Myrsky ehti tehdä taannoin tepposet ja paljasti Raision kaupungintalon edustalle sijoitetut uuden taideteoksen pressunsa alta ennen aikojaan. Virallista julkistuspäivää vietettiin kuitenkin viime lauantaina Harkon valanta -tilaisuuden yhteydessä. Suurikokoinen metallista ja valosta koostuva teos on Mika Natrin Kaaret.
RAISIO. Vuonna 1981 rakennetun Raision kaupungintalon edustalla sijaitsi aiemmin suihkulähde, joka vuosien saatossa pääsi huonoon kuntoon. Raision kaupunginvaltuustossa tehtiin sittemmin valtuustoaloite, jossa vaadittiin suihkulähteen palauttamista entiseen loistoonsa.
– Kun aloitteen kanssa mentiin eteenpäin, kaupungin talousarviossa laitettiin investointimäärärahoihin jonkinlainen määrä investointirahaa suihkulähteen uudistamista varten. Tiettyjä haasteita miljöössä tuotti se, että jos suihkulähdettä oltaisiin ryhdytty tekemään uudelleen suihkulähteeksi, olisi se vaatinut putkistojen uusimista ja maaperän kaivamista vähän kauempaakin, Raision kaupunginjohtaja Ari Korhonen taustoitti Harkon valanta -tilaisuudessa Raision kaupungintalolla lauantaina 15. helmikuuta.
Sittemmin kaupunki pisti ajatusriihen pystyyn Eero Rantasen säätiön kanssa.
– Kehittyi ajatus siitä, että entäpä jos näin merkittävälle paikalle toteutettaisiinkin jotain sellaista, joka ehkä muistuttaisi suihkulähteestä, mutta olisi kuitenkin moderni ja sopisi mahdollisesti kaupungin arvokkaimman rakennuksen edustalle, kaupunginjohtaja kuvasi.
Arkkitehti Arto Sipisen piirtämän rakennuksen edustalle sijoitettavalle taideteokselle oli olemassa tiettyjä vaatimuksia. Teoksen valintatoimikunta olikin poikkeuksellisen laaja, sillä suunnittelussa tarvittiin myös esimerkiksi teknistä osaamista.
– Kaupunki teki raakaa insinöörityötä eli mönki maata ja teki perustuksia. Eero Rantasen säätiön edustajat vastasivat siitä, mitä pinnalle sijoitetaan.
Teokseksi valikoitui lopulta taiteilija Mika Natrin Kaaret-teos, joka nimensä mukaisesti koostuu useista valtavista metallikaarista, jotka illan hämärtyessä loistavat valoa. Teos paljastettiin Harkon valanta -tilaisuudessa.
Loistokkuus on palannut
Kaupunginjohtaja kiitteli Eero Rantasen säätiötä, valintatoimikuntaa ja tietenkin itse taiteilijaa hyvästä yhteistyöstä.
– Erityisen miellyttävää prosessissa on ollut työskentely Mika Natrin kanssa. Olemme pallotelleet ideoita ja heitelleet ilmoille ajatuksia. Tuntuu, että taiteilija on kyennyt ottamaan ympäristön hienosti huomioon menettämättä silti mitenkään sitä persoonallisuutta, joka tässä teoksessa on. Tämä on yksi kaupungin merkittävimmistä taideteoksista, ja kun illan saapuessa siihen syttyvät valot, voidaan todeta, että suihkulähde on taatusti palannut entiseen loistoonsa, Korhonen kiitteli ja huomautti samalla, että teoksen materiaalin ansiosta se saattaa kestää pidempään kuin itse kaupungintalo.
Eero Rantasen säätiön hallituksen puheenjohtaja Hannele Lehto-Laurilan mukaan säätiö on jalkautunut ihmisten pariin museo Harkon talon ollessa pois käytöstä.
– Se oli itse Eero Rantasenkin toive. Toinen suurempi teos, Tiina Vainion Ajan rajat löytyy kirjastosta. Viimeisin ulos toteutettu taideteos on puolestaan Maarit Nissilän Uho-veistos. Tänään paljastettava, säätiön rahoittama ja kaupungin tukema teos on kuitenkin kaikkein suurikokoisin, kertoi Lehto-Laurila.
Teos keskustelee ympäristönsä kanssa
Valintavaiheessa Mika Natri esitteli kaupungille ja Eero Rantasen säätiön edustajille useammankin eri teosvaihtoehdon.
– Suosikiksi valikoitua lopulta tänään paljastettava teos. Julkisen teoksen tekeminen on yhteistyötä tilaajan kanssa. Pyrin aina ottamaan huomioon tilaajan mielipiteen pitäen kuitenkin samalla kiinni omasta näkemyksestäni, Natri kuvasi.
Teosta suunnitellessaan hän piti tarkasti mielessä vallitsevan ympäristön.
– Sijaintipaikka on mielenkiintoinen ja samalla vaativa. Ympäröivät jyhkeät rakennusmassat vaativat teokselta kokoa. Pyrin siihen, että teos ikään kuin keskustelee rakennusten säntillisten, suorakulmaisten muotojen kanssa. Koska lisäksi Suomessa on vuodessa myös paljon pimeää aikaa, halusin, että yksi olennainen elementti on valo.
Teoksen perustan lopulliset kivilaatat asennetaan keväämmällä, kun lämpötila on suotuisampi.
Mistä teos sitten sai nimensä?
– Mietin pitkään erilaisia nimivaihtoehtoja. Loppujen lopuksi halusin kuitenkin yksinkertaisena ihmisenä pitää kiinni yksinkertaisuudesta ja välttää turhaa hienostelua, joten nimeksi tuli Kaaret, Natri vitsaili.
Harkon valannan yhteydessä kaupungintalon yläparvella avattiin lisäksi museo Harkon uusi taidenäyttely.
Jaakko Virrankoski