Sateenkaari Koto ry:n ja Kupittaan ryhmäpuutarhayhdistyksen välinen yhteistyö luo uutta innovatiivista vuorovaikutusta sukupolvien kesken puutarhapalstoja hoitaen.
PUUTARHA. Turkulaisilla Sateenkaari Kodolla ja Kupittaan siirtolapuutarhalla on kolmatta kesää käynnissä yhteinen Multaa ja Mukuloita – luontomerkityksiä ja ilmiöoppimista kaupunkipuutarhassa -hanke. Hankkeessa päiväkotiryhmät ovat päässeet tutkimaan viljelypalstan elämää luonnontieteiden ja matematiikan näkökulmasta. Tärkeimpinä teemoina hankkeessa ovat lasten luontosuhteen vahvistaminen, tiedekasvatus sekä yhteisöllinen toiminta. Hanketta ja muidenkin varhaiskasvatusyksikköjen käyttöön monistettavissa olevia toimintamalleja esiteltiin Multaa ja Mukuloita -webinaarissa 9. kesäkuuta.
Toukokuusta syyskuuhun puutarhapalstallaan touhuaa kokopäiväisesti Sateenkaari Kodon Pääskynpesän päiväkodin Puutarhavarpuset-pilottiryhmä. Palstalla on vieraillut ryhmiä myös muista kuudesta Sateenkaari Kodon päiväkodista.
– Hankkeen alussa lapset olivat 3–5-vuotiaita eli mukana on tänä päivänä sellaisia ensi syksynä esikoulun aloittavia lapsia, jotka ovat palstalla jo kolmatta kesää, kertoo webinaarissa varhaiskasvatuksen opettaja Pauliina Banauliker Puutarhavarpusista.
Ilmiöoppiminen on jatkunut Sateenkaari Kodon varhaiskasvatuksessa myös talvella, kun luonnonilmiöitä on tutkittu aurinkoon ja veteen liittyvillä tiedekokeilla sisätiloissa.
Vuokrapalstalla oppimiseen kuuluu Banaulikerin mukaan yhtenä tärkeimmistä asioista siirtolapuutarhan yhteisöllisyys.
Lapset on otettu lämpimästi vastaan Kupittaan ryhmäpuutarhayhdistyksen pyörittämällä siirtolapuutarhalla.
– Tässä on niin monta mainiota puolta ilmiöoppimisesta, leikkiin ja tutkimukseen, hyvä vuorovaikutus ja ilmapiiri kaiken kruununa, hän kiittelee.
Lapset ovat muun muassa hoitaneet ahkerasti palstaansa, tutkineet puutarhan ilmiöitä ja eliöitä sekä leikkineet ja ideoineet omia tutkimusprojekteja ympäristöä luovasti hyödyntäen.
– Havainnointi on lapsille tärkein tutkimuksen keinoista. Taitoa on harjoiteltu esimerkiksi bingotehtävillä, joissa etsitään luonnosta tiettyjä kasveja ja eläimiä. Olemme tutkineet ja tehneet lasten havainnoista yhdessä johtopäätöksiä, Multaa ja Mukuloita -hanketyöntekijänä toimiva ympäristösuunnittelija Jenni Tuokko toteaa webinaarissa.
Kiinnostus luontoa, sen eläimiä ja kasveja, kohtaan on herännyt lapsissa jopa arvioitua enemmän.
He ovat oppineet mm. palstalla bongattujen kasvien ja eläinten nimiä
– Emme asettaneet varsinaiseksi tavoitteeksi, että lapset oppisivat nimeämään tietyn määrän kasveja. Sitä on kuitenkin alkanut tapahtua luonnostaan oivalluksen, että kaikilla kasveilla on nimi ja tunnistettava ulkomuoto, myötä, Tuokko lisää.
Kasvien lisäksi ötökät ovat lasten mielestä todella kiehtovia.
– Kupittaan siirtolapuutarhassa on mehiläistarhaaja, jonka toimintaan tutustuminen on ollut mieltä avartava kokemus sekä lapsille että aikuisille, Tuokko sanoo.
Sateenkaari Koto ry:n ja Kupittaan ryhmäpuutarhayhdistyksen yhteistyökumppaneina Opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa ovat toimineet Valonia, Natur och Miljö sekä Turun Biodiversiteettiyksikkö.
Katariina Mäkinen-Önsoy
Juttuun on lisätty 18.6. kello 14.46 maininta 9.6. järjestetystä Multaa ja Mukuloita -webinaarista, jossa esiteltiin hanketta sekä sen toimintamalleja, jotka ovat monistettavissa muidenkin varhaiskasvatusyksikköjen käyttöön.
Tiesitkö?
• Sateenkaari Kodon päiväkodit tarjoavat luontolähtöisiä menetelmiä soveltavaa päivähoitopalvelua ja ympäristökasvatusta Turun ja Uudenkaupungin alueilla.
• Turkulainen Kupittaan ryhmäpuutarhayhdistys sai Multaa ja Mukuloita -hankkeen yhteistyöstä Kansainvälisen siirtolapuutarhaliiton sosiaalisen toiminnan diplomin maaliskuussa 2020.
• Multaa ja Mukuloita -hankkeen tärkeimpinä teemoina ovat lasten luontosuhteen vahvistaminen, tiedekasvatus sekä yhteisöllinen toiminta.