Joulukuun valtava lahjoihin keskittyvä myyntisesonki saa jatkoa tammikuussa vertaisverkkokaupan puolella. Myyntiin ilmoitetaan erityisesti hutiin menneitä joululahjoja, joita suomalaiset sekä myyvät eteenpäin että vaihtavat sopivimpiin. Ilmiön taustalla on myös kestävän kuluttamisen trendi, sillä kuluttajat haluavat vaihtaa epäsopivat tuotteet itselleen mieluisiin. Joululahjojen myynti näkyy myös pakettien lähetysmäärissä.
Vertaisverkkokauppaan keskittyvässä Huuto.netissä tammikuu on selvästi vilkkain kuukausi. Sen myyntimäärä on kolmanneksen korkeampi muihin kuukausiin verrattuna. Tällä hetkellä Huuto.netissä on 1,5 miljoonaa ilmoitusta, kun muina kuukausina luku on noin 1,2 miljoonaa.
– Lahjaksi saatujen tavaroiden myyminen ja vaihtaminen on selkeä ilmiö, joka toistuu vuodesta toiseen. Joululahjoja sekä ostetaan vertaiskaupan kautta että laitetaan kiertoon. Tällä hetkellä palvelusta haetaan erityisesti kotimaisia design-tuotteita – Iittalaa, Marimekkoa ja Artekia. Myös suositut kansainväliset tuotebrändit kuten Lego ja pelikonsolit ovat haettuimpien joukossa, kertoo Huuto.netin tuotekehityspäällikkö, Juho Laatikainen.
Suurin osa vertaiskauppapaikoissa myydyistä tuotteista vaihtaa omistajaansa pakettilähetyksenä, mikä näkyy myös Matkahuollon lähetysmäärissä. Vaikka joulukuu on kuljetusmäärissä vilkkain kuukausi, niin myös tammikuussa kuljetetaan selvästi normaalikuukautta enemmän lähetyksiä. Huuto.netin kanssa pitkäaikaista yhteistyötä tekevä Matkahuolto tukee omalta osaltaan kestävän kehityksen kuluttajatrendiä, sanoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.
– Saadun lahjan eteenpäin myyminen tai sopivaan vaihtaminen kuvaa hyvin suomalaisten kuluttajakäyttäytymistä. Kuluttajat ovat koko ajan tiedostavampia valintojensa suhteen ja kierrätyksen lisäksi mahdollistamme mielellämme oikean tuotteen ja omistajan kohtaamisen, toteaa Vehman.