Viking Glory saa Turun satamassa viimeisen silauksen

Viking Linen uusi lippulaiva Viking Glory. Kuva: Viking Line Abp.

TURKU. Viking Linen uusi matkustaja-alus M/S Viking Glory aloittaa liikennöinnin Turku–Ahvenanmaa–Tukholma -reitillä 1. maaliskuuta. Näin ollen M/S Amorella siirtyy liikennöimään Helsingin ja Tukholman väliä huhtikuun alusta lähtien.

Varustamonsa uutena lippulaivana Viking Gloryn suunnittelua ovat ohjanneet vahvasti tehokkuus, ympäristövaikutusten minimointi ja elinkaariajattelu. Viisi vuotta sitten startanneessa projektissa on alusta alkaen ollut mukana suomalaisen meriklusterin ykkösnimiä. Projektin ja rakennustyön johto on ollut Viking Linen omien asiantuntijoiden käsissä.

– Glory itsessään on yksi suuri innovaatio, jossa on paljon uutta cleantechia. Laivojemme päällystöllä ja miehistöillä on valtavasti osaamista ja kokemusta, jota olemme projektissa hyödyntäneet. On ollut upeaa tehdä yhteistyötä suomalaisten ja pohjoismaisten korkean teknologian yritysten, kuten Wärtsilän, Koneen ja ABB:n, kanssa, rakennusprojektia johtanut Viking Linen projektipäällikkö Kari Shao sanoo.

– Lippulaivamme suunnittelu ja teknikka ovat lähes sataprosenttisesti suomalaista työtä, mistä olemme erittäin ylpeitä. Olemme olleet myös mukana erilaisissa EU-projekteissa ja ottaneet nyt Gloryssa ensimmäisinä käyttöön niissä kehitettyä teknologiaa, Shao lisää.

Kiinalaisella XSI:n telakalla Viking Gloryn rakentamiseen osallistui telakan oman henkilöstön lisäksi parisataa eri yhteistyökumppanien työntekijää, joista osa matkasi takaisin Suomeen aluksen kyydissä tammikuussa. Varustelutyöt jatkuivat kotimatkan ajan.

Helmikuun Viking Glory seisoo Turun satamassa, jossa laivaa viimeistellään 1. maaliskuuta Turku–Maarianhamina–Tukholma -reitillä alkavaa liikennöintiä varten.

– Laivan sisätiloissa riittää vielä paljon tehtävää, ja siellä huhkii parhaillaan yhteensä 300 miehistön jäsentä, Viking Linen työntekijää sekä alihankkijoiden edustajaa. Taxfree-myymälöissä kiinnitetään hyllyjä, peliautomaatteja ja juomajärjestelmiä asennetaan sekä erilaisten järjestelmien käyttöönottoa harjoitellaan. Hytteihin kannetaan 3 000 Suomessa valmistettua patjaa. Lisäksi miehistö osallistuu turvallisuuskoulutukseen, Kari Shao kertoo.

Ensimmäisenä aluksena maailmassa Viking Gloryssä on uusinta teknologiaa ja täysin rikitöntä nestemäistä maakaasua (LNG) hyödyntävät Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit.

Turun Seutusanomat