Raisiolaisessa projektistudiossa valmistuu musiikki- ja äänimaailmoja muun muassa paikallisiin teatteriproduktioihin. Jouni Lehtosen asuntoonsa rakentamassa studiossa työskentelevät niin harrastaja- kuin ammattinäyttelijät ja -muusikotkin.
MUSIIKKI. Raisiolaisen Jouni Lehtosen musiikillinen kädenjälki näkyy esimerkiksi kahdessa maaliskuussa ensi-iltansa saaneessa klassikossa, turkulaisen Teatteri Akselin Kahvi mustana -mysteerissä sekä Salon teatterin Maailman ympäri 80 päivässä -seikkailussa. Tällä hetkellä työn alla ovat muuminäytelmät, joita Turun Kaupunginteatteri esittää koko kesän Naantalin Emma Teatterissa.
– Tuotan musiikin ja äänet sekä myös sanoitan näytelmissä esitettävät laulut. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että lauludemoista on päästy äänittämään varsinaiset versiot, ja näytelmissä esiintyvien hahmojen koe-esiintymiset on pidetty, Lehtonen kertoo.
– Käsikirjoitus kaipasi lauluja, joita sitten ideoimme yhteistuumin ohjaajan ja käsikirjoittajan kanssa. Tässä on tullut muumihahmot hyvin tutuiksi, kun on pitänyt pohtia mitä voi kullekin hahmolle antaa laulettavaksi. Ensimmäisenä vuotena piti kerrata hahmot, mutta nyt alkaa mennä jo rutiinilla, Lehtonen lisää.
Äänten ja musiikin palapeli
Lehtonen vastaa nyt kolmatta vuotta peräkkäin muuminäytelmien musiikeista ja ääninäyttelijöiden osuuksien äänittämisestä. Yhdessä Muumimaailman ja ohjaaja Pauliina Saloniuksen kanssa tavoitteeksi on asetettu entistäkin laadukkaampi lastenteatterielämys.
– Lapsille suunnattujen näytelmien eteen tehdään totista työtä. Erityisesti kokopukuihin sonnustautuneiden hahmojen kohdalla täytyy olla erityisen tarkka, että etukäteen äänitetyt lauluosuudet menevät täysin yksiin koreografioiden ja musiikin ajojen kanssa käsikirjoituksen mukaisesti. Jokainen hetki on tarkkaan ajoitettu niin että katsojan ei ole mahdollista huomata, kuka hahmoista puhuu itse ja kenen puhe tulee äänitteeltä, Lehtonen toteaa.
Ennen kuin teatteriesitys on valmis, se on kulkenut monen osatekijän läpi. Äänisuunnittelun kannalta se tarkoittaa muun muassa sävellystyötä niin underscoren eli tunnelmanluontimusiikin osalta kuin biisien sanoittamistakin.
Muumityöryhmä koossa
Naantalin Muumimaailmassa päivittäin esitettävien näytelmien ohjaustyöstä vastaava sauvolainen Pauliina Salonius on tuttu nimi varsinaissuomalaisista teattereista.
Emman päiväohjelmassa vuorottelee kaksi näytelmää. Ensimmäinen on muuminäytelmä, jonka voi katsoa joko suomeksi tai ruotsiksi (englannin- , japanin- tai venäjänkielisin tekstityksin). Toinen esityksistä on musiikkinäytelmä, jota kelpaa seurata äidinkielestä riippumatta.
– Koe-esiintymiset ovat iso tilaisuus, sillä jokaiselle päivälle tarvitaan triplamiehitys eli 12 esiintyjää. Harjoitukset on aikataulutettu tiiviisti ensin Turkuun ja sitten viikko ennen Muumimaailman avautumista Naantaliin. Jounin studiolla äänitetyt taustanauhat auttavat esiintyjiä, joiden tulee selviytyä Marko Carlsonin rytmiltään vauhdikkaista koreografioista. Esitykset ovat läpisävellettyjä, mikä tarkoittaa sitä että musiikki soi niissä alusta loppuun saakka, Salonius sanoo.
Muumihahmojen ääninäyttelijät ovat pitkän linjan ammattilaisia. Salolainen Markus Niemi tekee Muumipeikon, paraislainen Sauli Luttinen Haisulin, turkulainen Kristina Vahvaselkä Pikku Myyn sekä Jukka Aaltonen Nuuskamuikkusen ääniroolin. Paimiolainen Merita Seppälä on mukana toista kertaa.
– Noidan roolissa saa oikein revitellä, mikä on kyllä äänelle raskasta. Onneksi toisena roolina näyttelen Niiskuneitiä, joka on selkeästi pehmeämpiääninen, Seppälä toteaa.
Vahvaselällä muumirooleja on takanaan kymmenen vuoden ajalta.
– Aloitin Niiskuneitinä silloin kun Linnateatteri vielä teki muuminäytelmät Emmaan. Nyt olen kolmatta vuotta Pikku Myynä, Vahvaselkä kommentoi.
Niemellä on kaksi muumiroolia, jotka poikkeavat toisistaan melkoisesti.
– Muumipeikko on naiivi höpsö, kun taas Niisku on besserwisser, joka pitää itseään käytännössä fysiikan tohtorina, Niemi analysoi hahmojaan.
Produktioita laidasta laitaan
Jouni Lehtonen myös toteuttaa musiikit ja äänet sekä vetää lauluharjoituksia kesäkuun alussa Ruskon kesäteatterissa ensi-iltaan saapuvaan Tippukivitapaukseen.
– Ruskolla olen tehnyt monta produktiota aina vuoden 2012 Kiljusen herrasväestä alkaen. Tämänkesäisessä Tippukivitapauksessa on kyllä tapausta kerrakseen, se on nimittäin musiikillisesti huomattavasti vaativampi kuin esimerkiksi viimevuotinen Peppi Pitkätossu. Anna-Mari Kähärän säveltämä musiikki on teknisesti haastavaa ja lauluosuudet kaipaavat hurjasti harjoitusta. Siksi kokoonnummekin Ruskolle ylimääräisiin harjoituksiin vain ja ainoastaan laulamaan. Puhaltimilla soitettavat osuudet tekee Finlandersista tutuksi tullut Pasi Ketola, joka on muuten näiltä kulmilta kotoisin, hän kertoo.
– Laura Ruohosen käsikirjoittamassa tekstissä on hauskoja, lapsenomaisia vuorosanoja, jotka eivät ole mitään tunnettua kieltä kuten esimerkiksi ”tsiis mei”, hän jatkaa.
Syksyn proggiksena Lehtosen työlistalla on Sofi Oksasen Puhdistus, jota esitetään Salon teatterissa 21. syyskuuta alkaen. Ohjaustyöstä vastaa niin ikään Turun seudun teatteripiireistä tuttu Tapio Väntsi.
– Salossa on kehittyvä ja nouseva teatteri, ja Puhdistus edustaa jälleen täysin omanlaistaan tyylilajia, joka todella poikkeaa kevään ja kesän teatterikappaleista, Lehtonen sanoo.
Katariina Mäkinen-Önsoy