Toisen sukupolven Renault Captur hakee markkinoiden ykkösasemaa

Renault Captur koeajossa Pelttarilta.

Keskikulutus: 6,3 l (yhdistetty)

Päästöt: 139 g/km

Maksimiteho: 66 kW (90 hv)

Hinta veroineen: 22 000 €

AUTOVERTAILU. Renault toi markkinoille vuonna 2013 Capturin, joka koki vuonna 2020 suuren muutoksen. Täysin uusi toisen sukupolven Captur on isompi, linjakkaampi, joidenkin mielestä kauniimpi, ja ennen kaikkea sopusuhtaisempi edeltäjäänsä nähden.

Renault on lähtenyt J-segmentin pienempien crossovereiden kilpailuun tosissaan. Captur on noussut ranskalaisen autojätin toiseksi myydyimmäksi malliksi, ja se on nostanut myyntimääriään joka vuosi edeltävään vuoteen nähden. Puolitoista miljoonaa ostajaa tuskin on väärässä – Captur on kiinnostava. Uudella Capturilla onkin edessään mahdollinen nousu Renaultin ykkösmalliksi.

Captur on kasvanut edellisestä mallistaan reilusti. Yhdentoista sentin pituuspyrähdys ja kolmen sentin akselien välinen kasvu tuo mukavasti lisätilaa matkustajille. Koska pienemmät crossoverit ovat kompaktin kokoisia, ne vaativat myös luovia ratkaisuja säilytystilojen suhteen. Se on ikävä kyllä usein takapenkkiläisiltä pois.

Renault on ratkaissut lisätilan tarpeen siirrettävillä takapenkeillä. Takaluukusta ja takapenkkien edestä löytyvät kahvat, joilla koko riviä voi siirtää 16 senttiä eteenpäin. Tällöin tavaratilan koko kasvaa huomattavasti. Tavaratilaan mahtuu Brion Duo-yhdistelmärattaat ja tilaa jää vielä pikkuisen matkatavaroillekin. Takapenkkien ollessa etuasennossa matkatavaroita mahtuu pidemmällekin reissulle. Tuolloin tosin kaksimetrisen koeajokuskin taakse ei mahdu istumaan.

Capturista löytyy nykyaikaiset lisävarusteet. Lämmitettävä ratti oli mukava lisä pakkasaamuna. Adaptiivinen vakionopeuden säädin, kaistavahdit ja automaattiset valot alkavat olla kaikissa vastaavissa ajoneuvoissa vakiona. Ruuhka-avustin toi mukavuutta Naantalin tietä Turkuun ajaessa. Manhattanilla alkavaan pullonkaulaan suhauttaessa Captur haistelee ruuhkan. Auto kiihdyttää ja jarruttaa ilman kuljettaa, jolloin ruuhkissa istuminen on sulavampaa jalkojen saadessa levätä. Jos nyt ruuhkassa istuminen koskaan voi sulavalta tuntua.

Automaattilaatikko maksaa Capturiin muutaman tuhatta euroa lisää, mutta se on sen arvoista. Samalla saa hieman tehokkaamman koneen. Toistaiseksi Capturia tuodaan Suomeen vain bensamoottorilla. Huhtikuussa on alustavasti plugarin ensiesittelyn vuoro. Tämä vaihtoehto varmasti tulee lisäämään entisestään Capturin asiakaskuntaa. Captur on hyvä valinta, eikä vähiten edukkaan hintansa vuoksi. Hinnat alkavat alle 20 000 eurosta.

Mikko Seppälä