Keskikulutus: 5,5–5,6 (yhdistetty)
Päästöt: 99 g/km
Maksimiteho: 93 kW (125 hv)
Hinta veroineen: 29 659 €
AUTOVERTAILU. Fordin malleista Puma tuo varsinkin vanhemmalle sukupolvelle mieleen 2000-luvun taitteessa valmistetun sporttisen Fiestan. Paljon on 20 vuodessa tapahtunut. Puma oli telakalla 18 vuotta, kunnes 2019 markkinoille kaahasi upouusi kissa – crossoverina.
Puman ulkonäkö on sähäkkä. Se tuo mieleen saman segmentin Nissan Juken. Nimenomaan tuohon luokkaan Ford iskee uutuudellaan. Pumaan on pakattu niin kutsuttu kevythybridi. Tämä tarkoittaa sähkömoottoriavusteista polttomoottoria. Toistaiseksi kevythybridiä toimitetaan vain kuusilovisella manuaalilaatikolla.
Auton sisään hypätessä alkaa vimmattu tutkiminen. Mitä tämä on syönyt? Auton käynnistämisen jälkeen 8-tuumainen kosketusnäyttö avaa toiminnot käden ulottuville. Selkeä käyttöliittymä tekee käytöstä sulavaa. Yllätys on melkoinen, kun istuinsäätöjen löytyessä selviää penkeissä olevan hierontatoiminto! Ei muuta kuin hieronta käyntiin, vaihde silmään ja kylille.
Fordin jämäkkä ohjaustuntuma on pakattu myös Pumaan. Renkaat tottelevat pieniäkin käskyjä, mutta ratti ei silti heilu tuulessa. Sähköiset apulaitteet adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä, kaistavahtien kautta törmäysavustajaan (tämä avustaa, ETTEI törmätä) tekee ajoittain kuljettajasta matkustajan. Onkin äärimmäisen tärkeää pitää katse tiessä ja kädet hallintalaitteilla, vaikka välillä se tuntuukin olevan ”turhaa”.
Yleensä hybridiautojen akut vievät paljon tilaa tehden tavaratiloista ahtaan. Fordin insinöörit ovat eri maata. Kaksitasoiseen tavaratilaan mahtuu muun muassa Brion Duo-yhdistelmärattaat, ja silti tilaa jää vielä matkatavaroille. Sitten ovelin juttu! Suoran tason alta löytyy ”kaivonrengas”, eli auton pohjaan asti ulottuva tavaroiden säilytystila. Säilytystilan pohjassa on vielä tulppa, jonka poistamalla takaluukun kuraiset matot voi huuhdella vedellä veden valuessa pohjasta ulos.
Ford on onnistunut Pumallaan iskemään tosissaan J-segmentin pienempiin autoihin. Pumassa ei olla kursailtu lisävarusteiden kanssa. Kun varusteista ei tarvitse maksaa itseään auton päälle kipeäksi asti, tuo se ison kilpailuvaltin Fordille. Urheiluautosta crossoveriksi kasvanut reilu kaksikymppinen on ikäistensä auto. Nuoret perheet pienten lasten kanssa ovat kuin nakutettu asiakasryhmä kevythybridille, joka lähtee autoliikkeestä matkaan alle 30 000 eurolla.
Mikko Seppälä