuksia hahmottaa Myllyn tulevaisuuden kokonaisuutta ja asemaa koko Suomea kiinnostavana paitsi kaupallisena, myös ajanviettämisen kohteena, hän lisää.

Kokonaisvaltaiseen strategiatyöhön pohjautuva brändiuudistus toi Varsinais-Suomen suurimmalle kauppakeskukselle Vuoden kauppakeskusteko 2022 -palkinnon.

Matkailun kannalta Kauppakeskus Mylly sijaitsee keskeisessä paikassa Turun ohikulkutien varrella.
Uudistuneen Myllyn ensimmäiset ja näkyvimmät muutokset olivat lokakuussa 2021 julkaistu uusi visuaalinen ilme, johon kuuluu muun muassa tämä pääsisäänkäynnillä komeileva logo. Kuva: Kauppakeskus Mylly.
Uudistuneen Myllyn ensimmäiset ja näkyvimmät muutokset olivat lokakuussa 2021 julkaistu uusi visuaalinen ilme, johon kuuluu muun muassa tämä pääsisäänkäynnillä komeileva logo. Kuva: Kauppakeskus Mylly.

Millaisena Mari Hantula näkee kauppakeskuksen roolin alueen tunnettuuden edistäjänä ja matkailukohteena?

– Tämä on Myllylle erittäin mielenkiintoinen näkökulma ja kokonaisuus, jonka kehittämisessä haluamme olla mukana. Mylly on liikenteen näkökulmasta keskeisellä paikalla ja Myllyyn on helppo saapua. Seuraamme tiiviisti alueellista kehittämistä ja teemme jo nyt hyvää yhteistyötä muun muassa Raision kaupungin kanssa. Olemme myös hyvin avoimia osallistumaan muuhun alueelliseen kehittämiseen, mitä liittyy alueen vetovoimaan ja matkailuun, ja uskon, että Kauppakeskus Mylly on myös alueellisesti haluttu kumppani hankkeisiin, hän toteaa.

Kauppakeskus Myllylle myönnettiin alkuvuodesta jo kolmatta kertaa peräkkäin Suomen hyvämaineisimman kauppakeskuksen titteli. Toimitusjohtaja Hantula antaa suuren painoarvon T-Median toteuttamalle Luottamus&Maine-mittaukselle, jossa suuri yleisö pääsee arvioimaan mielikuvansa Suomen kymmenen suurimman kauppakeskuksen joukosta.

– Mittauksessa kauppakeskusten mainetta arvioidaan hyvin laajasti, arvioinnin kategoriat ovat hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Myllyn saa kaikissa arvioinnin kategorioissa korkeat pisteet ja pystyi edellisessä mittauksessa nostaman omia pisteitään samassa suhteessa kuin verrokkikeskukset. Mielestäni kokonaisuus ratkaisee, hän sanoo.
– Mylly on Länsi-Suomen suurin kauppakeskus niin pinta-alan kuin myyntinsäkin puolesta. Mylly on kuitenkin kautta vuosien onnistunut säilyttämään yhteytensä ihmisiin, niin asiakkaisiin kuin Myllyssä työskenteleviin. Asiakas- ja henkilöstökokemukseen satsaamme jatkossakin ja uskon, että tämä kaikki yhdessä tuottaa ylivertaista asiakaskokemusta. Myös Myllyn väsymätön kehittäminen yli vuosien, oikein ajoittunut brändiuudistus, toteutetut hankkeet ja ennen kaikkea vahva liike- ja palveluvalikoima vahvistavat osaltaan Myllyn mielikuvaa suuren yleisön mielessä, hän jatkaa.

Kauppakeskus Mylly on ollut kaupallinen menestystarina koko 20-vuotisen historiansa ajan.

