Microsoftin Rakenna unelmiesi koulu -haasteen viime keväänä voittanut Hannunniitun koulu sukelsi Minecraft-pelin Education Editionin eli opetuksellisen käytön maailmaan.
TURKU. Hannunniitun koulun 6A luokan oppilaiden Jimi Virtasen ja Rasmus Laurilan voittama Microsoft Education Edition -haaste toi tullessaan koko koulun yhteisen Minecraft-päivän 29. marraskuuta. Minecraft Education Edition on oppilaitoksille kehitetty versio suositusta pelistä ja kaikilla turkulaisilla oppilailla ja opettajilla on lisenssit peliin.
– Haasteessa rakensimme unelmiemme tulevaisuuden koulun, joka oli vähän futuristinen, ja joka sisälsi kehittynyttä elektroniikkaa. Kemian luokassa esimerkiksi käsiteltiin vettä ja laavaa, josta muodostui kiveä, Virtanen sanoo.
Pojat kertovat, että kaiken kaikkiaan heillä meni haasteen parissa 5–6 tuntia.
– Minecraftia on tullut pelattua, joitakin vuosia sitten enemmänkin, nykyään kyllä vähemmän. Mutta tosi tutusta pelistä siis on kyse, Laurila toteaa.
Haasteen voittajina 6A luokan oppilaat saivat toimia Minecraft-päivän tuomareina.
– Isännöimme Minecraft-maailmoja ja autoimme Rakenna unelmiesi Hannunniitun koulu -haasteeseen osallistuneita 4.–6. luokan oppilaita. Peli toimii tableteilla hienosti, mutta kun noin 300 oppilasta pelaa samanaikaisesti, netissä voi ilmetä pätkimistä, Laurila ja Virtanen kertovat.
– Tuomaroinnissa meillä oli erityisinä kriteereinä realistisuus, yhteistyö luokan kesken sekä visuaalisuus eli sillä, miltä rakennus näyttää, on merkitystä, pojat lisäävät.
Pelillistä oppimista
Viime perjantaina aamupäivän aikana koululla pystytettiin luultavasti Turun suurimmat Minecraft-lanit, joihin osallistui samanaikaisesti satoja oppilaita. Laneissa eli lähiverkkotapahtumissa moninpelaaminen on yleistä, kuten tapahtui Hannunniitun Minecraft-teemapäivässäkin.
Microsoftin koulutusalan ohjelmapäällikkö Marianna Halonen kertoo, miksi peliksi valikoitui juuri Minecraft.
– Microsoftilla on monia oppimista tukevia ohjelmia, joihin kuuluvat myös pelit. Minecraft Education Edition näyttää ulkoasultaan hyvin samanlaiselta kuin peruspelikin, mutta siihen on lisätty oppimiseen liittyviä työvälineitä. Yhteistyökeskeisessä pelillisessä oppimisessa kehittyy mainiosti myös ryhmätyötaidot.
Sillä aikaa kun Hannunniitun 4.– 6.-luokkalaiset osallistuivat haasteeseen, nuoremmat oppilaat saivat tutustua Minecraftiin salissa Microsoftin asiantuntijoiden johdolla. Asiantuntijat myös ohjasivat opettajia Education Edition -version käyttömahdollisuuksiin osana opetusta.
– Pelillisyys tuo oppimiseen erilaisia muotoja, kun oppilaat pääsevät opettamaan toisiaan ja aikuisiakin. Se ei kuitenkaan poista opettajan roolia, vaan tuo enemmänkin lisämausteita oppimisympäristöön, sanoo Halonen.
– On ilo huomata, kuinka nopeasti lapset oppivat esimerkiksi koodaamaan, kun käytössä on visuaalisen oppimisen työkaluja, Halonen jatkaa.
Ryhmähenkeä ja empatiakykyjä
Kouluissa Minecraftin opetusversiota on sovellettu esimerkiksi kemian- ja matematiikantunneilla.
– Lisäksi Minecraftia voi hyödyntää vaikka historian tai biologian opetuksessa. Olen nähnyt oppilaiden historiantunneilla rakentamia pyramideja. Biologiassa peliä on sen sijaan hyödynnetty ihmiskehon, kuten esimerkiksi hermoston, toimintoihin tutustumiseen, Halonen selittää.
– Minecraft Education Edition on käytössä tällä hetkellä maassamme isossa osassa kaupunkikouluja. Noin vuoden sisällä se on käytössä kaikkialla Suomessa, Halonen kertoo.
Microsoftin ja sen yhteistyökumppaneiden, joihin kuuluvat muun muassa OAJ, Otava ja MLL, kehittämä tuorein Minecraft Education Edition -haaste on julkaistu osoitteessa empatiapakkaus.fi.
– Me muiden teknologiayritysten joukossa tunnemme yhteiskuntavastuumme. Siksi olemme panostaneet empatiakykyjen nostamiseen erityisesti verkossa, jossa on liian helppoa anonyymisti huudella toisille mitä tahansa ajattelematta seurauksia. Haasteessa on tarkoitus rakentaa empaattinen maailma, jälleen Minecraftin opetusversiolla, esittelee Halonen.
– Samaisessa verkostossa olemme luoneet esimerkiksi Empatiatähdet-oppimismateriaaleja alakouluikäisille, lisää Halonen.
Katariina Mäkinen-Önsoy