Vaski-kirjastojen valikoimasta löytyy satoja kirjoja selkokielellä. Selkokielistä luettavaa voi hakea osoitteesta vaski.finna.fi. Hakusanalla selkokirja löytyy yli 700 selkokielellä kirjoitettua kirjaa. Esimerkiksi Tove Janssonin kirja Muumipeikko ja näkymätön lapsi sisältää 5 tarinaa selkokielellä. Kirjan voi lainata Turun pääkirjastosta.
Vaski-kirjastoista löytyy lapsille ja nuorille selkokielellä kirjoitettuja kirjoja yli 300. Valikoimassa on esimerkiksi Karoliina Suomisen kirja Maailmanuskonnot. Myös Seija ja Juha Samelan kirjan Valon ja värien maailma : fysiikkaa selkokielellä voi lainata Turun pääkirjastosta.
Aikuisille tarkoitettuja selkokielellä kirjoitettuja kirjoja on noin 300. Kokoelmaan kuuluu esimerkiksi Raija Siekkisen Raikuvia : kuvaohjeita kädentaitoihin selkokielellä. Kirjan voi lainata Runosmäen kirjastosta.
Valikoima myös kasvaa tänä vuonna. Esimerkiksi Silja Vuorikurun kirja Titanic : maailman suurin laiva ilmestyy toukokuussa. Kirja on tilattu muun muassa Kaarinan, Liedon ja Paimion kirjastoihin. Koko perheelle suunnattu Siri Kolun kirja Me Rosvolat ilmestyy toukokuussa.
Vaski-kirjastoihin kuuluvat Varsinais-Suomen kirjastot.
Liisa Kallio