Liikenneturvallisuustolpat valvovat massojen kulkua

Uusissa liikenneturvallisuustolpissa eli kansankielessä peltipoliiseissa käytetään nopeuden mittaamiseen tutkaa.

Välähtikö kamera? Liikenneturvallisuustolppia on taajamissa ja vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla. Varsinais-Suomen uusimmat tolpat löytyvät Turusta.

LIIKENNE.

Suomessa on yli 1000 kiinteää, automaattista liikennevalvontapistettä – tutummin sanottuna kameratolppaa. Esimerkiksi kasitiellä Raisiosta Laitilaan löytyy yhteensä 16 kameratolppaa ja kymppitiellä Kaarinasta Lietoon neljä. Liikennepoliisisektorin johtaja ja ylikomisario Mika Peltola Lounais-Suomen poliisilaitokselta kertoo, että liikennevalvontakameroiden on tarkoitus terävöittää kuljettajan aistit, jotta hän olisi tarkempi kyseisellä tieosuudella.

– Tolpat auttavat pitämään kuljettajan valppaana muutenkin kuin nopeuden osalta. Liikenteessä kyse on kuitenkin oman turvallisuuden lisäksi myös muiden turvallisuudesta, Peltola sanoo.

Hänen mukaan ylinopeus on yksi merkittävä syy kolmasosaan kuolonkolareista. Suurin osa autoilijoista onneksi pyrkii noudattamaan liikennesääntöjä ja ajamaan myös kameratolpan jälkeen nopeusrajoituksen mukaan.

– Automaattinen valvonta on nimenomaan massaa varten. Se myös piristää kuskeja ja lisää heidän tarkkaavaisuuttaan, kun valvontaa on sopivin väliajoin. Perinteistä valvontaa on sen porukan takia, joka ajaa aggressiivisesti kovia nopeuksia. He kuvittelevat olevansa tarkkana kovissa nopeuksissa, mutta liikenteessä on muitakin ja silloin kuolonkolareita tapahtuu.

Suomen teillä kohtaa kahdenlaisia nopeusvalvontakameroita: vanhaa tekniikkaa edustavat tolpat toimivat silmukoiden avulla, kun taas uusissa kameroissa on tutkat. Peltolan mukaan vanhan tekniikan valvonta oli helppo välttää.

– Silmukoiden kohdalla pystyi vain ajamaan hiljempaa. Uudella tekniikalla sillä ei ole merkitystä, sillä tutka ei tarvitse mitatakseen mitään havaittavia silmukoita, vaan se voi mitata nopeuden jo kaukaakin.

Turun kaupunki otti juuri joulukuussa käyttöön 12 uutta nopeusvalvontatolppaa. Uusia valvontapisteitä hankittaessa kunta ja poliisi katsovat yhdessä niille sopivat paikat, jossa nopeudet pitäisi saada laskemaan. Tällaisia kohtia ovat muun muassa koulujen ja päiväkotien ympäristöt.

– Nopeuden lisäksi niillä valvotaan muun muassa punaisia päin ajamista ja puhelimen käyttöä.

Turun lisäksi muutkin Varsinais-Suomen kunnat ovat kiinnostuneet automaattisen liikennevalvonnan lisäämisestä.

– Muun muassa Raisiossa Ohitustiellä on katsottu jo paikkoja kameroille. Myös Kaarina on asiasta kiinnostunut.

Kameratolppien teho on vaikuttava, sillä ylikomisario Mika Peltolan mukaan ne ovat vähentäneet kaikilla valvotuilla tieosuuksilla kovia nopeuksia lähes kokonaan samalla, kun tieosuuksien keskinopeudet ovat laskeneet.

Hän muistuttaa, että ylinopeus liikenteessä on aina riski, joka voi vaikuttaa vakavien onnettomuuksien aiheutumiseen.

– Kameran tarkoitus on aktivoida kaikkia selviytymään liikenteessä ja pitämään sen nopeus, joka on tarkoitettu sille tieosuudelle ja jonka muutkin liikenteessä liikkujat tietävät. Isossa kuvassa kameravalvonta on merkittävä liikenneturvallisuusasia. Pienessä kuvassa se saa niin massan kuin myös yksittäisen kuljettajan käyttämään alhaisempaa eli turvallisempaa nopeutta meidän kaikkien turvaksi.

Liisa Kallio