E18 Kausela–Kirismäki -hanke etenee aikataulussa

Yöllisiä meluja aiheuttavia töitä tehdään tieosuudella seuraavaksi vasta ensi kesänä

E18 Piikkiö Kirismäki
Ilmakuvaa E18-väylältä Kirismäen sillan purkutyömaalta. Kuva: RajuLive.

Kirismäen risteyssillan kolmas pilarilinja saatiin purettua maanantaiaamuksi 26. elokuuta. Uuden korvaavan sillan rakennustyöt alkavat syyskuun aikana. Loput vanhasta sillasta puretaan ensi kesänä. Kauselassa on käytössä molempiin suuntiin yksi ajokaista ensi kevääseen saakka.

LIIKENNE. Ensimmäisen vaiheen työt E18 Kausela–Kirismäki tieosuudella ovat edenneet Kaarinan Kirismäen sillan osittaisista purkutöistä uuden korvaavan sillan valmisteluun.
– Purkutöiden jälkeiset pari viikkoa vielä kaivetaan osaa vanhan sillan pilareista sekä perustuksia. Uuden sillan rakentaminen alkaa tämän kuun aikana, mahdollisimman pian, Väylän projektipäällikkö Juha Sillanpää kertoo.

Viikonloppu 24.–25. elokuuta, johon purkutyöt sijoittuivat, oli Sillanpään mukaan haastava.
– Hankaluutta lisäsi se, että sillasta purettiin tässä vaiheessa kolmasosa. Loput kaksi kolmasosaa puretaan ensi kesänä. Vastaavanlainen setti on siis luvassa kesällä 2020, kun loput sillasta puretaan yhden viikonlopun aikana, hän sanoo.

Nyt on siis reilu tauko yöllä suoritettavista töistä.

– Purkutyöt sai aloittaa lauantai-illalla niin että urakka olisi maanantaiaamuyöstä valmis. Työtä oli pakko tehdä myös yöllä, jotta vältyttiin pahemmilta liikenneruuhkilta ja jonoutumiselta, mikä olisi ollut todennäköistä, jos olisimme tehneet töitä vain päiväsaikaan, Sillanpää toteaa.

Rakennushankkeen ensimmäisessä vaiheessa poistetaan tasoliittymät Kauselan ja Kirismäen väliltä sekä rakennetaan Pukkilan ja Kirismäen välinen tieosuus nelikaistaiseksi. Lisäksi suunnitelmaan sisältyvät meluntorjunta, Avantin alueen liikennejärjestelyt, Kaarinantien ja valtatien 10 liittymän parantaminen sekä valtatien 10 kevyen- ja joukkoliikenteen järjestelyjen parantaminen Kaarinan kaupungin alueella.

Poikkeusjärjestelyt jatkuvat Kauselassa

Kauselan eritasoliittymän työt etenevät hitaasti. Valtatie 10:n kaistajärjestelyjä on muutettu siten, että molempiin suuntiin on rakennustöiden aikana käytössä vain yksi ajokaista. Nopeusrajoitus työkohteen kohdalla on 50 km/h. Kevyen liikenteen yhteydet ja bussipysäkit ovat käytössä normaalisti.

Poikkeusjärjestelyt ovat käytössä kevääseen 2020 saakka. Uusi liittymä luo valmistuttuaan sujuvan yhteyden läheiselle Avantin teollisuusalueelle. Samalla toteutetaan myös uusia kaistaratkaisuja, liikennevalot sekä rakennetaan uusi alikulkusilta kevyelle liikenteelle.

Tieosuuden parantaminen alkoi kuluvan vuoden maaliskuussa. Remontti valmistuu lopullisesti vuonna 2021. Hankkeen toteuttaa Väylä yhteistyössä Liedon kunnan ja Kaarinan kaupungin kanssa.

Katariina Mäkinen-Önsoy