TURKU. Keskiviikkona 12. lokakuuta Sibbe Live! -konserttisarjassa esiintyy suomalais-virolainen kamarimusiikkikokoonpano Trio Teos, jossa soittavat Kreeta-Julia Heikkilä (viulu), Jaani Helander (sello) sekä Jaan Ots (piano).
Vuonna 2014 tutustuneet Helander ja Heikkilä ovat perustaneet Helsinki Chamber Music Festival -kamarimusiikkifestivaalin, joka tänä vuonna järjestettiin kuudetta kertaa. Kapellimestariksi Sibelius-Akatemiassa opiskelleen Jaan Otsin tavattuaan ystävykset perustivat Trio Teosin vuonna 2016. Vuoden 2017 ensiesiintymisen jälkeen triolla on ollut reilut kymmenkunta esiintymistä ympäri maata.
Keskiviikon konsertin avaa yhdysvaltalaisen Nico Muhlyn (s. 1981) teos Common Ground vuodelta 2008.
– Common Ground on hauska kappale. Siinä on minimalistista vibaa, paikoitellen konemusiikkimaisuuttakin. Energinen, rytmikäs kappale jakaantuu kolmeen osaan. Keskiosassa sello soittaa laulavaa melodiaa ja piano ja viulu kommentoivat efektinomaisesti, Jaani Helander kertoo.
Trion jäsenten keskeinen ystävyys on luonut vahvan yhteishengen.
– Meillä on samanlainen huumori, joka on melkein tärkeintä tällaisessa. Yhteinen huumori vaikuttaa dynamiikkaan ja se kuuluu soittamisessa. Itse asiassa ei ole kovin helppoa löytää näin hyvää soittoporukkaa! Soittotapamme käyvät hyvin yhteen. Harjoitellessa oppii reagoimaan toisiinsa ja yhteissointi kehittyy omanlaisekseen, Helander kuvailee.
Common Ground -teoksesta tehdään aikaloikka vuoteen 1893 ja Sergei Rahmaninovin (1873–1943) teokseen Trio élégiaque, op. 9. Teos on kirjoitettu kunnianosoituksena Pjotr Tšaikovskin (1840–1893) muistolle. Teoksessa Rahmaninov on käyttänyt Tšaikovskin trion rakennetta esikuvana ja myös teema on siitä osittain johdettu.
Fredagar på Sibbe -konserttisarja jatkuu defunensemblen esiintymisellä.
Elektroakustista musiikkia esittävä helsinkiläinen yhtye defunensemble on Suomen nykymusiikin kärkikaartia. Yhtye esiintyy aktiivisesti niin kotimaisissa kuin ulkomaisissa konserttisarjoissa ja festivaaleilla – esiintymisiä on kolmessatoista maassa kertynyt jo yli 120. defunensemblen taiteellisena johtajana on perustamisvuodesta 2009 asti toiminut säveltäjä Sami Klemola.
– Turkuun tulemme esittämään setin kotimaista sekä kansainvälistä uutta elektroakustista musiikkia, soolo- sekä duo-kokoonpanoille, Klemola kertoo.
– Esitettävät kappaleemme sisältävät aina elektronisen elementin, mikä erottaa meidät perinteisistä nykykamarimusiikin kokoonpanoista. Elektroninen osuus voi esittämissämme teoksissa olla vaikkapa syntetisaattori, sähkökitara, yhtyeen taustalla soiva ääninauha, säveltäjän itseohjelmoitu äänisynteesityökalu, tai mikä tahansa. Koemme, että elektronisen äänen mukanaolo nykyklassisessa musiikissa rikastaa teosten kokonaissointia ja luo uusia ja kiinnostavia maailmoita, joita ei pelkästään akustisin soittimin pysty toteuttamaan. Turun konsertin teemme seuraavin soittimin: huilu, klarinetti, piano, video, syntetisaattorit, ääninauhat ja live-elektroniikka, Klemola lisää.
Klemola odottaa mielenkiinnolla konserttiohjelman esittämistä Sibelius-museossa:
– Säveltäjä Kaija Saariaho täyttää 14. lokakuuta 70 vuotta. Halusimme juhlistaa Saariahon syntymäpäivää ottamalla hänen klassikkoteoksensa NoaNoa mukaan Turun ohjelmaan. Eräs toinen kappale on Enno Poppen (s. 1969) Arbeit. Tämä hauska, vauhdikas ja melko outo teos on eittämättä yksi klassisen nykymusiikin sooloteosten parhaimmistoa. Virtuaalisen Hammond-urun moninaiset soitinvärit täyttävät salin upealla tavalla, hän sanoo.Sibelius-museoon pystytetyssä uudessa kitaranäyttelyssä tarkastellaan kitaran historiaa sen alkuajoista nykypäivään.
Kaikki näyttelyssä esillä olevat kitarat ovat museon omista kokoelmista ja mukana on turkulaista paikallishistoriaa, kotimaista kitaransoiton ja -rakennuksen historiaa sekä jopa yli 200 vuotta vanhoja soittimia. Näyttely on avoinna vuoden loppuun.
Sibelius-museon syksyisissä konserteissa kuullaan kitaraa erityisesti Fernando Sorsin kamarimusiikkia esittävässä konsertissa 19. lokakuuta sekä Patrik Kleemolan ja Uusinta Ensemblen konsertissa 28. lokakuuta.Turun Seutusanomat