Myydäkseen tavaroita kirpputorilla ei tarvitse välttämättä edes poistua omasta kodista.
KIERRÄTYS.
Osa ihmisistä nauttii tavaroiden myymisestä kirpputorilla, kun osa taas näkee sen työmaana: tavarat pitää lajitella, hinnoitella, viedä kirpputorille, myyntipaikka on pidettävä siistinä ja lopuksi myymättä jääneet tavarat on haettava takaisin kotiin. Puutorin ja Länsiykkösen kirpputorien yrittäjä Jesse Halme tunnistaa molempien puolien edustajat.
– Kirpputoritoiminta on joillekin nautinto, kun pääsee puuhastelemaan ja olemaan luova. Osalle se on pakkopullaa, kun ei jaksaisi nähdä vaivaa ja päätyykin sitten heittämään hyväkuntoisia tuotteita kaatopaikalle. Heille meillä on tarjolla täyspalvelu, joka on koko ajan entistä suositumpi, Halme kertoo.
Täyspalvelussa asiakas tuo tavarat kirpputorille itse tai kirpputoriyritys noutaa ne asiakkaan kotoa, hinnoittelee tuotteet ja pitää myyntipaikan siistinä. Asiakas voi hakea myymättä jääneet tavarat tai jättää ne kirpputorille. Lopuksi niin asiakas kuin kirpputoriyritys saavat oman osuutensa tuotoista.
Puutorin ja Länsiykkösen kirpputorit tarjosivat täyspalvelua ensimmäisinä Turun alueella, mutta sen jälkeen muutkin yritykset ovat ottaneet sen käyttöönsä. Halmeen mukaan heillä on tarkoitus laajentaa palveluvalikoimaa entisestään.
– Aiomme jatkossa auttaa asiakkaita tuotteiden lajittelussa. Menemme asiakkaiden luokse auttamaan myyntiin menevien tuotteiden valikoimisessa. Uusi tuotteemme on myös hinnoittelupalvelu. Asiakkaat voivat ottaa kuvia myyntiin tulevista tuotteistaan järjestelmäämme ja me arvioimme niiden arvon kuvien perusteella. Moni ei tiedä mitä hintaa tuotteesta voisi pyytää, kun taas me taas olemme hyvin perillä siitä, että paljonko asiakkaat ovat mistäkin tuotteesta valmiita maksamaan.
Halme on ollut mukana kirpputoritoiminnassa vuodesta 2017, jolloin hän perusti Puutorin kirppiksen.
Länsiykkösen kirppis seurasi kaksi vuotta myöhemmin, kun Puutorilla myyntipaikat olivat jatkuvasti loppuunmyytyjä ja asiakkailla oli tarve myydä tuotteensa nopeasti.
Halme kertoo kirpputoreilla liikkuvan kaikenlaista tavaraa.
– Vaatteita on eniten määrällisesti. Sen jälkeen eniten tulee kodin sisustustavaraa, asusteita, lehtiä, astioita, leffoja ja cd-levyjä. Ei ole tuotetta, mikä ei menisi kaupaksi, sillä asiakkailla on erilaiset tarpeet.
Etenkin taidelasit, muumimukit ja Arabian astiat liikkuvat Halmeen mukaan hyvin niiden keräilyarvon vuoksi. Usein myytävät tuotteet ovat lähes käyttämättömiä.
– Ihmiset ostavat paljon vaatteita, joita sitten jotkut käyttävät vähemmän. Kierrätykseen menee paljon priimaa, eikä aina pysty sanomaan, onko vaate tullut suoraan kaupasta. Usein vaatteissa on edelleen hintalappu kiinni niiden saapuessa meille.
Perinteinen kirpputoritoiminta pitää varmasti pintansa myös tulevaisuudessa Halmeen mukaan, mutta samaan aikaan ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän vapaa-ajastaan ja ulkoistamaan tavaroiden myymisen toisen vastuulle.
Sama ilmiö näkyy esimerkiksi kauppakassipalveluissa.
– Ihmiset rupeavat myös heräämään siihen enemmän ja enemmän, etteivät luonnonvarat ole ehtymättömiä. Kierrätyksestä on tullut osa normaalia arkea ja moni haluaa siihen osallistua, muttei pysty omalla ajallaan. Sen voi toteuttaa näiden palveluiden kautta ja saa vielä vaivanpalkkaa, vaikkei joudu tekemään juuri mitään, Halme sanoo.
Viimeiset puolitoista vuotta ovat olleet Puutorin ja Länsiykkösen kirpputoreille haastavaa aikaa koronatilanteen takia, sillä ne ovat täysin riippuvaisia asiakkaiden myymistä tuotteista. Halme toivoo, että asiakkaat auttavat heidät ajan yli.
– Sen takia meidän täytyykin olla luovia, pysyä ajan hermolla ja houkutella asiakkaita meille erilaisilla palveluilla. Olemme pystyneet jo todistamaan, että niille on käyttöä.
Liisa Kallio