Silence-palvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden toivoa hiljaista kampaamokäyntiä. Tällöin myöskään kampaajan ei tarvitse arvailla, että haluaako asiakas jutella vai ei.
YRITYSUUTISET.
Kampaajalla käyminen on monelle ihana hemmotteluhetki: hiukset saa uuteen uskoon ja samalla voi rupatella niitä näitä kampaajan kanssa. Monelle taas kyseinen tilanne voi olla erittäin kiusallinen, kun hetkestä haluaisi nauttia juttelematta mitään, mutta kampaajalle ei välttämättä viitsi sanoa asiasta suoraan.
Mynämäkeläinen kampaamoyrittäjä Jutta Lehtonen halusi ottaa myös hiljaisuutta kaipaavat asiakkaansa huomioon ja lisäsi parturi-kampaamo Rennon lisäpalveluihin silence-palvelun, jonka voi valita kampaamoaikaa varatessa. Tällöin Lehtonen juttelee asiakkaan kanssa vain tarpeellisista asioista kuten leikkaustyylistä, mutta muuten sanoja ei vaihdeta.
– Puhumme vain pakolliset asiat ja asiakas saa nauttia hetkestä. En siis keskustele turhia ja asiakas ei ahdistu juttelusta, mutta tiedän myös itse, että asiakas ei loukkaannu siitä, etten itse puhu, Lehtonen kertoo.
Silence-palvelusta Lehtonen kuuli alunperin kollegoiltaan hiusalan Facebook-ryhmän keskustelussa. Hän oli juuri aiemmin kuunnellut autossaan radiokeskustelua, jossa juontaja kertoi ystävänsä sanoneen tökerösti kampaajalle haluavansa olla vain hiljaa. Lehtonen alkoi miettiä, että oliko joku hänen asiakkaistaan ärsyyntynyt juttelusta.
– Kampaajan työ on puhetyötä, ja tässä pitää ottaa selvää, että onko asiakas ujo vai eikö hän oikeasti halua puhua. Kristallipalloa kun meillä ei ole käytössä. Kuitenkin Facebook-keskustelun myötä aloin pohtia, että tarjoaakohan joku silence-palvelua tällä seudulla, Lehtonen kertoo.
Hän on toiminut parturi-kampaajana vuodesta 2011 ja oppinut vuosien aikana lukemaan asiakkaitaan. Esimerkiksi asiakkaan saapuminen liikkeeseen, katsekontakti, tervehdys ja äänenpaino kertovat paljon asiakkaan luonteesta ja halusta jutella käynnin aikana. Kaikki eivät kuitenkaan välttämättä kehtaa pyytää hiljaisuutta suoraan. Aikaa varatessa onkin pienempi kynnys valita silence-lisäpalvelu.
– Myös kasvotusten saa sanoa, ettei nyt jaksa puhua. En pahoita siitä mieltäni. Eivät kampaajat myöskään tahallaan ole tungettelevia vaan yrittävät olla ystävällisiä ja palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin.
Aika näyttää, miten hyvin asiakkaat ottavat silence-palvelun vastaan parturi-kampaamo Rennossa; Jutta Lehtonen on nimittäin vielä vuoden loppuun äitiyslomalla ja palaa töihin tammikuussa, jolloin myös uusi lisäpalvelu on saatavilla.
– En ole kuitenkaan itse törmännyt tähän palveluun tällä alueella, mutta ehkä kaupungeissa sitä on enemmän. Sitä tarjoavat kollegani ovat kertoneet, että käyttöaste on ollut vielä pieni.
Lehtonen kertoi uudesta silence-palvelusta yrityksensä Facebook-sivuilla, josta se lähti leviämään nopeasti muihin ryhmiin. Yrittäjän mielestä olisi hienoa, jos palvelu tavoittaisi asiakkaiden lisäksi laajemmin myös muualla toimivat hiusalalla toimivat yritykset.
– Todella toivon, että ihmiset rohkaistuvat käyttämään silence-palvelua, sillä se on luotu juuri heille, jotka haluavat rauhallisen ja hiljaisen kampaamokäynnin. En ollut itse aiemmin tullut ollenkaan ajatelleeksi tätä, joten ehkä tämä herättää myös muita kampaajia, että hei laitetaan tällainen uusi palvelu.
Liisa Kallio