– Alueen asiakkaat ovat laaja-alaisesti ottaneet Myllyn omakseen ja Myllyn alueellinen vetovoima on vaikuttava. Keskeisiä onnistumisia vuosien varrelta ovat ainakin vuonna 2015 toteutettu laajennusosa, jonka myötä kauppakeskusta laajennettiin noin 20 000 m2 verran, vuonna 2022 valmistunut Finnkino LUXE Mylly-elokuvateatteri, vuonna 2021 toteutettu massiivinen brändiuudistus, Luottamus&Maine-tutkimuksen kärkisija kauppakeskuskategoriassa kolmen vuonna peräkkäin (2020, 2021 ja 2022), sekä vahva kaupallinen menestys, Mari Hantula listaa.

Myllyn vuokralaiset ovat päivittäneet myymäläkonseptejaan innokkaasti viimeisten parin vuoden aikana ja liikkeiden liiketiloihin on toteutettu monia laajennushankkeita. Tämä kertoo Hantulan mukaan elinvoimaisesta kauppakeskuksesta, jossa oleviin liikkeisiin halutaan investoida myös vuokralaisten puolesta.

– Tulevia vuosia leimaa jatkuva kehittäminen ja tulevaisuuden kestävän kauppakeskuksen menestystekijöiden vahvistaminen. Viihtymiseen ja ajanviettämiseen satsataan jatkossakin vahvasti, myös Myllyn kaupallista vetovoimaa kehitetään suunnittelemalla vuokrausta tavoitteellisesti ja asiakkaita kuunnellen. Mylly on paitsi asiakkaiden viihtymisen alusta, myös Myllyssä työskentelevät 1.500 eri alojen ammattilaista halutaan pitää kehittämisessä mukana ja vahvistamassa kukin osaltaan Myllyn asiakaskokemusta, hän toteaa.

LPP Groupin ensimmäiset avaukset koko Lounais-Suomessa, Sinsay, Cropp ja House, saapuvat tämän kesän aikana Kauppakeskus Myllyyn. Pop-upeja ovat Pihlajalinnan Punkkibussi (4.4.–10.8.) tiistaisin ja torstaisin XXL:n päädyn parkkipaikalla, Järvenkylän marjamyynti (1.5.–31.8.) Apteekin edessä, Yeppo (15.5.–15.8.) Tunnin Kuvan ja Cuttersin välissä ja Familon (16.6.–30.9.) Juhlamaailman vieressä.

Katariina Mäkinen-Önsoy

 

 

Tiesitkö?

• Maailman ihmeellisin raisiolainen kauppakeskus Mylly palvelee noin viittä miljoonaa kävijää vuosittain.
• Kauppakeskus Myllyssä on reilu 130 erillistä liikettä tällä hetkellä ja ne edustavat laajasti eri toimialoja. Prisma on vahva päivittäistavaraveturi, muodin kokonaisuus on niin ikään erittäin vahva ja täydentyy kesän aikana entisestään kun LPP Groupin myymälät Sinsay, Cropp ja House avautuvat.
• Erilaisia kahviloita ja ravintoloita Myllyssä on reilu parikymmentä, kauneuden ja terveyden kategoria on vahva samoin kuin kodin ja sisustamisen kategoria.
• Viihteen ja palveluiden kokonaisuudessa reilu vuosi sitten avautunut Finnkino LUXE Mylly on tuonut aivan oman lisänsä ja asiakkaat ovat ottaneet tulokkaan hyvin vastaan.
• Myllyn vuokrausaste on noin 98 % ja kesän aikana se nousee vielä tästäkin kun kauppakeskuksen valikoima täydentyy ajankohtaisilla ja mielenkiintoisilla pop upeilla.
• Kauppakeskus Myllylle myönnettiin viime vuoden marraskuussa kansainvälinen SHORE-turvallisuussertifikaatti GOLD-tason Outstanding-luokassa. Sertifikaatti vahvistaa edelleen Kauppakeskus Myllyn brändiä ja asemaa Suomen hyvämaineisimpana kauppakeskuksena.
• Myllyllä on myös LEED GOLD -ympäristösertifikaatti, joka on globaali rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä.