Älykkäät latauslaitteet ja hyvä suunnittelu varmistavat, että jokainen maksaa vain oman sähköautonsa latauksesta.
MYNÄMÄKI. Ilmastonmuutos. Se on yksi meidän nykyhetken pahimmista, pysyvistä uhkakuvista. Yksi ihminen ei ilmastonmuutosta voi pysäyttää, mutta jokaista kannustetaan kantamaan oma kortensa kekoon. Yksi tavoista, jolla ihmiset voivat pienentää omaa hiilijalanjälkeään, on yksityisautoilun tuottamien CO2-päästöjen leikkaaminen, ja siihen keino on sähköistetty autoilu.
Mynämäen seudun pienkiinteistöyhdistys ja Leader Ravakan EkoTeko-hanke järjestivät torstaina 12. maaliskuuta Mynämäellä Kestävän autoilun energiaillan, jossa jaettiin tietoa ja kokemusta autoilun sähköistymisestä, ja siitä, miten se vaikuttaa kiinteistöihin.
Mynämäki on oiva kohde kestävän autoilun esillenostamiseen, sillä kunnan laskennallisista CO2-päästöistä peräti 40 prosenttia koostuu liikenteestä.
– Kuntien hiilidioksidipäästöihin lasketaan kunnan alueella tapahtuva liikennöinti. Mynämäen kunnassa tapahtuviin päästöihin lasketaan siis mukaan kasitien liikennettä, vaikka autoilijat vain ajaisivat Mynämäen ohi, kertoi Mynämäen kunnan tekninen johtaja Vesa-Matti Eura.
Liikennepäästöt Mynämäen kunnassa ovat vähentyneet viime vuosina, mutta kasitien vilkastunut liikenne on vastaavasti lisääntynyt – ja lisännyt Mynämäen laskennallista hiilijalanjälkeä.
Taloyhtiöissä syytä suunnitella latauspaikat tarkasti
Sähköautoa tai ladattavaa hybridiautoa pitää tietenkin ladata. Omakotitaloissa tämä ei juurikaan aiheuta ongelmia, mutta taloyhtiöissä voi olla toisin. Turku Energian energiaratkaisujen asiantuntija Ville Kuusisto kertoi hyvän sähkösuunnittelun ja älykkäiden latauslaitteiden estävän ongelmien syntymistä.
– Yksittäisen latauslaitteen asentaminen omakotitalokiinteistöön on yleensä varsin helppoa, mutta monen laitteen asentaminen taloyhtiön sähköjärjestelmään vaatii perusteellisen suunnittelun, kertoi Kuusisto.
Asentaminen ei sinänsä ole sen ihmeellisempää kuin autojen lämmitystolppien asentaminen, mutta jokaisen autoilijan latauksia pitää pystyä mittaamaan, jotta jokainen maksaa vain ja ainoastaan omista latauksistaan.
– Hyvissä latauslaitteissa on oma takamittarinsa, jonka avulla voidaan mitata, paljonko kilowattituntia lataukseen menee. Se on vähimmäisvaatimus, sillä on ehdottoman tärkeää, että jokainen autoilija saa laskun omista latauksistaan – ja vain omista latauksistaan, kertoi Kuusisto.
Säästöä tuhat euroa vuodessa
Omista sähköautokokemuksistaan kertonut Tuukka Urpi on ajanut ladattavalla hybridillä vuodesta 2014 lähtien. Säästöt polttoainekustannuksissa ovat olleet tuhannen euron luokkaa vuosittain.
– Pitää myöntää, että päätökseni hybridiautosta perustui pitkälti rahan säästämiseen. Olen laskenut, että autoilu hybridillä on vuodessa noin tuhat euroa halvempaa pelkkään polttomoottoriin verrattuna, kertoi Urpi.
Urpin perheen ajoista noin 85 prosenttia tapahtuu akkuihin ladatun sähkön voimalla.
– Hybridillä on nyt ajettu 230 000 kilometriä. Ajaminen on myös muuttunut ekologisemmaksi, sillä kun mittaristossa näkyy koko ajan kulutusmittari, ajotyyli muuttuu itsestään säästäväiseksi, kertoi Urpi sähköautoilun hyvistä puolista.
Marko Vuosjoki